همه چیز درباره خرید دستگاه اکسیژن ساز

خرید دستگاه اکسیژن ساز با داشتن این مؤلفه های مهم و هم چنین از نظر اقتصادی نیز با داشتن ارزش افزوده بالا یکی از بهترین انتخاب ها برای بیماران تنفسی می باشد.

 دستگاه اکسیژن ساز از ابزارهای بسیارحیاتی در دنیای پزشکی امروز به شمار می رود چرا که با تغلیظ کردن هوا و ایجاد اکسیژن خالص، باعث نجات جان بیماران و کسانی که به هر دلیلی سطح اکسیژن خونشان افت زیادی داشته است می شود.

علت محبوبیت دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

نکته قابل توجه در دستگاه اکسیژن ساز، طرز ساخت و استفاده ی کاربری آسان آن بوده که همین امرباعث شده که تمام افراد بدون اینکه نیاز به مهارت یا تخصص خاصی داشته باشند بتوانند ازآن استفاده کنند.

امروزه با پیشرفت چشمگیر علم و  تکنولوژی، آن دسته از ابزارهایی که به دغدغه های مهم جهانی مثل: پیشگیری ازآسیب به محیط زیست و آلودگی های زیست محیطی اهمیت داده و این دغدغه را یکی از اصول مهم کسب وکار خود می دانند، پیروز میدان بوده و ازمحبوبیت بالایی بین کاربران برخوردارند.

خرید دستگاه اکسیژن ساز با داشتن این مؤلفه های مهم و هم چنین از نظر اقتصادی نیزبا داشتن ارزش افزوده بالا یکی از بهترین انتخاب ها برای بیماران تنفسی می باشد.

 

طرز کار دستگاه اکسیژن ساز به چه صورت است؟

یک فناوری مهم و جدید که در این دستگاه به کار برده شده روش PSA (Pressure Swing Adsorption) می باشد. به این معنی که با تحت فشار قرار دادن گازها، یک گاز جداسازی می شود، یک ماده ی مهم که نقش اساسی در این تکنولوژی دارد، گازی به نام زئولیت است.

هوایی که  ما هرروزه در آن نفس می کشیم، دارای ۷۸ % نیتروژن، ۲۱ % اکسیژن ویک درصد گازهای دیگر است.حال دستگاه اکسیژن ساز با دریافت هوای محیط و فشرده کردن آن در مخزن حاوی زئولیت، گاز نیتروزن را جدا می کند و با این عمل، تنها اکسیژن خالص بالای نود وپنج درصد را به بیمار انتقال می دهد.

میزان اکسیژن مورد نیاز برای شخص بیمار، به صورت لیتردردقیقه (L/m) توسط پزشک مربوطه در نسخه نوشته می شود.

انواع دستگاه اکسیژن ساز خانگی:

این دستگاه دارای دو مدل ثابت و پرتابل می باشد.

۱-اکسیژن ساز ثابت که به اکسیژن ساز خانگی نیز معروف است، دارای ظرفیت های ۳،۵،۸ ویا ۱۰ لیتردر دقیقه در بازار موجود است. اینکه می گوییم مثلا ۱۰ لیتر در دقیقه، بیشترین حجم اکسیژن که پیوسته توسط دستگاه تولید می گردد می باشد.

این نوع دستگاه اکسیژن سازدارای چرخ بوده که همین امر سبب تسهیل در امرجابجایی آن شده است از طرفی هم با سوند های بلند این دستگاه نیز شخص بیمار به راحتی می تواند در منزل خود حرکت کند.

۲- اکسیژن ساز پرتابل که به آن قابل حمل نیز می گویند، متعلق به بیمارانی است که در خارج از منزل به آن نیاز دارند و دارای ظرفیت های ۲و۳و۵ لیتر در دقیقه بوده که سیستم تولید اکسیژن Oxygen generator آن ها به شکل Impuls می باشد؛ به این معنی که سنسورهای فشار که دارای حساسیت بالایی نیز هستند در این سیستم تعبیه شده است که تنفس و دم و بازدم شخص را تشخیص می دهد و هنگامی که فرد عمل دم را انجام می دهد، اکسیژن را خارج می کند و هنگام عمل بازدم، با قطع اکسیژن کمک زیادی به جلوگیری از اتقلاف انرژی دستگاه می نماید.

اگربخواهیم به تفاوت های این دو نوع دستگاه بپردازیم ، می توانیم بگوییم که دستگاه پرتابل به علت اینکه یک دستگاه قابل حمل می باشد دارای وزن و اندازه کمتری بوده، همچنین دارای باتری شارژی نیز می باشد که با برق ۲۲۰ولت شهری قابل شارژ است تا شخص مورد نظربه علت دسترسی نداشتن به برق دچار مشکل نگردد.

خرید دستگاه اکسیژن ساز برای چه کسانی ضروری است؟

متاسفانه در دنیای امروز، اشخاص زیادی هستند که با مشکلات قلبی عروقی و انسداد ریه مواجه هستند.این افراد برای رهایی از زجر تنفسی، به استفاده از این دستگاه در خانه روی می آورند.

امروزه بسیاری از مردم ازانواع بیماری های قلبی، ریوی و یا دیگر بیماری های تنفسی رنج می برند. تعداد زیادی از این بیماران می توانند از اکسیژن مکمل در خانه یا مکان های دیگرنیزاستفاده نمایند.

در بخش قبل گفتیم که حدود ۲۱% ازهوایی که نفس می کشیم دارای اکسیژن می باشد.اعمال حیاتی بدن ما به این عنصرمهم وابسته است.

گاهی پزشک مربوطه با تجویز اکسیژن مکمل به درمان اشخاصی کمک می کند که به دلایلی بدنشان نمی تواند اکسیژن را به اندازه کافی از محیط جذب کند.

اکسیژن تراپی یکی ازنیازهای حیاتی و ضروری بیماران قلبی و پنومونی و تمام کسانی که اکسیژن خونشان بسیار پایین است می باشد.تعداد ساعاتی که باید از این دستگاه استفاده گردد را تنها پزشک مربوطه تعیین می کند که بین یک ساعت یا حتی بیست وچهارساعت می تواند متغیر باشد.

اما بدانید از  دستگاه اکسیژن ساز خانگی ۱۰ لیتری

 

لازم به ذکر است که بلافاصله پس از توصیه ی پزشک معالج به تهیه خرید دستگاه اکسیژن ساز اقدام نمایید، چرا که نیاز فوری به اکسیژن در بیمارتشخیص داده شده است.

شرایط مناسب برای نگه داری از دستگاه اکسیژن ساز:

می دانیم که هر ابزاری نیاز به مراقبت دارد. این دستگاه نیزشامل این توصیه ی مهم می شود.تنها تفاوتی که دارد این است که شاید نیاز چندانی به مراقبت و نگه داری خاصی ندارد.درادامه به این نکات می پردازیم:

۱-عدم نگه داری این دستگاه روی فرش یا مکان هایی که دارای گرد وغبار یا پرز باشد؛

۲- عدم قرارگیری دستگاه در نزدیک بخاری یا رادیاتور یا هر وسیله ی گرمازا؛

۳- خودداری از گذاشتن دستگاه در بالکن یا بیرون  محیط اتاق؛

۴- خودداری از قراردادن دستگاه در مقابل تابش مستقیم آفتاب؛

۵- به فاصله ی ۲۵ سانتی متر در اطراف دستگاه فضای خالی وجود داشته باشد ؛(یعنی از دیوار و وسایل دیگرفاصله داشته باشد)؛

۶- همان طور که گفته شد مکانیزم این دستگاه بسیار ساده بوده و با جذب هوای محیط، اکسیژن خالص را برای فرد بیمارمهیا می کند بنابراین از قرار دادن آن در کمد یا هر فضای بسته ی دیگری خودداری نمایید؛

۷- دستگاه اکسیژن سازهمواره به حالت ایستاده قرار داده شود؛

۸-برای اینکه بخواهید به نظافت دستگاه رسیدگی نمایید، پیشنهاد می شود ابتدا آن را از پریزبرق خارج کرده و با کمک پارچه ای مرطوب یا دستمالی که به مواد پاک کننده آغشته است، آن را تمیزنمایید. اکیدا ازحلال های نفتی و یا ریختن آب پرهیزنمایید؛

۹-آبی که داخل لیوان مرطوب کننده اکسیژن وجود دارد را بهتر است هر روز یا حداقل هردو روز یک مرتبه عوض نمایید، این کار به حفظ بهداشت دستگاه نیز کمک می کند؛

۱۰- بهتر است لیوان را هرهفته با مخلوط آب وسرکه سفید بشویید.

۱۱- در برخی از مدل های دستگاه اکسیژن شاز، درمسیر ورودی هوا فیلتر های خارجی قرار داده شده است که این فیلترها نیز نیاز است که یک باردرهفته با آب شسته شوند و پس از خشک شدن دوباره در محل مورد نظر قرارداده شوند؛ بهتر است مطلب اکسیژن سازخانگی برای چه زمانی مطلوب است؟ را هم مطالعه نمایید

لازم به ذکر است که فیلترهای داخلی نیز با کمک سرویسکارباید به موقع عوض شوند.

۱۲-دقت نمایید که سوند اکسیژن ساز نباید دچار پارگی شود وباید مانع گره خوردن آن شوید.

۱۳- طرزساخت این دستگا ها به گونه ای بوده که توانایی روشن ماندن در تمام طول هفته و کل روز را دارند اما برای بالا بردن عمردستگاه توصیه می کنیم که بعد از سپری شدن هشت ساعت از روشن ماندن دستگاه، به مدت بیست تا سی دقیقه آن را خاموش نمایید و مجددا بعد از سپری شدن این زمان، دستگاه تا هشت ساعت استفاده گردد.

برای اشخاصی که به دلیل مشکلات شدید تنفسی، باید همواره از این دستگاه استفاده نمایند پیشنهاد میگردد که دراین فاصله ی زمانی از کپسول اکسیژن استفاده کنند.

 

منبع: دستگاه اکسیژن ساز بهامین طب

 

Share