سخنگوی دولت اعلام کرد:

دلیل انفجار در پارک ملت اعلام شد | آماده تبادل همه زندانیان با آمریکا هستیم

سخنگوی دولت اعلام کرد: هیچ شواهدی در مورد امنیتی بودن انفجار پارک ملت تاکنون از دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی اعلام نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از دانشجو، علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به رئیس جمهور منتخب و دولت آینده به کار گرفته و بر اساس تفاهم‌های انجام شده اعضای دولت تاکنون جلسات منظمی با رییس جمهور منتخب داشته اند و این جلسات همچنان ادامه دارد. اعضای دولت گزارش‌های لازم را ارائه کردند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس‌جمهور منتخب می‌داند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر به وظایف خود بی کم و کاست و با همه توان و قدرت ادامه خواهد داد.

راهی جز تعامل و مذاکره برای کنار زدن اختلافات وجود ندارد 

ربیعی با بیان اینکه ۸ سال قبل دولت یازدهم نه با شعار بلکه با خواست و برآمده از تمدن فرهنگی و ایرانی و با هدف رساندن صدای ایران به جهانیان، رویکرد تعامل سازنده با جهان را انتخاب کرد، گفت: دولت یازدهم با ارزیابی عملکرد گذشته که گاه با سیاست‌های نسنجیده ایران را به گردابی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران انداخته بود و برای پایان دادن به عصر تک قطبی و همکاری‌های بین‌المللی در حل اختلاف میان ملت‌ها به این امر دست یافت که هیچ راهی جز تعامل و مذاکره برای کنار زدن اختلاف ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: آنهایی که به هدفی جز انسداد زندگی مردم رضایت نمی دادند، سال‌ها کوشیدند تا با ارائه تصویری خشن و قانون شکن از ایران، انزوای ما را از ترتیبات مالی و سیاسی جهانی واقعیت ببخشند. همان‌ها بودند که بعد از دستیابی به برجام که از نمادهای این رویکرد بود، بار دیگر کوشیدند تا انتقام خود را نسبت به خرد ورزی دولت ایران که چیزی جز اعتقاد اکثریت خاص مردم و رهبری نبود، بگیرند و با فریب رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و تحریک وی، آمریکا به خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک جانبه دست زد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: این امر نه تنها زندگی را بر مردم ما سخت سخت کرد بلکه ضمن خالی گذاشتن دست‌های آمریکا این کشور را با بی آبرویی همراه کرد.

ربیعی با گرامیداشت روز تامین اجتماعی گفت: نظام تامین اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از حکمرانی اجتماعی صحیح است که می‌تواند متضمن امنیت اجتماعی، امنیت روانی و زندگی سالم برای نیروهای کار یک جامعه و گذراندن یک دوره سالمندی بی‌دغدغه برای همه شهروندان باشد.

وی اضافه کرد: دولت در ۸ سال گذشته ضمن پیگیری نظام تامین اجتماعی و پشتیبانی از افرادی که دچار فرصت‌های نابرابر اجتماعی و نیازمند انواع حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی هستند، ترتیبی اتخاذ کرد تا جامعه تولید با کرامت و امنیت اجتماعی همراه باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: گسترش خدمات درمانی از طریق طرح تحول سلامت، گسترش پوشش بیمه‌ای و این اقدام پرافتخار که هیچ ایرانی امروز بدون بیمه سلامت نیست هم از اقدامات دولت در این زمینه بوده است. گسترش افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به ویژه روستاییان و عشایر به بیش از ۲ میلیون نفر از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید است.

به خواست دو دهه‌ای کارگران و بازنشستگان برای همسان سازی عمل کردیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: دولت تلاش کرد بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و به همین دلیل با تلاش‌های انجام شده سازمان تامین اجتماعی امروز از یک تعادل نسبی برخوردار است. در این راستا دولت به خواست دو دهه جامعه کارگری و بازنشستگان مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عمل کرد و امروز در بخش درمان هم موفق به برنامه‌های دفترچه الکترونیک و حذف نسخه‌ها شده است.

ربیعی این روز را به همه مدیران و بازنشستگان و کارگران تبریک گفت و اعلام کرد تمام تلاش خود را انجام دادیم تا نسبتی که سال ۹۹ بازنشستگان در زمینه دریافتی داشتند، با نسبت ۱۴۰۰ تفاوت چشمگیری داشته باشد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به گرامیداشت ۲۵ تیر روز سازمان بهزیستی گفت: این سازمان وظایف مهمی بر عهده دارد از جمله توانمند کردن افراد معلول، ایجاد اشتغال و مهارت افزایی که سازمان بهزیستی در این سال‌ها به این اهداف دست یافت.

وی ادامه داد: از طرفی در این دولت شاهد افزایش دریافتی مستمری بگیران از ۸۲ هزار تومان برای خانواده چهار نفره به ۵۰۰ هزار تومان در ۱۴۰۰ بودیم. از دیگر اقدامات دولت برای بهبود شرایط افراد تحت پوشش بهزیستی، مهارت افزایی افراد، ایجاد اشتغال و تامین مسکن برای خانواده‌های دو معلول به بالا بود که خوشبختانه بهزیستی در تشریک مساعی با جامعه موفق عمل کرده است و خیر جمعی نهادهای مدنی به بیش از دو برابر سال‌های گذشته افزایش یافته است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: بهزیستی از سوی دیگر متکفل فرزندانی از این سرزمین است که فاقد حمایت نهاد خانواده هستند و این سازمان باید نقش والدین را هم ایفا کند. این روز بهانه‌ای‌ است تا همه خیر جمعی را به یاد بیاوریم چون پایداری جامعه ما در گرو گسترش خیر جمعی است.

 ربییعی با بیان اینکه همه ما برای زیست بهتر باید به یک مددکار تبدیل شویم، با تبریک مجدد روز بهزیستی گفت: برای اینکه خیر جمعی به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود هر ایرانی باید یک مددکار و نیکوکار شود.

 آماده تبادل همه زندانیان با آمریکا هستیم

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پیشرفت در مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت: ما قبلا بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران بخاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در مقابل آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند.

وی افزود: ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد و دولت آمریکا با گروگان گیری از ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره جلوگیری کرده بود.

ربیعی ادامه داد: دولت آقای بایدن از روزهای ابتدای روی کار آمدن این موضوع را مورد توجه قرار داده و این مذاکرات در جریان است و به محض دستیابی به نتایج قابل قبول، توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به مصوبات دولت اظهار کرد: امسال با خشکسالی کم نظیری روبرو شده‌ایم. افزایش دما و کاهش ذخایر آبی علاوه بر زندگی روزمره شهروندان، معیشت و اقتصاد در بخش کشاورزی را با مشکل و چالش روبرو کرده است. با کمی آب به دلیل کاهش بارندگی ها و کم آبی روبر شده ایم و پیش بینی می‌شود این روند در سال آینده هم ادامه داشته باشد؛ لذا این کم آبی و خشکسالی باید همراه با الزاماتی در سیاستگذاری‌ها و نیز فرهنگ‌سازی و تغییر سبک مصرف و سازگاری مردم با کم آبی باشد.

وی ادامه داد: دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی با توجه به کاهش چشمگیر ریزش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه گذشته و در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان در تمام نقاط کشور و جلوگیری از بروز بحران‌های اجتماعی، با اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی موافقت کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: بر این اساس، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور تامین آب کشاورزی اضطراری از طریق لایروبی، مرمت و بازسازی قنوات، تاسیسات و تجهیزات آبی شبکه‌های آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ، بندهای انحرافی، مرمت و بازسازی کانال‌های عمومی و سردهنه‌های کشاورزی، چشمه‌سارها، استخرهای ذخیره آب و آب بندان ها، پوشش انهار، انتقال آب با لوله و… اختصاص یافت.

ربیعی اضافه کرد: به موجب مصوبه مذکور، کارگروه مربوط به بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه موظف است صرفاً در شهرستان‌هایی که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و توسط سازمان مدیریت بحران کشور به استانداری‌ها اعلام شده‌اند، مشمولین واجد بهره مندی از امهال تسهیلات موضوع تصویب نامه را به بانک‌های عامل معرفی کند و بانک‌های عامل موظفند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دچار خشکسالی شده‌اند و سررسید بدهی آنها درسال ۱۴۰۰ است، اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال کنند.

سخنگوی دولت گفت: دولت همچنین با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی (با کارمزد ۴ درصد) به آسیب دیدگان بخش کشاورزی با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل با معرفی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها) و با ضمانت زنجیره‌ای برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی سال آبی جاری موافقت کرد.

ربیعی ادامه داد: روز یکشنبه نیز پس از جلسات متعدد با حضور نهادهای مدنی و کارشناسان حقوقی دولت با هدف حمایت از حقوق بشر و شهروندی براساس اصول قانون اساسی، موازین اسلامی، تعهدات بین‌المللی و سایر قوانین، تقویت، هماهنگ، همگرا و هم افزا کردن تلاش‌ها و ابتکارات ملی در حمایت از حقوق بشر و شهروندی، «لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» را تصویب کرد.

وی افزود: همچنین هیات دولت نظر به ضرورت گذار از وابستگی اقتصاد به نفت به اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شغل پایدار و افزایش درآمد سرانه ملی، اعضای دولت با هدف تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو را تصویب کرد. که بر این اساس، کارآفرینان پیشرو به مدت سه سال از مشوق‌های این مصوبه بهره‌مند خواهند شد و بعد از آن لازم است تا دوباره ارزیابی شوند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در بخشی از حمایت‌ها دانشگاه‌ها می‌توانند به کارآفرینان پیشرو مدرک دکتری افتخاری اعطا کنند. وزارت علوم نیز موظف است چارچوب‌های لازم برای همکاری و حضور کارآفرینان پیشرو در دانشگاه‌ها، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی آنان، به عنوان مدرس یا استاد مدعو در حوزه‌های مرتبط با فعالیت کاری آنان یا حوزه‌های کارآفرینی را فراهم کند. همچنین معاونت علمی و فناوری موظف است با هدف رفع نیازهای فناورانه کارآفرینان پیشرو، مشوق‌های لازم جهت ارتقای همکاری آنها با شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان را طراحی و اجرا کند.

 تدابیر لازم در مرزهای شرقی اتخاذ شده است/ مبادلات تجاری با افغانستان از گمرک میلک برقرار است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به ایرنا درخصوص تدابیر دولت در مرزهای شرقی گفت: دستگاه‌های مرتبط فرایند جدید تغییرات در عرصه‌های سیاسی افغانستان را بررسی و مطالعه کردند. با محوریت وزارت کشور کمیته‌ای هم در این زمینه رصد مستمر و ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با این تغییرات را طراحی و برنامه ریزی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اقدامات انجام شده آمادگی‌های لازم وجود دارد و سناریوهای مختلف هم متناسب با روند تحولات پیش بینی شده و در صورت نیاز اقدام هم خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره تاثیر این تحولات بر مبادلات تجاری با افغانستان گفت: با توجه به تحولات روی داده در گمرکات مرزی افغانستان،گمرک اسلام قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهی رود به کنترل طالبان درآمد لذا عملاً تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم اما گمرک میلک که از گمرکات اصلی است در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته از این مسیر  مبادلات تجاری با افغانستان انجام می شود.

ربیعی همچنین درباره تدابیر دولت درزمینه ورود مهاجران غیر قانونی گفت: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم در عین حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: در صورت ورود مهاجران جدید در جوار مناطق مرزی اردوگاه هایی برای آنان مهیا می‌کنیم  البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به ویژه خانوادگی مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه مسائل مرزی امنیتی و اقتصادی و مسائل سیاسی موضوع افغانستان را با حساسیت دنبال می‌کنیم، گفت: همواره گفتیم امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است. علاوه بر این خشونت توسط هر گروه در افغانستان را محکوم کردیم. جنگ و خشونت و نزاع داخلی در افغانستان را همیشه محکوم کرده و تلاش کردیم در افغانستان، دولتی مقتدر متکی بر آرای مردم بتواند مردم خود را از چالش‌ها بیرون بیاورد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مسائل افغانستان چه در بحث سیاست خارجی و چه در بخش سیاست داخلی ما از مسائلی است که این روزها با حساسیت در وزارت امور خارجه و در بخش مرزی با وزارت کشور در حال پیگیری است.

علت انفجار پارک ملت

سخنگوی دولت درباره حادثه انفجار پارک ملت تهران توضیحاتی داد. ربیعی گفت: عامل انفجار پارک ملت محموله‌ای از ترکیب بنزین و گازوئیل بوده است.

هیچ شواهدی در مورد امنیتی بودن انفجار پارک ملت تاکنون از دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی اعلام نشده است.

Share