فرماندار آستارا مطرح کرد:

هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی‌گردد | چالش کمبود نیروی انسانی در گمرک آستارا

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی‌گردد، گفت: برنامه زمانبندی این بندر باید تدوین شده و امورات تسهیل شده و اهداف تعریف شده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اجرایی شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی آستارا در فرمانداری این شهرستان گفت: ۱۱ سال قبل این بندر به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون طرح جامع آن نهایی شده و با تعیین و مشخص شدن کاربری‌های مربوطه رشد و توسعه اقتصادی در این بندر امکان‌پذیر می‌شود.

حمیدرضا آبایی گفت: امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور است و با فراهم آوردن شرایط سرمایه‌گذاری و رفع مشکل ساخت انبار، بندر و زیرساخت‌های دیگر قطعاً موانع را کنار زده و به سوی افزایش تولید گام بر می‌داریم.

وی بیان کرد: کلیه اراضی بنادر گیلان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بندر آستارا از محدوده ابتدای موج‌شکن جنوبی تا انتهای موج‌شکن شیلات از ۶۰ هکتار موجود ۴۵ هکتار در اختیار شرکت کاوه قرار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ساخت انبار و ساخت پست برق ۱/۳ مگاوات از سال گذشته در دست ساخت بوده و آن را از مسیر امامزاده تا بندر آستارا رساندیم و همچنین فاز اول سیلوی غلات به اتمام رسیده و ساختمان اداری و گمرک نیز ساخته و تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: کد منطقه ویژه اقتصادی نیز مصوب شده ولی متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و اتصال فیبر نوری نیز به بندر آستارا تا مخابرات انجام شده است.

آبایی با اشاره به افزایش چارت شغلی بندر آستارا بیان کرد: با پیگیری‌های مداوم چارت شغلی این بندر به ۲۴ پست ارتقا پیدا کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اعلام خبر ساخت یک برج کنترل در بندر آستارا گفت: برج کنترل بندر آستارا با ۳۵ متر ارتفاع در موج‌شکن شمالی با اعتبار ۷ میلیارد تومانی در دست اقدام است و از نمادهای بوم گردی آستارا خواهد بود.

وی گفت: با لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا عمق این بندر به پنج و نیم متر رسیده و یک لایروب عظیم در روزهای آینده از بندر ولگاگراد وارد دریای خزر و کشورمان خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با انتقاد از نرسیدن شرکت کاوه به پیش‌بینی‌های حوزه توسعه اقتصادی این شرکت گفت: در قرارداد با این شرکت دو فاز پیش‌بینی شده که با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی شرکت کاوه دو و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام شود که در فاز اول با برنامه ریزی ۴ساله توان تخلیه و بارگیری یک میلیون تن کالا برای آن پیش‌بینی شده بود که متاسفانه هیچ گاه در این یازده سال به یک میلیون تخلیه و بارگیری کامل خود نرسیده است.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فقط یک نام است و متاسفانه باعدم فراهم شدن زیرساخت ها، تخصیص کد گمرکی و دیگر موارد تنها یک نام بزرگ دارد و هیچکس به قول اجرایی کردن خود در خصوص کد گمرکی این بندر عمل نکرده است.

هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی‌گردد

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به اینکه هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان برنمی‌گردد، گفت: برنامه زمانبندی این بندر باید تدوین شده و امورات تسهیل شده و اهداف تعریف شده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اجرایی شود.

عباس صابر گفت: اکنون اشتغال پایدار در بندر آستارا وجود ندارد و با ایجاد این مقوله بیش از هزار نفر در این بندر مشغول به کار خواهند شد.

وی بیان کرد: قطعاً باید نوع فعالیت و رویه‌ها در مراودات با سرمایه‌گذاران شفاف و صاف باشد و باید یک تصمیم مشخص گرفته و پاسخ معینی به این مسئله داد.

نماینده عالی دولت در آستارا ادامه داد: با تدوین و اجرایی شدن طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای تحقق شعار سال و با هدف حمایت از تولید و پشتیبانی از تولید کننده تلاش به رفع موانع برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار داریم و با تمام توان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

مدیرکل گمرک آستارا در این جلسه با اشاره به مشکل‌عدم اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی گمرک در این حوزه اساسی‌ترین معضل است و ۱۶ پست سازمانی برای ساختمان اداری گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیاز داریم.

کریم رسولی گفت: در تلاش هستیم که در دوماه آینده نیروها را به صورت موقت جذب کنیم تا بتوان روند اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا انجام بدهیم.

رسولی ادامه داد: چارت گمرک آستارا مربوط به ۱۵ سال گذشته است و به شدت با چالش کمبود نیروی انسانی در گمرک مواجه هستیم، از سال ۹۵ این گمرک به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعت در حال فعالیت است و باید در کمترین زمان این معضل برطرف شود.

Share