احمد ولی مسعود؛

در حال رایزنی بودیم که کابل سقوط کرد | غرب، افغانستان را به دست تروریست‌ها سپرد

آقای بوش که گفته بود ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم امروز کجاست؟ چرا پس از سالها جنگ در افغانستان، علی‌رغم هزینه‌های فراوان، مجددا کشور را به دست تروریست‌ها سپردید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در سالروز شهادت او در گفت‌وگو با محمدحسین جعفریان مطرح کرد:

در حال رایزنی بودیم که کابل سقوط کرد

ما و هیات اعزامی برای مذاکره با پاکستان دو ساعت در میدان هوایی معطل بودیم که متوجه شدیم متاسفانه کابل سقوط کرده است. در همین حال که ما حدود ۴ ساعت در داخل هواپیما معطل بودیم، احمد مسعود توسط هلیکوپتر عازم دره پنجشیر شد تا مقاومت را آغاز کند اما ما انتظار این وضعیت را نداشتیم.

مدتی قبل از سقوط دولت اشرف غنی، من به همراه احمد مسعود در کابل بودیم و تمام صحبتمان حول این ماجرا بود که چطور مقاومت را جریان داده و دوام دهیم و آن را ساختارمند سازیم.نگرانی همه از پنجشیر بود. شب قبل از سقوط کابل به همراه بزرگان کشور همچون وزرای دفاع و عدلیه و شورای عالی مصالحه و… و حدود ۲۰۰ نفر از اهالی پنجشیر جلسه ای ترتیب دادیم که از ساعت ۷ الی ۱۲ شب به درازا کشید و حول محور مقاومت مشورت کردیم. تمام صحبت این بود که قطعا باید کاری کرد در حالیکه از سقوط نزدیک کابل بیخبر بودیم.

انتظار این وضعیت را نداشتیم

از یک ماه قبل ما دعوت رسمی از سوی پاکستان مبنی بر انجام یک سری مذاکرات دریافت کرده بودیم که به خاطر اتفاقاتی که در دولت اشرف غنی رخ داده بود، این دعوت عقب افتاده بود. تصمیم بر این شد که بنده به عنوان نماینده برای انجام مذاکرات به پاکستان بروم. صبح با تعدادی از همراهان خود همچون آقایان محقق و قلیلی و صلاح‌الدین ربانی به سمت میدان هوایی کابل رفتیم. دو ساعت در میدان هوایی معطل بودیم و به وسیله تماسهایی که گرفته شد متوجه شدیم که متاسفانه کابل سقوط کرده است. در همین حال که ما حدود ۴ ساعت در داخل هواپیما معطل بودیم، احمد مسعود توسط هلیکوپتر عازم دره ی پنجشیر شد تا مقاومت را آغاز کند اما ما انتظار این وضعیت را نداشتیم.

اشرف غنی هیچ امکاناتی برای دفاع علیه طالبان به ما نداد

احمد بلافاصله در پنجشیر نیروهای مقاومتی و صفوف امنیتی را سازماندهی کرد. تمام مردم موافق با مقاومت بودند. ما در روزهای پیشین و قبل از سقوط کامل کشور، بارها از دولت اشرف غنی خواستار کمک نظامی و تسلیحاتی بودیم اما همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم هیچ کمکی صورت نگرفت و امکاناتی در اختیار ما قرار نگرفت تا با دشمن مقابله کنیم. به هر روی جبهه مقاومت شکل گرفت و مردم در این زمینه به پیروز شدن مصمم بودند. طالبان با فشار چندین برابری و تمام قوا و امکانات، از هر ولایتی تعداد زیادی نیرو با خود همراه کردند و حتی نیروهای قطعه سرخ و مساعدت نیروهای خارجی را به کار گرفتند و تمام فکرشان شکستن جبهه مقاومت ملی بود.

بدون امکانات کافی جنگ چریکی را انتخاب کردیم

همان طور که در زمان آمرصاحب شهید، احمد مسعود، یک بار خطوط دربند و شتل و… سقوط کرد در حالی که ایشان زخمی بودند و نیروهای مقاومت مجبور به عقب نشینی شدند و یا در زمان روس‌ها، اما این عقب نشینی مدت زیادی طول نکشید و قهرمان ملی جنگ چریکی را آغاز کرد. بنا به تجربه پیشین که می‌دانستیم بدون داشتن امکانات کافی جنگ جبهه‌ای ممکن نیست ما همین تصمیم را گرفته و اجازه دادیم که طالبان با تمام قوای خود وارد پنجشیر شود و محاصره شان کنیم. آنها با ورودشان تنها توانستند سرک و بخش هایی را بگیرند که قبلا هم این سرک پنجشیر به دست طالب افتاده بود ولی خیلی زود پس گرفته شده بود. اما چیزی که ما انتظار نداشتیم این حد از وحشی‌گری طالبان بود. در اینجا دست به نسل کشی وحشیانه ای زدند و زن و مرد و پیر و جوان را کشتند. حتی به طفلان کوچک رحم نکردند و هرکسی را که سر راهشان قرار می‌گرفت کشتند. حتی کسانی که با جبهه مقاومت در ارتباط نبودند. از آنجایی که طالبان به خاطر شکست‌های متعدد و کشته‌های فراوان شان، احساس خشم و حقارت داشتند، دست به تخریب مقبره قهرمان ملی زدند. تمام این جنایات را کردند تا مردم تسلیم شوند اما مردم همچنان مقاومت می‌کنند و در کوهها حضور دارند.

صدای انسانیت بلند است، مردم دنیا چقدر همراهند؟

امروز من در سوئیس به طور تمام وقت به دنبال حل مسائل جبهه مقاومت و مردم افغانستان هستم و در همین رابطه با تعدادی از افراد برجسته کشورهای اروپایی دیدار داشتم که صحبت‌های مفیدی شد و همگی در اینکه باید خط قرمزی برای این جنایات در نظر گرفته شود، هم نظر بودیم. امروز ما صدای انسانیت را بلند کرده‌ایم تا ببینیم چقدر مردم دنیا با ما همراه هستند؟

در پی فراخوان قیام ملی و به پا خواستن مردم، دیدیم که امروز در سالروز شهادت قهرمان ملی، رئیس جمهور فرانسه از جنایات طالبان ابراز تاسف کرد. در اینجا وجدان‌های بیدار همراه ما هستند و مدام از من در رابطه با احمد مسعود و سلامتی او و اوضاع پنجشیر می‌پرسند که شما در آنجا چه میکنید و از ما در اینجا چه کاری ساخته است؟ بزرگان ما خطاب به شورای امنیت اظهار داشتند که در مقابل جنایت بشری که در پنجشیر در حال وقوع است سکوت نکنند و به آن توجه کنند. من در مصاحبه‌ای عنوان کردم که دنیای غرب که قبلا گفته بود که از مسائل انسانی دفاع می‌کنیم، امروز کجاست؟ آقای بوش که گفته بود ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم امروز کجاست؟ چرا پس از سالها جنگ در افغانستان، علی‌رغم هزینه‌های فراوان، مجددا کشور را به دست تروریست‌ها سپردید؟

از مردم ایران قدردان و از سیاسیون گله‌مندیم

در ایران هم مردم شریف، صدای همدردی خود را بلند کردند که بسیار قابل تقدیر است. اما انتظار و توقع ما از سیاسیون جمهوری اسلامی ایران چیز دیگری بود. شما که همیشه گفتید که ما مسلمان هستیم و مجاهد، چرا امروز در برابر طالبان سکوت کرده‌اید؟ چرا حتی نسبت به حتک حرمت مزار قهرمان ملی افغانستان، هیچ واکنشی نشان ندادید؟ همان قدر که از مردم شریف ایران تقدیر می‌کنیم، به همان اندازه از سیاسیون گله‌مند هستیم.

نمی‌گوییم به دنبال منافع ملی خود نباشید

ما نمی‌گوییم که ایران به دنبال منافع ملی خود نباشد، اما شما همیشه گفته‌اید که اخلاق و اسلام برای ما در اولویت هستند. امروز ما همسایه‌های همزبان و هم فرهنگ شما، مسلمان هستیم، امروز که ما زیر آتش بمباران طالبان و پاکستان قرار داریم چرا سکوت کرده‌اید؟ آمریکا چرا سکوت کرده است؟ آیا طالبان دارای یک دولت است در حالی که نام تمامی اعضای دولتش به عنوان تروریست در لیست سیاه قرار دارد، چطور تحمل می‌کنید ؟ سال پیش اگر این اتفاق می‌افتاد تماما رسانه‌ای می‌شد اما امروز چرا رسانه‌ها در برابر این تروریست‌ها سکوت کرده‌اند؟

Share