یادداشت/ مصطفی بلورچی؛

مدیریت شهری، زیباسازی و ارتقای کیفیت زندگی رشتوندان

مبلمان شهری در بسیاری از نقاط رشت دچار ضعف زیبایی شناختی است، درحالی که میتوان از فضاهای متروکه و بدون استفاده سطح شهر با کمک هنرمندان جوان و خوش ذوق گیلانی استفاده بهینه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی بلورچی در یادداشتی نوشت:

اگر بالاترین هدف توسعه و مدیریت شهری را بهبود کیفیت زندگی شهروندان بدانیم، مناسبت‌سازی معابر شهری و زیباسازی محلات، کوچه‌ها و معابر یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در افزایش روحیه شادابی، آسایش عموم مردم و انتقال حس آرامش به آن‌ها نقش عمده‌ای داشته باشد.

متأسفانه علی رغم تمام اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر شهر رشت از نظر زیباسازی بسیار ضعیف و فقیر عملکرده است و آنطور که باید به این مبحث توجه نکرده ایم!

مبلمان شهری در بسیاری از نقاط رشت دچار ضعف زیبایی شناختی است، درحالی که میتوان از فضاهای متروکه و بدون استفاده سطح شهر با کمک هنرمندان جوان و خوش ذوق گیلانی استفاده بهینه کرد.

در عصر حاضر به کارگیری مدیریت شهری از راهکارهای خلاقانه برای زیباسازی شهری امری ضروری به نظر می‌رسد و مدیریت شهری میتواند با استفاده از ظرفیت سرای محلات از خود شهروندان نیز برای زیباتر شدن محله‌ها و کوچه‌ها بهره بگیرد. اقداماتی نظیر رنگ‌آمیزی دیوارها و نقاشی روی آن‌ها که طی سالهای اخیر انجام گرفته علاوه بر بهبود سیمای شهری احساس آرامش بیشتری در شهروندان ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر نقش المان‌های شهری در تقویت هویت کالبدی شهر نیز حائز اهمیت است اما باید توجه کرد که در طراحی المان‌ها باید به بافت شهری و تاریخی رشت دقت کنیم و نباید شاهد نصب المان‌هایی در شهر رشت باشیم که هیچ ارتباطی با فرهنگ این شهر نداشته اند.

همچنین طی سالهای اخیر همانگونه که بر ضرورت پیوست محیط زیستی هنگام اجرای پروژه‌ها تاکید شده خلاء وجود پیوست‌های زیباسازی در اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری نیز محسوس بوده و نیاز است برای هر پروژه عمرانی نیز پیوست زیباسازی تهیه شود و سازمان‌ها و مجریان پروژه نیز ملزم به رعایت آن شوند.

همانطور که در ابتدا ذکر شد، زیباسازی شهری در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان اثرگذار است بنابراین با استفاده از ظرفیت هنرهای تجسمی، آثار حجمی، مجسمه‌های چوبی، نصب سردیس مفاخر و مشاهیر، نورپردازی، نقاشی‌های دیواری و طرح‌های گرافیکی علاوه بر انبساط خاطر شهروندان و البته با رویکردی مشارکت محور و اقداماتی خلاقانه می‌توان محلات رشت را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.

Share