گزارش دیارمیرزا از مزیت‎ها و معایب شبکه دانش آموزی؛

«شبکه شاد»؛ ابزاری که برای ارتباط معلم و دانش‌آموزان احساس می‌شد

تا یازدهم اردیبهشت بیش از ۷ میلیون معلم، مدیر و دانش‌آموز در شبکه شاد عضو هستند به نظر می‌رسد آمار نماینده مردم رشت در مجلس دقیق نیست!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شیوع بیماری کرونا سبب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شد و ایران نیز در این زمینه مستثناء نبود و از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا بحث نحوه «آموزش از راه دور» نقل محافل شد و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت.

نظام آموزشی ایران نیز در روزهای ابتدایی شاهد حضور خودجوش معلمان در بستر فضای مجازی و ایجاد کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی بود، اما پس از مدتی آموزش و پرورش تصمیم به ایجاد بستری نام «شبکه شاد» گرفت.

ابتدا قرار قرار بود شاد(شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) در ۵ پیام‌رسان داخلی سروش+، بله، گپ، آی‌گپ و روبیکا فعال شود اما پس از مدت کوتاهی آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسید که باید پیام‌رسانی مستقل از سایر پیام‌رسان‌ها ایجاد نماید.

پس از ایجاد این پیام‌رسان، واکنش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت و برخی به دلیل محدودیت دسترسی به اینترنت در سراسر ایران و بنیه اقتصادی خانواده‎ها آن را برخلاف «عدالت آموزشی» دانستند و برخی نیز از این کار تقدیر کردند.

ادعای عجیب نماینده مردم رشت در مجلس

یکی از کسانی که به شدت به شبکه اجتماعی دانش‌آموزان تاخت و آن را نقد کرد جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس است که در گفتگو یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شد «در استان گیلان بیش از ۸۰ درصد خانه‌ها فیبرنوری ندارند» همچنین عنوان کرد که «تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان توانستند از سامانه شاد استفاده کنند»(لینک خبر)

این اظهارات کوچکی نژاد در حالی است که نادر جهان‌آرای، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست روسای ادارات آموزش و پرورش مناطق که به صورت ویدئو کنفرانس نهم اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار داشت: «بر اساس آخرین آمار، ۴۵ درصد دانش آموزان ابتدایی، ۴۱ درصد از دانش آموزان دوره اول متوسطه و ۴۶ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شبکه شاد عضو شده‌اند.»

جهان‌آرای در بخشی دیگر از اظهارات خود عنوان کرده بود که «آخرین بروز رسانی از این شبکه حاکیست که تاکنون ۹۷ درصد مدارس در  همه مقاطع تحصیلی به عضویت این سامانه درآمده‌اند.»(لینک خبر)

البته با توجه به اینکه تا امروز (یازدهم اردیبهشت) بیش از ۷ میلیون معلم، مدیر و دانش‌آموز در شبکه شاد عضو هستند به نظر می‌رسد آمار نماینده مردم رشت در مجلس دقیق نیست! و باید ایشان پیش از اظهار نظر از آمار دقیقی کسب نماید.

نظر تعدادی از معلمان مدارس استان گیلان

 نیاز به شبکه‌ای برای ارتباط معلم و دانش‌آموزان احساس می‌شد

سعید گلبرگ، کارشناس ارشد ریاضی و معلم مدارس بخش لشت‌نشاء شهرستان رشت در گفتگو با دیارمیرزا در خصوص «شبکه شاد» گفت: کمبود شبکه‌ای مانند شبکه اجتماعی شاد، در دوران قبل از بیماری کرونا به منظور حفظ ارتباط بین دانش‌آموز و معلم در مواقع ضروری احساس می‌شد.

وی ادامه داد: با شرایط فعلی و نیازی که جهت تدریس غیرحضوری به منظور حفظ سلامت دانش آموزان ایجاد شد، تاسیس چنین شبکه‌ای محقق گردید و گام مهمی در استمرار آموزش در فضایی با مالکیت آموزش و پرورش برداشته شد اما به‌مانند هر کار جدیدی نیازمند به پیشرفت و اصلاحاتی از جمله افزایش سرعت بارگذاری مطالب، رایگان شدن حجم اینترنت برای دانش آموزان و از دیدگاه کلان‌تر، نیازمند ایجاد امکانات بمنظور دسترسی دانش‌آموزان کم‌برخوردار به این شبکه می‌باشد.

این معلم ریاضی مقطع متوسطه اظهار کرد: خوشبختانه در مقطعی که تدریس می‌کنم، اکثریت دانش‌آموزان من در گروه‌های درسی ایجاد شده، حضور دارند و طبق برنامه کلاسی‌شان مطالب درسی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهم و دانش‌آموزان تا مهلت تعیین شده تکالیف را برای من ارسال می‌کنند و اگر دانش‌آموزی در درک مطلبی مشکل داشته باشد جهت رفع اشکال آن را در صفحه شخصی من به اشتراک می‌گذارد.

وی گفت: در پایان امیدوارم در آینده تسهیلاتی جهت دسترسی تمام دانش آموزان به این برنامه به منظور تحقق آموزش رایگان وجود داشته باشد.

وجود چنین نرم افزار آموزشی برای سیستم یاددهی-یادگیری کشور الزامی است

پوریا پورغلام، معلم مقطع ابتدایی بندرانزلی نیز در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: به طور کلی وجود چنین نرم افزار آموزشی برای سیستم یاددهی-یادگیری کشور الزامی است اما نیاز به افزایش سرعت برنامه برای آپلود و دانلود فایل‌های صوتی، تصویری و…، وجود امکاناتی مانند نظرسنجی‌ها، انواع مختلف گروه‌ها مثل سوپرگروه و…، حل مشکل دسترسی به اینترنت و بحثِ نداشتن سخت افزارِ لازم برای برخی معلما و دانش آموزان، رایگان شدن اینترنت در این نرم‌افزار، رفع اخطارهایی مانند «خطای اتصال اینترنت» و تسهیل فرآیند ورود دانش‌آموزان باید حل شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید ارزشیابی یکی از ارکان فرآیند یاددهی-یادگیری است و یکی از پازل‌های خالی در این نرم افزار همین بحث ارزشیابی است بنابراین باید شرایطی ایجاد شود تا امکان برگزاری آزمون‌های آنلاین فراهم گردد.

این معلم مقطع ابتدایی در پایان در خصوص میزان حضور دانش‌آموزانش در شبکه شاد نیز گفت: خداروشکر تمامی ۱۸ دانش‌آموز بنده در این شبکه عضو هستند.

«شاد» سرعت بسیار پایینی دارد و ما را دق داده است!

یکی از معلمان مقطع ابتدایی در مدارس شهر رشت که از «شبکه شاد» رضایت نداشت در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه این نرم‌افزار سرعت بسیار پایینی دارد و به نوعی ما را «دق» داده است! همچنین کار کردن با سایر پیام‌رسان‌ها برای تدریس بسیار بهتر است، افزود: تقریباً تمامی دانش‌آموزان بنده عضو «شاد» هستند.

شاد کپی‌برداری نامناسب از پیام‌رسان تلگرام است

معلم مقطع ابتدایی در شهرستان فومن نیز در خصوص شبکه شاد به خبرنگار دیارمیرزا ضمن انتقاد از این پیام‌رسان، اظهار کرد که این پیام‌رسان کپی‌برداری نامناسب از پیام‌رسان تلگرام است و اگر قرار است از تلگرام کپی کنند حداقل باید این کار را به خوبی انجام دهند زیرا محدودیت‌های زیادی در این پیام‌رسان ایجاد کردند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان من در این پیام‌رسان هستند ولی به دلیل ضعف این پیام‌رسان از واتس‌آپ گروهی تشکیل دادم و تدریس می‌کنم.

آموزش و پرورش باید به سمت بهره‌گیری از «تکنولوژی آموزشی» و «آموزش از راه دور» برود

در پایان به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید به سمت بهره‌گیری از «تکنولوژی آموزشی» و «آموزش از راه دور» در فراید یاددهی-یادگیری برود و شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) با تمام مشکلاتی که دارد و مسلما باید اصلاح گردد، می‌تواند ابزار مناسبی در این راه باشد.

Share