در دومین روز از برگزاری برنامه فرهنگی سراسری مجازی «از تبار قلم» از سوی نهاد کتابخانه های عمومی؛

تجلیل از م. موید در گیلان؛ کودکی من با کتاب گذشت و با کتاب بازی می‌کردم

همزمان با دومین روز از برگزاری ویژه برنامه فرهنگی مجازی «از تبار قلم» به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از محمدحسین مهدوی(م.موید) گیلانی و شعرای برجسته استان های مازندران، گلستان و قزوین تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین روز از برگزاری ویژه برنامه سراسری «از تبار قلم» صبح امروز (یکشنبه۲۰تیر) به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به میزبانی ادارات کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مازندران، گلستان و قزوین و از طریق پلتفرم شبکه مجازی اسکای روم محافل ادبی نهاد برگزار شد.

در این برنامه ویژه که با ارتباط زنده و مستقیم با استان های مازندران، گلستان و قزوین و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اعضای این شورا، جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات ایرانی و با ارسال پیام ویدیویی از سوی محمدحسین مهدوی، نویسنده و شاعر مطرح کشور و استان گیلان به این ویژه برنامه در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد ضمن مرور آثار و زندگی محمد حسین مهدوی، از استان گیلان؛ محمدصالح ذاکری، استان مازندران؛ کریم الله قائمی، استان گلستان و مجید شفیعی از استان قزوین از خدمات ارزنده فرهنگی این نویسندگان تجلیل شد.

میرعبداللهی: لزوم حضور نویسندگان در فضای مجازی/ با تخریب‌گران فرهنگی برخورد شود

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در محفل ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن و تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی استاد «محمد حسین مهدوی»(م.موید) که به شکل مجازی برگزار شد اظهار داشت: نویسندگان با فعالیت بیشتر در فضای مجازی باید فرصت را از افراد تخریب‌گر فرهنگی که نویسنده هم نیستند، بگیرند.

سید باقر میرعبداللهی مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های این مجموعه را برشمرد و عنوان کرد: مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به غیر از رسالت سالانه و معمول خود به ناشران، نویسنده و پدیدآورنده آثار مکتوب و ترویج آثار گرانقدر آنان در سراسر کشور هم توجه بسیار زیادی دارد.

میرعبداللهی توجهاتی که در قرآن کریم نسبت به قلم و آگاهی بخشی شده است را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در آیه شریف”نون و قلم” قرآن کریم به قلم قسم می‌خورد و از آنجا که خاصیت و خروجی قلم آگاهی و آگاهی بخشی است در حقیقت قرآن وقتی به آن قسم می‌خورد، این حساسیت کار نویسندگان را نشان می‌دهد.

وی نماد و سمبل تفکر و آگاهی بشر را بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، قلم دانست و اذعان کرد: بدون شک یکی از مواهب الهی ما از سوی پروردگار متعال همین قلم محسوب می‌شود چنانچه که می‌بینیم در آیات بسیاری از قرآن کریم در مورد اهمیت تعلیم به وسیله قلم سخنان زیادی گفته شده است.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) قلم را وسیله رشد و تهذیب انسان دانست و ابراز داشت: در این حدیث ارزشمند نوشتن با خون شهید مقایسه و حتی بر آن ارجحیت داده شده است که این امر از حساسیت بالای کار نوشتن و قرار گرفتن در موضع آگاهی بخشی به جامعه حکایت دارد.

میرعبداللهی با تاکید بر اینکه غلبه فضای مجازی موجب تخریب زبان و ادبیات فارسی می‌شود خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم‌ها و محفل‌های تکریم از آثار مکتوب و نویسندگان برتر کشور اهمیت بسیار  زیادی دارد بنابراین نویسندگان هم باید آثار و کارهای خود را به فضای مجازی سرایت بدهند تا موقعیت از افراد تخریب‌گر که نویسنده نیستند گرفته شود.

کرمی: معرفی نویسندگان و ترویج آثار مکتوب از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این برنامه که به منظور تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی استاد محمد حسین مهدوی و نویسندگان برجسته ۳استان مازندران، قزوین و گلستان برگزار شد اظهار داشت: معرفی آثار نویسندگان و ترویج آثار مکتوب از اهداف مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

پریسا کرمی افزود: همانطور که در بیانات دیروز دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها شنیدیم نهاد کتابخانه‌ها در کنار سایر وظایفش در حوزه تبلیغ و ترویج آثار مکتوب این دغدغه‌مندی را دارد که با پاسداشت و ارزش نهادن به حضور نویسندگان و  معرفی آثارشان در کشور به مخاطبان باب نوینی را در حوزه نشر آثار مکتوب و ترویج کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

کرمی چهل قلم و راویان بالندگی را از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ترویج آثار مکتوب و پاسداشت نویسندگان دانست و تصریح کرد: ایجاد محافل ادبی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است و سعی می‌کنیم با هم‌افزایی مجموعه‌های فرهنگی در حوزه نشر ادبیات قدمی مثبت و تاثیدگذار برداریم.

 وی با تاکید بر اینکه نسل جدید باید با داشته‌های فرهنگی کشور بیشتر آشنایی پیدا کند اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با اجرای انواع برنامه‌های فرهنگی و متنوع امری است که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همواره برای آن برنامه‌ریزی کرده و می‌کند.

محدثی خراسانی: آثار مکتوب، میراث فرهنگی ما را شکل می دهند

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در ادامه این برنامه مجازی با بیان اینکه حاصل قرن ها زیست شرافتمندانه و عزت مندانه مردم گیلان منجر به ایجاد فرهنگی غنی شده گفت: امروز جسجوی این فرهنگ و دیدار با آن بجز در آیینه آثار مکتوب میسر نیست و آنچه نویسندگان ما اعم از پژوهشگران، علما و شعرا نوشتند و به میراث برای ما گذاشتند آیینه هویت ملی ماست که میتوانیم آن را در این فرهنگ جستجو کنیم.

مصطفی محدثی خراسانی اضافه کرد: اگر قرار باشد کشورهای مختلف دستاوردهای تاریخی خود را به میدان بیاورند به واقع ما به آنچه که می توانیم افتخار کنیم همین آثار مکتوبی است که میراث فرهنگی مارا شکل می دهند.

وی با قدردانی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال های اخیر با هوشمندی وارد حوزه ایی که مکمل وظیفه اصلی این مجموعه است، اقدامات این نهاد به فضای فرهنگی خصوصا کتاب و کتابخوانی در کشور گرمی و طراوت خاصی داده است.

م.موید: کودکی من در نجف با کتاب گذشت

محمدحسین مهدوی (م.موید) در این برنامه فرهنگی که با اجرای بهرام نوری، مجری و کارگردان مطرح رادیو تلویزیون شبکه استانی سیمای مرکز گیلان آغاز شد بدلیل عدم توانایی حضور در برنامه، در پیام ویدیویی به همین مناسبت به ارزش مطالعه کتاب خصوصا کلام الله مجید و تاثیر آن بر انسان اشاره کرد.

«محمد حسین مهدوی» با بیان اینکه باید افق‌ها باید به سمت کلمات و کتاب باز شود اظهار داشت: خوشحالم در این جهانه ناپایدار زیر فشار ستم‌های بیکران انسان، دوستان توجهی به کتاب و کتاب‌خوانی دارند و برنامه تبار قلم را تهیه و اجرایی کردند.

این استاد برجسته اضافه کرد: کودکی من در نجف با کتاب گذشت چون در خانه ما تنها چیزی که به فراوانی پیدا می‌شد کتاب بود و من با کتاب بازی می‌کردم، اما الان متاسفانه جدایی وحشتناکی بین جوانان و کتاب به وجود آمده است.

مهدوی تاکید کرد: چیزی که دوست دارم در این تنگنای زمانی به همه بگویم این است که از گذشته قهر نکنید و به متن‌ها توجه داشته باشید و از این دستگاه‌های نامیمون پرهیز کرده و نگذارید بین شما و کتاب بیشتر از این‌ها جدایی بیفتد.

محمدحسین مهدوی متخلص به(م.موید) در هفتم تیر ماه ۱۳۲۲ در نجف در خانواده‌ای اهل شعر و ادبیات، از پدری لاهیجی و مادری رودسری به دنیا آمد، ذوق شعری خود را  از پدرش (آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی لاهیجی) به یادگار دارد که دیوان شعری نیز از او به جا مانده است.

آثار «مگر با لبخند ماه»، «گلی اما آفتابگردان»، «تو کجاست؟»، «سیماب‌های سیمین»، «پروانه بی‌خویشی من»، «بی‌خوانش پرندگان»،«نرگس هنوز»،«سه بار می‌گویم گل سرخ»،«دستاس هنوز می‌چرخد»، «پندار آبی»، «به سپیدی تاج محل»، «درخشش شبانه سیب سیاه»، «غزلواره‌های هزار»، «آوند»، «ساعت هنوز گل سرخ است»، «حسین علی»، «همانِ همیان» و «کتاب» تاکنون از موید به چاپ رسیده است. در ۲۷ آبان ۹۹ خیابان نیلوفر در محدوده خیابان کلاهدوز، خیابان شهید نعمتی تهران، بنام «م.موید» تغییر نام یافت.

گفتنی است در این برنامه فرهنگی که صبح امروز و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد ضمن تقدیر از خدمات ارزنده محمدحسین مهدوی(م.موید)، محمد صالح ذاکری نویسنده برجسته استان مازندران؛ کریم الله قائمی از استان گلستان و مجید شفیعی از استان قزوین تقدیر شدند.

Share