قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان مطرح کرد:

از توسعه خدمات غیرحضوری تا اجرای قانون مجازات‌های جایگزین حبس در گیلان

​الهیان میانگین وقت دادرسی به پرونده‌ها در گیلان را در کل ۱۰۶ روز اعلام کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد دادرسی مرتبط با زندانیان و ابلاغ‌های دادگستری گیلان و محاکم قضایی استان به شکل الکترونیکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «مجید الهیان» شامگاه (سه‌شنبه، ۱ تیر) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و سایر شهدای هفتم تیر که به دست منافقان کوردل به شهادت رسیدند اظهار داشت: به عموم مردم توصیه می‌کنیم که در هنگام عقد معاملات و قراردادها حتما با یک فرد مطمئن و مطلع مشورت کنند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان اقدامات دستگاه قضایی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را برشمرد و عنوان کرد: اقدام قضایی در رسیدگی اسرع وقت به پرونده‌ها از جمله مواردی است که دستگاه قضایی جهت حمایت از تولید و سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار داده از طرفی جلسات و کارگروه‌های مختلفی را هم برای حمایت قضایی از سرمایه‌گذار تشکیل شده است.

الهیان با بیان اینکه به علت اخلال در نظام تولید برخی هم اینک تحت تعقیب هستند، تصریح کرد: سند تحول قضایی به عنوان یکی از ابداعات رئیس قوه قضائیه چند ماهی است که ابلاغ شده است و در آنجا پیش بینی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را انجام داده‌اند که دادگستری گیلان هم در راستای اجرای آن تاکنون جلسات مختلفی را برگزار کرده است.

وی توسعه خدمات غیرحضوری نظیر ابلاغ الکترونیک با توجه به شرایط کرونایی را هم از جمله اولویت‌های دادگستری گیلان خواند و ابراز داشت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد دادرسی مرتبط با زندانیان و ۹۰ درصد ابلاغ‌های دادگستری گیلان و محاکم قضایی استان به شکل الکترونیک است و دیگر لازم نیست که مأمور به در خانه‌ها مراجعه کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دستگاه قضایی دادرسی الکترونیک برای عموم را هم در دست انجام دارد افزود: با الکترونیکی شدن دادرسی‌ها مراجعات به دادگاه‌ها و محاکم قضایی کاهش پیدا می‌کند و لوایح و اظهارنظر کارشناسان هم از طریق دفاتر الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان توجه به امنیت سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی اعلام کرد و ضمن اشاره به ظرفیت‌های گیلان جهت سرمایه‌گذاری بیان داشت: برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاری و تولید ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری را در گیلان با دبیری دادستان مرکز استان، ریاست رئیس کل و عضویت دستگاه‌های مرتبط ایجاد کردیم.

الهیان با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر روند ورود پرونده‌ها در گیلان روند رو به رشدی داشته است و باید برای آن تدبیری اتخاذ شود اضافه کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۸۴ هزار پرونده ورودی داشتیم که میزان آن در سال ۹۹ به ۵۱۰ هزار پرونده افزایش پیدا کرد از طرفی در سه ماهه امسال هم بیش از ۴۲ هزار پرونده ورودی در گیلان به ثبت رسید.

الهیان میانگین وقت دادرسی به پرونده‌ها در گیلان را در کل ۱۰۶ روز اعلام کرد و با بیان اینکه برخی پرونده‌ها به کارشناسی بیشتری نیاز دارند، ابراز داشت: یکی از وظایف اصلی دستگاه قضایی مبارزه با ریشه‌های فساد و فسادستیزی است و سازمان بازرسی کل کشور بازوی قوه قضائیه در این امر محسوب می‌شود.

وی از اجرای قانون مجازات‌های جایگزین حبس در گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه کاهش تعداد زندانیان از جمله تاکیدات رئیس قوه قضائیه است عنوان کرد: با توجه به وضعیت خاص کرونایی و در راستای توجه به زندانیان و خانواده‌های آنان بسیاری از زندانیان با اعطای مرخصی و عفو و سایر الفاقات قانونی در اسرع وقت مشمول قانون کاهش تعداد زندانیان شدند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان یکی از وظایف اصلی و ذاتی شوراهای حل اختلاف را برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: به زودی یک واحد میانجیگری هم زیر نظر قوه قضائیه در جاهای مختلف کشور افتتاح می‌شود تا به واسطه آن ورودی پرونده به محاکم قضایی کاهش پیدا کند.

Share