وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود:

آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به اصلاح دارد | فناوری های نوین به رسمیت شناخته شوند

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتا فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمدمهدی اسماعیلی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز (سه شنبه، ۲ شهریور ماه) شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه ایران امروز طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد، گفت: از نمایندگان متشکریم که فرصت حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را برای وزرای پیشنهادی فراهم کردند زیرا با طرح مطالب و نکات بسیار خوبی در این جلسات، عمق فضیلت و نخبگی مجلس را از نزدیک مشاهده کردم.

وی همچنین ضمن تقدیر از پوشش خبری بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم توسط اهالی رسانه اظهار کرد: این چند روز در حقیقت نمایش یک پایمردی بی نظیر از مردم سالاری دینی بود، مدعیان مردم‌سالاری دینی مشاهده کنند که چگونه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری با ایجاد شرایط آرمانی و عالی برای انقلاب، مخالفان و موافقان به صورت مشفقانه و ناصحانه در مجلس کنار هم نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این چند روزی که بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من مطرح شده بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من اظهار لطف کرده‌اند و بسیاری دیگر هم نکات، پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده‌اند که همه آنها را شنیده و احترام می‌گذارم.

اسماعیلی با بیان اینکه فرهنگ یک مقوله با تعاریف متعدد است، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، عادات، روش‌ها، سنت‌ها و سبک زندگی در جوامع و در یک هویت فردی و اجتماعی انسان‌ها است اما آنچه طی سال ها به دل ما نشسته است تمثیل مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ مبنی بر اینکه فرهنگ مانند هوا و حال و هوای جامعه و مردم است، در حقیقت فرهنگ فضای تنفس جامعه بوده و یک هوای پاک و پاکیزه جامعه را با نشاط و پویا می‌سازد اما وجود آلودگی در هوا بسیار خاموش و بی‌سر و صدا کار خود را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتا فرهنگی است. همه قیل و قال‌های ایسم‌های اقتصادی، اجتماعی و … ریشه در فرهنگ دارد و اصل انقلاب ما فرهنگی بود و دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز امری فرهنگی بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام مجاهدت‌های مجاهدان از عرصه علم و فناوری تا عرصه سلامت و سازندگی و … ریشه در فرهنگ دارند بنابراین امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها، تقابل فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیر توحیدی، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار و خدمت به مردم در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواری و فرهنگ انقلاب اسلامی در مقابل فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌‌داری و فرهنگ نشاط و امید در برابر فرهنگ الحاد و پوچ‌گرایی وجود دارد.

اسماعیلی تأکید کرد: امروز تمام دلبستگان انقلاب اسلامی و مستضعفان جهان اسلام در تمام دنیای زورگویان و مستکبران و شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ایستادگی می‌کنند و شهیدان و ایثارگران و خانواده‌های عزیز و ملت صبور و شکور در خط مقدم این تقابل بزرگ تمدنی و تاریخ‌ساز قرار دارند البته که پیروزی از آن مومنان و مستضعفان است.

وی اظهار کرد: در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه فرهنگ و هنر، عرصه سینما، نمایش و تئاتر، ادبیات ، شعر و موسیقی، هنرهای تجسمی و همه این موارد سنگرهایی هستند مهم، راهبردی و بلکه مقدس برای ما، زیرا امروز جنگ اصلی در دنیا، جنگ شناخت‌ها، تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات سینما و … تلاش می‌کند باور، جهان‌بینی، گرایش، اراده قلبی، رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را به نفع منافع استکباری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری می کنند و به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و بلکه منزجر کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام رسانه ها، هنرها و مسائل فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند، اما چرا می گوییم که مقدسند، زیرا هنرمند عزیز و آن شاعر خوش قریه و یا نویسنده توانمند، نوازنده چیره دست و آن خواننده خوش ذوق و آن فیلمساز و بازیگر زبردست و آن ناشر باانگیزه و آن عنصر فرهنگی و رسانه ای پرکار و بی ریا با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم می کند. این عرصه، عرصه نبرد بوده و به قول رهبر معظم انقلاب مبارزه فرهنگی مهمترین مبارزه هاست، پس این عناصر برای امثال من در حکم مجاهدان خط مقدم در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی بنده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ارزش جان دادن دارد، ادامه داد: هنرمندی که نه صرفاً برای هنر ، بلکه برای آرمان و خدمتش به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین می نویسد، می سراید، می سازد و می پردازد، حق ستایش بر گردن امثال من دارد. در دولت مردمی کارها برعهده مردم است، دولت همین که موانع را مرتفع، انحصارات و مفاسد را جمع و سیاستگذاری را مدیریت کند، بیشتر کارها اصلاح می شود. بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر رسانه خواهد بود و این خادم کوچک همه تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولیدکنندگان ارزشمندتر به کار خواهد بست.

اسماعیلی تصریح کرد: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان و بی اراده و یک داور بی طرف باشد، ما این رویکرد را قبول نداریم، عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل انگاری نیست، اما اینکه وزارت ارشاد، کارهایی که موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند برعهده بگیرند، تصدی کند را هم قبول نداریم و می توانیم از این ظرفیت برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات و چالش های بخش فرهنگ کشور گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگی را به خود مشغول کرده است. شیوع ویروس کرونا همه گیر بوده، اما برای اصحاب فرهنگی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است. امروز تعطیلی سینماها، سالن های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی ها و مشاغل فرهنگی بدون حمایت و جبران، ضربه های سختی را متحمل شده است و دولت مردمی در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهد کرد. رکود اقتصادی دومین چالشی است که این حوزه را درگیر کرده است. چند برابری قیمت محصولات فرهنگی در سایه فقدان نظارت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی با بیان اینکه در گرانی اولین چیزی که از سبد هزینه های مردم کم می شود، محصولات فرهنگی است، افزود: در دولت مردمی این موضوع چاره اندیشی شده است. تولید و توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی، چالش دیگر حوزه فرهنگی کشور است. ناشر و نویسنده تلاش کرده و به محض اینکه کتاب خوبی چاپ می کنند، در میدان انقلاب توسط دستگاه های چاپ، کپی برداری و تکثیر می شود و حق ناشر و نویسنده رعایت نمی شود.

اسماعیلی در رابطه با فقدان الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی گفت: امروز گسترش فضای مجازی و نوین بسیاری از موضوعات مرتبط با فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده است، اما این ساختار با همان ساختار ۴ دهه قبل اداره می شود که نیاز به تدبیر و اصلاح دارد. فناوری های نوین باید به رسمیت شناخته شده و در ساختار فرهنگی به این موضوع مهم پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وزارت ارشاد یک وزارتخانه منفعل شده است که بارها مورد تاکید نمایندگان نیز بوده است. در اکثر شهرستان ها، ادارات فرهنگ و ارشاد با حداقل نیرو و امکانات فعالیت می کند و از چارچوب سیاستگذاری خارج شده که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به زیرساخت های و محصولات فرهنگی کشور افزود: بیش از ۹۰ درصد تولیدات محصولات فرهنگی مربوط به تهران است که جای تاسف دارد، مگر سایر مناطق کشور دارای استعداد نیستند؟ مگر مناطق کشور دارای تاریخ و فرهنگ نیستند؟  ایران همانند یک رنگین کمان درخشان از اقوام است و هر استان یک ظرفیت منحصربه فرد خود را دارد. فرهنگ به معنی به رسمیت شناختن همه فرهنگ ها و قومیت هاست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگ عرضه بیشتری از خود نشان دهیم، گفت: من بیشترین سابقه را در نهادهای غیردولتی فرهنگی داشتم و ۲۳ سال است که در عرصه فرهنگ کشور فعالیت دارم.

اسماعیلی با بیان اینکه در صورت رأی اعتماد نمایندگان کارهای بزرگی که در برنامه آمده است را عملیاتی خواهم کرد، ادامه داد: احیای فرهنگ عمومی، نوسازی شاخص‌های کمی و کیفی و رشد اخلاق اجتماعی در برنامه کاری وزارت فرهنگ خواهد بود که با پایش‌ها و رصدهای مستمر انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت بزرگ به شمار می آید که نماینده امام جمعه در این شورا حضور دارد، ادامه داد: همچنین این شورا متشکل از دستگاه‌های اجرایی است و ضرورت دارد که جایگاه آن ارتقاء پیدا کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: متأسفانه در برخی استان‌ها شورای فرهنگ استان تشکیل نشده که این مسئله اتفاق بسیار بدی است؛ دولت مردمی برای اصلاح همین امور آمده است.

اسماعیلی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به اصلاح دارد؛ هر جا جلوی رسانه‌های دشمن ایستادگی می‌کنیم دست بالا با دشمن است و ما باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی حرکت کنیم.

وی تقویت اقتصاد فرهنگ، بهبود اقتصاد کسب و کارهای قانونی، صادرات صنایع فرهنگی و تقویت استعدادهای بالقوه فرهنگی را از جمله اقداماتی برشمرد که در برنامه خود دارد و گفت: چنانچه در این حوزه به خوبی برنامه‌ریزی شود نیاز به صادرات نفت نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت عادلانه زیرساخت‌های تولیدی و پیگیری خودکفایی و زیرساخت‌های فرهنگی غیرنفتی را از جمله مسائلی برشمرد که در برنامه وزیر پیشنهادی قرار دارد و با ارائه آماری عنوان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز و جوهر کشور وارداتی است. همچنین ۹۰ درصد تجهیزات تکثیر و انتشار نیز وارداتی است، آیا حوزه‌های صنعت و دانشگاهی‌مان این توان را ندارند که در این حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مشکلات را حل کنند.

اسماعیلی با اشاره به سوابق کاری خود در مرکز اسناد اسلامی گفت: باید از مفاخر و نخبه‌های فرهنگی در استان‌های مختلف تقدیر کنیم و این مفاخر را ارج نهیم.

وی هدفمندسازی حمایت‌های دولتی از کالاها و خدمات فرهنگی و هنری را یکی دیگر از محورهای برنامه خود برشمرد و افزود: متأسفانه این گلایه وجود دارد که برخی حوزه‌ها یارانه‌ دریافت و خلاف مقصد ما حرکت می‌کنند که کسی باید جلوی این حرکت را بگیرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب اسلامی و نقشه فرهنگی کشور و همچنین تحقق آرمان‌های اسلامی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهم.

اسماعیلی تأکید کرد: بر این باورم اصحاب فرهنگی این کشور مردمانی از قبیله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک طراوات بخشیده و گنج فرهنگ و هنر این دیار را در بازار غوغازده عالم خاکی سجاده سحر می‌گسترانند. با صیانت از این گوهر دردانه نامی بلند بر فراخوان بشریت، این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد. ایران عزیز ما رنگین کمانی از مجموعه خوبی‌هاست و امروز انقلاب اسلامی ملت ایران منادی پیام معنویت و اسلام رحمانی در جهان مادی است.

Share