کلینیک درد کجاست؟

مطب درد، در واقع محل طبابت و ارائه خدمات پزشکان متبحر و فوق تخصص در زمینه درمان، کنترل و ریشه یابی درد است.

آیا تاکنون نام مطب درد به گوشتان خورده است؟ با پیشرفت علم پزشکی زیرشاخه‌های مختلفی در حوزه‌ی علوم پزشکی به وجود آمد. حوزه بهداشت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نماند و رشته‌های تشخیصی و درمانی فراوانی طی سالیان اخیر به دنیای علمی و حوزه تشخیص یا درمان بیماری‌ها افزوده شدند. البته این ظهور شاخه‌های جدید طبابت همواره ادامه داشته و هر روزه دریچه‌ی جدیدی از دنیای بیکران علم به روی بشر گشوده می‌شود.

اگر در سال‌های اخیر به دنبال کسب اطلاعات در حوزه درمان بوده باشید، احتمالا با واژه متخصص درد برخورد داشته‌اید و یا حتی اگر به تابلوهای ساختمان‌های پزشکان توجه نموده باشید بعید است واحدی تحت عنوان مطب درد از نگاهتان گذر نکرده باشد. اما متخصص درد کیست؟ رشته تخصصی درمان و ریشه یابی دردهای مختلف بدنی از چه زمانی وارد دسته بندی مشاغل درمانی شد؟ پزشکان این حوزه چگونه به درمان درد‌های موضعی می‌پردازند؟ مطب درد چگونه جایی است و مراجعین برای درمان چه بیماری‌هایی می‌توانند به این مکان‌ مراجعه کنند؟ سوالات فوق و از این دست سوالات از جمله سوالاتی هستند که معمولاً پس از شنیدن نام مطب یا متخصص درد به ذهن مخاطب خطور می‌کند؛ اما از آن‌جا که این رشته بسیار نوین و تازه می‌باشد کمتر کسی از عامه‌ی مردم قادر به پاسخگویی تمام و حتی گاهی بخش‌هایی از سوالات فوق می‌باشند.

در ادامه با معرفی رشته‌ی دردشناسی و تشریح پاسخ سوالاتی که در سطور فوق مطرح شدند به شما در شناخت متخصص درد و این که مطب درد چگونه مکانی و با چه خدماتی است، کمک خواهیم کرد.

تاریخچه ورود رشته تخصصی درمان درد به حوزه بهداشت کشور

از نگاه متخصصین مربوطه، درد پدیده‌ای پیچیده و گاهاً غیرقابل پیش بینی است و گاهی با شدت زیادی که بروز می‌کند موجب مختل شدن زندگی فرد، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی می‌شوند. از این رو بسیاری از دانشمندان از ابتدای ورود به این حوزه به دنبال تشخیص علل و ریشه‌ها و حتی درمان درد‌های مختلف انسانی بوده‌اند. پس از گذشت مدتی، تلاش‌های شبانه روزی متخصصین و دانشمندان جواب داد و رشته‌ای به نام فلوشیپ اینترنشنال درد به عنوان یکی از حوزه‌های فوق تخصصی رشته‌های درمانی معرفی شد.

اولین گروه متخصصین یا به بیان درست‌‌تر، فوق تخصص درد، در اوایل دهه ۸۰ وارد دوره تحصیلاتی این رشته شدند و تقریبا از اواسط یا اواخر این دهه، اولین مطب دردهای کشور توسط مجموعه‌ای از پزشکان فوق تخصص درد، تأسیس شدند. نظارت بر عملکرد فعالین این رشته، به عهده وزارت بهداشت و درمان کشور است.

متخصص درد چه کسی است؟

همان‌گونه که در بخش پیشین توضیح داده شد، افراد متخصصی که به عنوان دانشجوی فوق تخصص رشته درمان درد وارد دانشگاه می‌شوند پس از مدتی به عنوان پزشک متخصص و معالج درد اقدام به درمان بیمارها می‌کنند. متخصصین درد، پس از اتمام دوره تحصیلی خود، به کمک برخی دیگر از متخصصین و همچنین دستگاه‌های به روز شروع به درمان می‌کنند. پزشک فوق تخصص درد، جهت درمان درد بیماران از روش‌های مختلفی بهره می‌گیرد و گاهی پس ریشه یابی علل به وجود آمدن درد، پرونده فرد را به پزشکان دیگری ارجاع داده و از آن‌ها در طی کردن روند کنترل و درمان مشکل بیمار کمک می‌طلبد. از جمله این روش‌ها می‌توان به مواردی زیر اشاره نمود:

  • بهره گیری از روش‌هایی چون طب سوزنی
  • کمک به درمان با برگزاری جلسات فیزیوتراپی
  • همکاری با متخصصین طب فیزیکی و کار درمانی
  • تجویز داروهای مختص هر بیمار با در نظر گرفتن شرایط و آزمایش‌ها
  • ارائه درمان‌های روحی و حمایتی جهت کم کردن یا
  • کنترل دردهایی با زمینه روحی
  • درمان با دستگاه‌های پیشرفته و ……

مطب درد چگونه مکانی است؟

مطب درد، در واقع محل طبابت و ارائه خدمات پزشکان متبحر و فوق تخصص در زمینه درمان، کنترل و ریشه یابی درد است. تعدد بیمارانی که به مطب درد مراجعه می‌کنند بسیار زیاد است و افرادی با شکایت‌هایی چون سر درد، دردهای عضلانی، فیبرو مالیژیا، دردهای استخوانی، دردهای ماهیچه‌ای، میخچه، درد‌های میگرنی، درد اعضای مختلف بدن به صورت مقطعی(حاد) یا طولانی مدت(مزمن)، دردهای موضعی و ……. ممکن است به پزشکان این رشته درمانی مراجعه کرده و به دنبال درمان و کنترل مشکل پیش آمده برای خود باشند.

هنگامی که بیماری با شکایت دردهای نگهانی یا مدت‌دار در عضوی از بدن به مطب درد مراجعه می‌کند، ابتدا می‌بایست تحت ویزیت و معاینه متخصص درد قرار بگیرد و پس از انجام بررسی‌های لازم توسط شخص درمانگر، به صلاح دید وی به انجام آزمایش‌های لازم بپردازد.
این آزمایش‌ها می‌توانند شامل موارد زیادی از قبیل آزمایش خون، عکس‌برداری، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و ….. باشند. پزشک معالج پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها در صورت نیاز، فرد را به متخصصین مربوطه ارجاع داده یا از شاخه‌خای طبی مکمل چون فیزیوتراپی بهره می‌گیرد؛ اما اگر درمان و کنترل بیماری از عهده خود فوق تخصص درد بر بیاید مسئله متفاوت خواهد بود. در این زمان وی با بهره گیری از دستگاه‌های پیشرفته و مدرنی که دارد با روش‌های درمانی متفاوت روند درمانی را آغاز کرده و تا انتهای درمان به صورت دوره‌های منظم، کلیت ماجرا را زیر نظر خواهد گرفت.

هزینه درمان در کلینیک‌های تخصصی درد

درمان در مطب درد به عوامل متعددی وابسته است و از این رو نمی‌توان قیمت ثابتی جهت دریافت این خدمات بیان نمود. اما با مراجعه به یک کلینیک تخصصی و دریافت روش‌های درمانی نتیجه بخش می‌توان تناسب خوبی بین هزینه پرداختی و کیفیت دریافتی برقرار نمود. اگر از آن دسته افراد هستید که دریافت خدمات در حوزه درمان درد برای شما یک اولویت شده یا نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد ما به شما کلینیک فوق تخصصی درد به مدیریت جناب آقای دکتر شمس است.

جناب آقای دکتر شمس، متخصق درد و بیهوشی، به عنوان یکی از زبده‌ترین افراد در زمینه کاهش و کنترل درد، با بهره گیری از بهترین و به روزترین دستگاه‌ها، دانش بالا، امکانات عالی، دریافت هزینه مقرون به صرفه و …. همواره بر آن است تا خاطره‌ی یک درمان خوب و اثر بخش را برای بیماران خود به جای بگذارد. دکتر شمس همه روزه از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۷ عصر و همچنین پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ ظهر آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز است. شما می‌توانید با مراجعه به نشانی الکترونیکی matabdard.com  و ورود به وبسایت مجموعه درمانی آقای دکتر شمس، از مزایا و معایب روش‌های مختلف و ….. مطلع شوید.

آدرس : تهران – تقاطع دولت و کاوه جنوبی ابتدای خ وارسته پلاک۴۹طبقه۲واحد۷
۰۲۱۲۲۵۵۸۷۱۸
۰۲۱۲۲۵۵۸۶۰۲
۰۹۳۳۷۲۶۲۰۲۸

Share