با حضور معاون رئیس‌جمهوری صورت گرفت؛

بهره برداری از طرح مرمت مساجد صفی و سید ابراهیم رشت

طرح مرمت مساجد صفی و سید ابراهیم (اردبیلیان) رشت، صبح امروز (جمعه) با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طرح مرمت مسجد صفی رشت با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ارسلان زارع استاندار گیلان و آیت الله سید مجتبی رودباری افتتاح و بهره برداری شد.

مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی از بناهای تاریخی و از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت و در حومه بازار سنتی واقع شده است.

مسجد صفی طبق عبارتی که بر روی کتیبه کاشی داخل محراب دیده می‌شود؛ در سال ۱۳۴۴ هجری قمری به دست حاج یوسف کاشی ساز تجدید بنا شده است.

طبق تفاهم‌نامه بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مرمت این بنای تاریخی با ارزش در بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. تمامی جداره‌های آجری مرمت و استحکام بخشی شده و کف حیاط مسجد با آجر ستنی مفروش شده است.

همچنین با حضور معاون رئیس جمهوری و استاندار گیلان، پروژه مرمت مسجد آقا سید ابراهیم (اردبیلیان) رشت افتتاح شد.

طی مرمت اخیر در بنا بعد ازاندود برداری کف شبستان مسجد، کاشی‌های لعاب دار کشف شد که مطابق با کارشناسی باستان‌شناسان گروه میراث فرهنگی به دوره اواخر قاجار برمی گردد.

طبق تفاهم نامه بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مرمت این بنای تاریخی با ارزش فروردین ماه ۱۳۹۹ آغاز شد. این بنا در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۹ به شماره ۳۳۱۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان همچنین از حوزه علمیه زینبیه (خواهران) و بقعه خواهر امام رشت بازدید کردند.

Share