نماینده مجلس دهم اعلام کرد:

هر تحقیق و تفحص بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه دارد!

نماینده مجلس دهم گفت: شما یک آماری از مجلس بگیرید ببینید در هر دقیقه و هر ساعت مجلس چه مقدار و چه مبلغ هزینه دارد؛ هزینه مجلس بسیار بالا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس دهم، در گفتگو با برنا در رابطه با طرح مجلس مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به پاسخگویی به مجلس گفت: در هفته اخیر مجلس میزبان وزیر کشور بود و نمایندگان سوالات خود را از ایشان پرسیدند در حالی که کمتر از ده روز بیشتر به پایان مسئولیت رحمانی فضلی در دولت دوازدهم باقی نمانده است، در این شرایط سوال چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ در مجالس قبل حدود دو سه ماه پایانی دولت ها، دیگر سوالی از وزرا مطرح نمی‌شد زیرا فایده‌ای نداشت و زمان هم اجازه نمی‌داد. اگر مجلس در سوال و استیضاح از وزرا افراط کند به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

او در ادامه بیان کرد: مجلس برای نظارت ۴ ابزار در دست دارد، تذکر، سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و دیگر نیازی به قانون جدید برای نظارت ندارد، در طی یازده دوره مجلس به خاطر ندارم که حتی یک تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده باشد، یعنی پس از تحقیق و تفحص تخلفاتی را احراز کرده باشند و بعد آن شکل و شمایل آن تخلفات تغییر کرده باشد و تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده باشد و اگر حقی از کسی تضیع شده حقش را بدهند و اگر حق ملت تضیع شده، روش را تغییر دهند. مشکلات مجلس در بُعد نظارتی ریشه‌ای است، گاها مجلس از نظارت به عنوان ابزار انتقام جویی و تنبیه و درگیری استفاده می‌کند.

یوسفیان ملا بیان کرد: در همین مجلس یازدهم در بحث تحقیق و تفحص‌هایی که کلید خورده است، حتی یک مورد آن به نتیجه‌ای که قابل لمس، قابل رویت و قابل درک باشد نرسیده است، باید تحقیق و تفحص را به مسیری ببریم که به نتیجه برسد. یک تحقیق و تفحص به طور متوسط بالای یک میلیارد و پانصد میلیون به بالا هزینه دارد. مجلس یازدهم با تصویب برخی طرح‌ها فقط اشتباهات را تقویت می‌کند و به آن قوت می‌بخشد. باید به سمتی برویم که نظارت به دور از جریان و سیاست شود و به سوی رشد جریان امور پیش رود، همه معتقد هستیم که نظارت آنطور که باید و شاید کارش را انجام نمی‌دهد. در تمام ادوار، مجلس در بُعد نظارتی نتوانسته به نحوی عمل کند که به دور از جریان‌های های سیاسی باشد فرضا اگر یک وزارتخانه‌ای با مجلس هم خط باشد، کار چندانی با او ندارند اما اگر در خط مقابل باشد با او برخورد می‌کنند.

نماینده سابق مجلس مطرح کرد: نباید قانون‌گذاری در کشور قوز بالا قوز شود یعنی مشکلات را دو چندان کند. به اعتقاد بنده که چهار دوره مجلس بودم عرض می‌کنم باید در بخش نظارت مشکلات را ریشه‌یابی کنیم، باید از اساس و ریشه‌ای مسئله نظارت حل شود و با این قوانینی که تصویب می‌شود ما به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

او در پایان افزود: طرح‌ها و نظریه‌های نمایندگان هزینه بر است. شما یک آماری از مجلس بگیرید ببینید در هر دقیقه و هر ساعت مجلس چه مقدار و چه مبلغ هزینه دارد؛ هزینه مجلس بسیار بالا است.

Share