نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس:

​دستگاه قضایی کم‌کاری در سراوان و رودخانه‌های رشت را پیگیری می‌کند

آقازاده با بیان اینکه تاکنون برای احیاء دو رودخانه گوهررود و زرجوب اقدامی اثرگذار انجام نشده است گفت: دستگاه قضایی کم‌کاری‌ها و ضعف‌هایی که در جریان اجرای پروژه‌های پسماند سراوان و احیاء رودخانه‌های شهر رشت وجود داشته را پیگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «سید علی آقازاده» شامگاه جمعه (۱۵ مرداد) در جمع خبرنگاران موقعیت جغرافیایی دو رودخانه گوهررود و زرجوب را در شهر رشت مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این دو رودخانه در گذشته شریان حیاتی شهر بودند اذعان کرد: شرایط منحصربه فرد این رودخانه‌ها و موقعیت شهر رشت ایجاب می‌کند که همه ما نسبت به این دو رودخانه حساس باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه دو رودخانه گوهررود و زرجوب ۳۰ تا ۲۵ کیلومتر از تپه‌های جنوبی و جنوب غرب نشأت می‌گیرند و به تالاب انزلی متصل می‌شوند تصریح کرد: بعضی از تاسیسات مسکونی و صنعتی در مسیر این رودخانه‌ها قرار دارند و مدیریت شهری در این بخش بسیار تعیین کننده است.

وی طرح جامع، طرح تفصیلی، مدیریت جامع شهری و نظایر این‌ها را از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند به ساماندهی رودخانه‌های رشت کمک کند دانست و ادامه داد: به لحاظ مدیریت شهری این شهرداری است که در اینجا مسئولیت مستقیم دارد که البته در حال پیگیری امور هست اما به تنهایی نمی‌تواند این حجم کار و هزینه‌ها را تقبل کند.

آقازاده با بیان اینکه تاکنون عملا و به طور محسوس و اثرگذار کاری برای احیاء دو رودخانه گوهررود و زرجوب انجام نشده است یادآور شد: آلودگی این دو رودخانه عوامل مختلفی داشته و فقط به معضل سراوان و شیرابه‌های ناشی از انباشت زباله بر نمی‌گردد بلکه فاضلاب‌های شهر صنعتی، شهرک صنعتی و منازل مسکونی هم در این امر دخیل هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از روند کند عملیات اجرایی نصب زباله‌سوز و احداث کامل تصفیه‌خانه در سراوان افزود: اقداماتی برای تصفیه شیرابه‌های سراوان انجام و هزینه‌های زیادی صرف شد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده و به یک ضرر مضاعف تبدیل شده است.

سید علی آقازاده موضوع سراوان و دو رودخانه آلوده رشت را حیثیتی و ملی تلقی کرد و با بیان اینکه هیچ کم‌کاری در راستای تصفیه فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی قابل توجیه نیست و باید روند این امور سرعت بیشتری بگیرد گفت: در ده سال اخیر اعتبارات خوبی برای زباله‌سوز سراوان و کارخانه کمپوست تخصیص داده شد اما به علت سوءمدیریت و ضعف توجه مسئولان انجام این امور به تاخیر افتاد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه عزم لازم برای حل حجم زیادی از مشکلات سراوان وجود دارد و تا یکی دو سال آینده اتفاقات خوبی رخ خواهد داد خاطرنشان کرد: حتی موضوع کم‌کاری و ضعف در اجرای پروژه‌های پسماند سراوان و رودخانه‌های شهر رشت و کارهایی که باید در آن انجام می‌شد را قضایی کردیم و در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

Share