از جواهرات ملی و سلطنتی ایران چه می دانید؟

 در سال ۱۳۳۴ مقامات ایرانی تصمیم گرفتند که با ارزش ترین و قیمتی ترین جواهرات ایران را در مکانی امن و مطمئن نگه دارند، به همین خاطر موزه جواهرات ملی را تاسیس کردند.

جواهرات یکی از پشتوانه های مالی و نماد ثروتمندی یک کشور است. ایران کشوری غنی و بسیار ثروتمند  است که علاوه بر منابع ملی و ارزی و نفت و گاز، صاحب گنجینه ای بسیار بزرگ از جواهرات ملی  است و از این لحاظ یکی از بزرگترین، قوی ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان است.

 اما فکر می کنید جواهرات ملی ایران -همانهایی که فقط عکس هایش را دیده ایم -در کجا قرار دارند؟  فکر می کنید ایران جواهرات بسیار قیمتی و با ارزشی که از گذشته‌های دور به یادگار مانده و در کجا نگهداری می کند؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ازسرگذشت جواهرات قیمتی اطلاعاتی داشته باشیم.

تاریخچه طلا و جواهرات محکم و با سابقه‌ی بیش از ۵۰ سال

 این جواهرات حاصل جنگ های پادشاهان گذشته است. پادشاهانی که به عنوان غنیمت جنگی طلا و جواهرات خاصی را برای ایران به ارمغان آورده اند. نسل به نسل طلا و جواهرات در ایران دست به دست شده است.

 پادشاهان برای هدیه به ملکه های خود و نیز به عنوان یادگار نگه داشتند.

 در سال ۱۳۳۴ مقامات ایرانی تصمیم گرفتند که با ارزش ترین و قیمتی ترین جواهرات ایران را در مکانی امن و مطمئن نگه دارند، به همین خاطر موزه جواهرات ملی را تاسیس کردند.

 البته قبل از آن طلا و جواهرات ملی وتاریخی ایران در بانک ملی نگهداری می کردند.

 بانک ملی هم در سال و ۳۱۶ تاسیس شده است اما چون در سال ۱۳۳۴ بانک مرکزی تاسیس شد از همین رو نگهداری جواهرات ملی را به بانک مرکزی سپردند و بانک مرکزی هم در زمینی به مساحت هزار متر مربع از این جواهرات و ثروت ملی نگهداری کرد. موزه طلا و جواهرات ایران محل اصلی نگهداری این گنجینه بزرگ و ارزشمند است.

موزه جواهرات ملی

طلا و جواهرات یکی از گنجینه های بی نظیر جهان است. اغلب این زیورآلات ارزشمند،از کشورهای مختلفی به غنیمت گرفته شده‌اند و دارای ارزش تاریخی و قیمتی خیلی بالایی هستند.

این زیورآلات گرانبها به عنوان منبع الهام برای جواهر شناسان و جواهر نشان های کشورمان به کار می رود.

 در بین تمامی جواهرات ملی آن چیزی که بیشتر  از همه معروف است و جلب توجه می کند الماس دریای نور است. همانطور که میدانید الماس دریای نور یک الماس بی نظیر و خاصی است که نادر شاه افشار در جنگ با هندوستان به غنیمت گرفته است این الماس ۱۸۲ قیراط است و می توان گفت یکی از بهترین و برترین گنج های ایران به شمار می رود.

جنگ برای خرید طلاهای زیبا و لوکس 

به روایت تاریخ حاکمان ایران تا قبل از به قدرت رسیدن سلسله صفویه؛علاقه‌ای به جواهرات و طلاهای خاص نداشتند. بعد از دوره صفویه برخی از افراد از طرف حکومت به اکثر کشورهای اطراف و به کشورهای اروپا مثل ایتالیا و فرانسه سفر کردند و در حین تجارت با آنها از جمله طلا و جواهراتی که در نهایت هنرمندی ساخته شده بودند خریداری کرده و به ایران آوردند.

در آن هنگام ازاین طلا و جواهرات مانند یک گنجینه عظیم در خزانه حکومت ها نگهداری می شد.

 پایتخت صفویان شهر اصفهان بود در اواخر حکومت صفویه محمود افغان برای  به دست گرفتن حکومت به ایران حمله کرد و گنجینه طلا و جواهرات ایران از کشور خارج وبه کشورهای دیگر منتقل شد.

گنجینه طلا و جواهرات گرانبهای ایران به افغانستان و بخش بزرگی از آن به هندوستان رفت. با به روی کار آمدن نادر شاه افشار او تصمیم داشت که گنجینه طلا و جواهرات را به ایران بازگرداند. او تصمیم گرفته بود خزانه خالی حکومت خود را با طلا و جواهراتی که حق ایران بود اما به تاراج رفته بود دوباره احیا کند.

 برای به حکومت هندوستان نامه‌ای نوشت و از آنها خواست تا طلا و جواهراتی که غصب کرده‌اند را به ایران بازگرداند.

 هندی ها هیچ وقت به این نامه پاسخ ندادند و نادر شاه افشار تصمیم گرفت به هندوستان حمله کند و طلا و جواهرات ایران را برگرداند .

نادرشاه چون پادشاه قوی و مقتدری بود سعی در یکپارچه کردن حکومت و گسترش مرزهای ایران داشت و تصمیم گرفته بود خزانه خالی حکومت را با سنگ ها قیمتی و جواهرات گرانبها پر کند به  همین دلیل به هندوستان لشکر کشی کرد.

 پادشاه هندوستان از لشکر کشی سپاه نادرشاه افشار بسیارمی ترسید او می دانست که اگر نادرشاه به هندوستان حمله کند آنجا را تحت حکومت خود قرار می دهد. البته در دوران نادر شاه  هندوستان جز  کشور ایران بود نادر شاه بر آن حکومت می کرد.

 پادشاه هندوستان برای جلوگیری از قتل و خونریزی مردم هند  علاوه‌بر پس دادن جواهرات ایرانی مقدار بسیار زیادی ازهدیه های ارزشمند  کشور خود را به نادر شاه تقدیم کرد .

هدیه های او شامل مقدار زیادی جواهرات، طلا های ناب سنگهای قیمتی وجه نقد و سلاح بود.

 البته طبق اسناد تاریخی خیلی از این هدیه ها وارد ایران نشد بلکه در مسیر بازگشت لشگر نادرشاه  به ایران؛ به حاکمان و والیان ولایت های مختلف بخشیده شد.

طلا و جواهرات لوکس و شیگ که به تاراج رفت

 پس از آنکه نادرشاه به قتل رسید باز هم این جواهرات به تاراج رفت. یکی از معروف ترین جواهرات قیمتی که از کشور خارج شد و هیچ وقت برنگشت الماس کوه نور بود. الماس کوه نور مدتی دست افغان ها و بعد از آن به دست هندوستانی ها افتاد و بعد از اینکه هندوستان در جنگ با انگلیس شکست خورد مقامات هندی الماس کوه نور را به ملکه ویکتوریا هدیه دادند این الماس هم اکنون الماس اصلی تاج ملکه انگلستان است.

بعد از سلسله افشار برخی از پادشاهان تصمیم گرفتند. نام جواهرات را بر روی سندهایی مکتوب کنند تا کنترل بیشتری روی آنها صورت گیرد.

 برخی از طلا و جواهرات ملی ایران عبارتند از:

  • تاج کیانی
  • تخت طاووس
  • تخت نادر
  • کره جواهر نشان
  • دیس و سینی
  • شمشیر جهانگشای نادرشاه افشار
  • خنجر و قلیان های جواهرنشان

 که همگی از طلاها و سنگهای قیمتی ساخته و پرداخته شده اند. جواهرات ملی تا زمان مظفرالدین شاه در خزانه ایران نگهداری می شدند. اما زمانی که مشروطه‌خواهان قیام کردند محمد علی شاه که در آن زمان پادشاه ایران بود هنگام فرار از ایران  تعدادی از جواهرات قیمتی ازجمله  الماس دریای نور به عنوان اموال شخصی خود به سفارت روسیه برد و در آنجا ماند اما مشروطه‌خواهان خواستند که این جواهرات بار دیگر به ایران باز گردد و این شد که الماس دریای نور به ایران منتقل و در کاخ گلستان نگهداری شد.

موزه جواهرات ملی

 در دوره رضا شاه و به همت او  ارزش و اعتبار جواهرات به صورت مکتوب نوشته و از آن ها با دقت و امنیت بیشتر نگهداری شد.

 موزه طلا و جواهرات ملی ایران به همت رضا شاه در تهران ساخته شد وسرانجام این گنجینه به محل اصلی خود بازگشت. پس از کرونا با هماهنگی های لازم از این گنجینه بزرگ و عظیم بی نظیر بازدید کنید.

Share