رئیس‌کل دادگستری گیلان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه رشت:

محور کار دستگاه قضایی ارزش بخشیدن به تولید و حمایت از تولیدکننده است

رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه نگاه دستگاه قضائی این است تا همه مردم از مشکلات اقتصادی رهایی یابند، گفت: حذف شکاف‌های طبقاتی و مبارزه با منشأ فساد و شکاف‌های طبقاتی از اهداف قوه قضائیه است و این امر با توجه بیشتر به حوزه تولید و حمایت از تولید شکل می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با حضور در نمازجمعه امروز رشت، پیش از خطبه ها سخنرانی کرد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان در سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر، شهدا را احیاگر فضیلت ها و مظهر ارزشها دانست و گفت: هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی برای احیای ارزشها و فضیلت ها و پاسداشت یاد و خاطره شهداست.

وی با بیان اینکه آشنایی با فکر و اندیشه بزرگانی مانند شهید آیت الله دکتر بهشتی، مسیر رسیدن به اهداف را برایمان نزدیک خواهد نمود افزود: باید نسل جدید را با اندیشه های مبارک شهید بهشتی آشنا کنیم چرا که شناخت اندیشه از یاد و خاطره بسی بزرگتر است.

رئیس شورای قضایی استان گیلان با تاکید بر شناخت اندیشه های شهید بهشتی درباره مفاهیمی مانند حکومت، ولایت، جمهوری، قدرت و ثروت و مفاهیمی از این دست، گفت: باید بدانیم از نظام فکری شهید بهشتی با آن گستردگی در چه بخشی بهره برده ایم و با انتقال این مفاهیم چه موفقیتی در خور شان ملت مان کسب کرده ایم.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه شهید بهشتی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صاحب نظر بود افزود: مطالعات شهید بهشتی در حوزه اقتصادی در کتاب “مواضع ما” و کتاب “اقتصاد اسلامی” بیان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در ادامه افزود: شهید بهشتی در مطالعات اقتصادی خود به دو متغیر می اندیشید که ارتباط معناداری با هم داشتند که آن دو، نوع نگاه به دنیا و فعالیت های اقتصادی و تولیدی است.

رئیس شورای قضایی استان گیلان در تبیین نظرات شهید بهشتی در حوزه اقتصاد افزود: براساس نظریات شهید بهشتی نوع نگاه مان به دنیا میزان تلاش و فعالیت های اقتصادی و تولیدی در جامعه را روشن می کند.

این مقام ارشد قضایی با رد نوع نگاه حداقلی به دنیا که از سوی بعضی اندیشمندان اسلامی بیان شده است تصریح کرد: نوع نگاه حداقلی به دنیا نمی تواند فعالیت های اقتصادی توام با ثروت و اشتغال را در جامعه شکل داده و عقب ماندگی ها را جبران نماید.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر فعالیت های اقتصادی و خواسته ایشان بر توسعه،  پیشرفت و عمران در جامعه، گفت: تا نگاه های اقتصادی در کشور اصلاح نشود نمی توان با فعالان اقتصادی مواجه شد چرا که یک فعال اقتصادی می خواهد بداند دین و شریعت مان چه نگاهی به فعالیتش دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با بیان روایتی از امام جعفر صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) در مقابل کج فهمان اقتصادی می گوید تنگدستی دلیلی بر دینداری نیست و نباید برای رسیدن به رفاه، دیگران را از حق خود محروم کرد و آنچه ملاک است روابط صحیح  انسانی است و اینکه حق دیگری بر گردنمان نباشد.

این مقام ارشد قضایی با انتقاد از دول غربی که خود را مدعی حقوق بشر می دانند اما در عمل بهره ای از آن نبرده اند تصریح کرد: غرب در فراخ نعمت و معیشت قرار گرفته اما ظلمی که به کرامت انسانی و بشریت می  کند در این عصر نظیر ندارد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان در ادامه تصریح کرد: براساس نگرش شهید بهشتی و تاکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید، تشکیلات قضایی نگاهی توام با پیشرفت و توسعه به فعالیت های اقتصادی دارد و همچنین وجود شکاف در جامعه را که ناشی از فساد است تحمل نکرده و وظیفه خود می داند آن را از بین ببرد.

وی ریشه بسیاری از پرونده های قضایی را در مشکلات اقتصادی دانست و بیان نمود: اگر فعالیت اقتصادی شکل نگیرد به طبع آن بیکاری سبب وقوع بزه و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می شود.

رئیس شورای قضایی استان گیلان با بیان اینکه دستگاه قضایی کرامت انسانی را توام با رفاه می بیند افزود: محور کار دستگاه قضایی ارزش بخشیدن به تولید در جامعه، حمایت از تولیدکننده و رفع موانع تولید است.

Share