یادداشت/ ام‌البنین فتوحی سدهی

پای لنگ مدیریت شهری رشت در توسعه گردشگری شهری

سوال اینجا است که چرا رشت بیشتر نقش یک شهر عبوری را به خود گرفته تا یک مقصد گردشگری؟ آیا جاذبه‌های گردشگری و توریستی این شهر به حدی نیست که بتواند علاقه مندان سیر و سفر را به خود جذب کند یا دلیل را باید در عوامل دیگری جستجو کرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ام‌البنین فتوحی سدهی در یادداشتی نوشت:

گردشگری در زمره صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرها محسوب می‌شود.

گردشگری از مباحث مهمی است که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی دارای مزیت‌های فراوانی از قبیل ایجاد اشتغال، توسعه اجتماعی و غیره است.

توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده یکی از مهترین فعالیت‌های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر است. وجود جاذبه‌های متنوع در شهرها چون اماکن تاریخی، فضاهای سبز، مراکز فرهنگی، امکانات ورزشی، مراکز خرید و بازراها و… جزء فاکتورهای مهم شکل گیری گردشگری شهری محسوب می‌شود.

رشت شهری با جاذبه‌های جذاب و زیبای خدادادی است اما این جاذبه چقدر می‌تواند در صنعت گردشگری شهر رشت موثر باشد؟

آیا اکتفا کردن به طبیعت خدادای برای توسعه گردشگری کافی است؟!

کلانشهر رشت به رغم داشتن فضاها و ظرفیت‌های گردشگری اما به یک شهر عبوری تبدیل شده است.

انچه که در حال حاضر از سفره گردشگری نصیب شهر رشت شده مسافرانی است که فقط این شهر را به چشم یک شهر عبوری می‌بینند و اغلب پس از درنگی کوتاه به سرعت با آن خداحافظی کرده و راهی شهرهای دیگر می‌شوند.

سوال اینجا است که چرا رشت بیشتر نقش یک شهر عبوری را به خود گرفته تا یک مقصد گردشگری؟ آیا جاذبه‌های گردشگری و توریستی این شهر به حدی نیست که بتواند علاقه مندان سیر و سفر را به خود جذب کند یا دلیل را باید در عوامل دیگری جستجو کرد؟

موقعیت‌هایی که در حال حاضر می‌تواند ظرفیت‌های رشت را در زمینه گردشگری افزایش دهد بسیار است. مثال بارز آن تالاب عینک که از موقعیت و پتانسیل کم نظیری برخوردار است و می‌تواند مکان مناسبی برای تفریح و گردشگری باشد. همچنین جنگل ۴۵۰ هکتاری لاکان که یکی از فرصتهای سرمایه‌گذاری استان است و در راستای گسترش و افزایش سرانه‌ی فضای سبز به شهرداری واگذار شد اما احداث پارک جنگلی لاکان که درسال ۹۶ و طی انعقاد تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین استانداری، منابع طبیعی و شهرداری رشت به مدیریت شهری رشت واگذار شد، هنوز در انتظارسرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری دو رودخانه زرجوب و گوهر رود است که می‌توان ضمن پاکسازی آن‌ها از فاضلاب، از حاشیه این دو رودخانه با الاچیق‌های کوچک که با فرهنگ و سنت گیلان هماهنگی داشته باشد بهره برد. همچنین استفاده درست از برند شهر خلاق خوراک و نیز شهر دوستدار کودک که می‌توان با اجرای برنامه‌های متنوع در این عرصه، باعث افزایش روز افزون و ماندگاری مسافرین در شهر رشت شد.

البته داشتن هتل‌های مناسب و خانه مسافرهای شیک و مدرن در شهر رشت یکی از مطالبات جدی شهروندان و نیز گردشگران است که باید به این مهم پرداخته شود.

راهنمای گردشگر موضوع بسیار مهمی در گردشگری است. انجمن گردشگری یکی از فعالترین انجمن‌ها است و کمیته‌های زیادی در این راستا تشکیل شده است اما هنوز خروجی که می‌توانست برای رشد و توسعه صنعت گردشگری رشت داشته باشد را به همراه نداشت.

متاسفانه در سالهای گذشته شورای شهر و نیزحوزه مدیریت شهری در مسئله گردشگری، کم کاری و کوتاهی‌های زیادی مرتکب شدند.

امروز شاهد آن هستیم که در چهار طرف شهر رشت، نشانی اماکن گردشگری شهرهای دیگر ارائه می‌شود اما از معرفی موقعیت‌های گردشگری رشت خبری نیست.

هنوز در رشت شرایطی فراهم نشده که گردشگران ماندگاری داشته باشند که اگر این کار صورت گیرد سبب درآمدزایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

مدیریت شهری فقط در گرو صنعت ساخت و ساز نیست بلکه با رونق بخشی گردشگری میتوان به اقتصاد پویای شهری نائل شد.

Share