با بارور ساختن ابرها؛

غلبه دبی بر گرما؛ تولید باران مصنوعی

امارات متحده عربی برای جلوگیری از خشکی بیشتر در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵ میلیون دلار را در ۹ پروژه مختلف باران ساز سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، امارات متحده عربی با تولید باران‌های مصنوعی و بدون مواد شیمیایی میزان بارش خود را افزایش داده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایندیپندنت، دیدن صحنه باران‌های موسمی، پر آب شدن بزرگراه‌ها و سخت شدن رانندگی حتی با خودروهای شاسی بلند پیشرفته برای ساکنان کشور خشکی مانند امارات غریب به نظر می‌رسد و کمتر کسی انتظار چنین صحنه‌ای را از یک کشور خشک در جنوب غرب آسیا دارد.

باران روزهای گذشته در منطقه فجیره امارات در نزدیکی دبی

اما بارور ساختن ابرها باعث چنین بارش‌هایی در دبی و حومه آن شده است و مقامات این‌وند را راهکار مناسب برای دمای نزدیک به ۵۰ درجه سانتی‌گراد در این کشور اعلام کرده‌اند.

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی می‌گوید با عملیات باروری ابرها بر میزان بارندگی در این کشور خشک خلیج فارس افزوده است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۹ بلومبرگ، امارات دهمین کشور خشک و کم آب جهان است و به همین دلیل از راه‌های مختلف برای افزایش ذخایر آبی‌اش استفاده می‌کند.

مقامات امارت در عملیاتی مداوم از روش باروری ابرها برای تولید باران در این کشور استفاده می‌کنند.

میانگین بارش این کشور به صورت معمول حدود ۱۰ سانتی متر (۴ اینچ) است.

در روز یکشنبه گذشته مرکز هواشناسی امارات تصاویری از بارش‌های را منتشر کرد.

در روش ایجاد باران‌های مصنوعی هواپیماهای بدون سرنشین یا «درون» بارهای الکتریکی را بین ابرها پخش می‌کنند تا آن‌ها جذب هم شده و ببارند.

بارندگی‌های شدید باعث جاری آبشار از ساختمان‌های بلند منطقه العین دبی در نزدیکی دبی امارات شده و رانندگی را سخت کرده است.

باران‌های مصنوعی بارش در امارات را افزایش داده است/ عکس: اداره ملی هواشناسی امارات متحده عربی

امارات متحده عربی برای جلوگیری از خشکی بیشتر در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵ میلیون دلار را در ۹ پروژه مختلف باران ساز سرمایه‌گذاری کرد.

سیستم فعلی تغییر بارهای الکتریکی ابرهاست که از سوی محققان دانشگاه «ردینگ» انگلستان مدیریت و هدایت می‌شود.

«مارتن آمبام» یکی از اعضای برجسته این پروژه در ماه اسفند در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امارات ابرهای کافی برای ایجاد ایجاد باران دارد.

وی افزود: با ایجاد نبض‌های الکتریکی تلاش داریم ابرها را به هم چسبانده و قطرات درشت‌تر باران را تولید کنیم.

او افزود که در این روش از شوک الکتریکی اسفاده می‌شود و مواد شیمیایی در امن استفاده نمی‌شود.

Share