رضائی‌زاده بیان کرد:

انجام مستندنگاری توسط مستندسازان یک نیاز و تخصص حرفه‌ای است

«الله‌کرم رضائی‌زاده» فیلمساز مستند گیلانی درباره مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری سینمایی طرح‌های بزرگ و پروژه‌های مهم کشور آن را یک خبر خوب و مسرت‌بخش دانست که باعث ایجاد انگیزه و امیدواری مستندسازان می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «الله‌کرم رضائی‌زاده» فیلمساز مستند گیلانی درباره مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری سینمایی طرح‌های بزرگ و پروژه‌های مهم کشور آن را یک خبر خوب و مسرت‌بخش دانست که باعث ایجاد انگیزه و امیدواری مستندسازان می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات مدیره سابق دو انجمن صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستند برای حمایت از مستندسازان برای ساخت مستندهای حرفه‌ای از پروژه‌های ملی گفت: مصوبه فوق می‌توانست سال‌ها پیش رخ دهد، چراکه انجام مستندنگاری توسط مستندسازان یک نیاز و تخصص حرفه‌ای است.

کارگردان «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» با تاکید بر این که این مصوبه باعث ثبت و انتقال دانش و تجربیات موفق فنی و تخصصی مستندسازی به آیندگان خواهد بود، تصریح کرد: علاوه بر سندهای مکتوب امروزه سند تصویری جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و چه خوب است که نسخه‌ای نهایی از اینگونه آثار تحویل فیلمخانه ملّی شود که در آینده کاربردهای مختلفی برای کشور خواهد داشت.

فیلم ساز با سابقه سینمای مستند کشور در خصوص نبود امنیت شغلی در حرفه مستندسازی گفت: متاسفانه در حرفه ما افرادی بدون دانش و تجربه کافی و به گمان اینکه مستندسازی تنها یکسری تجهیزات اولیه می‌خواهد خود را مستندساز معرفی کرده و با گرفتن سفارش با نازل‌ترین مبلغ، اعتماد نهادهای سفارش دهنده را نسبت به مقوله مستندسازی کمرنگ‌تر می‌کنند.

وی با تاکید بر این که اصرار یک مستندساز همواره بر کیفیت، ماندگاری و تاثیرگذاری اثر است، بیان کرد: مستندسازی ترکیبی از علم و تجربه است.

رضائی‌زاده در مورد روش تقسیم عادلانه تولید پروژه‌های ملی میان فیلمسازان مستند گفت: در شروع راه، نقش انجمن‌های مرتبط با فیلم‌سازان مستند اعم از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند به عنوان انجمن‌های رسمی و مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما، بسیار پراهمیت و ضروری است. برای ایجاد هماهنگی و مذاکرات اولیه، انعقاد تفاهم نامه‌ها و مکاتبات بین نهادهای دولتی و ارگان‌ها انجمن‌های مرتبط با مستندسازان پیش قدم باشند و در قالب مجموعه انجمن پس از قبول سفارشات، تعادل و توازن را میان تمام اعضا ایجاد کنند. همه ما می‌دانیم که تمام اعضای انجمن‌های مستندسازان از پس این نوع کارهای مستند سفارشی از مستند صنعتی گرفته تا مستندهای دیگر برخواهند آمد.

وی تاکید کرد: اگر نهادهای دولتی می‌خواهند کاری مستند تولید کنند حتماً از طریق انجمن‌های مسئول، استعلامی از سابقه مستندساز بگیرند و بعد قرارداد منعقد شود. این استعلام کار چندان دشواری نیست و تقسیم عادلانه پروژه‌ها می‌تواند مستندسازان را خوش‌بین و امیدوارتر کند.

رضائی‌زاده با بیان این که ارائه لیستی به روز از مستندسازان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اقداماتی است که می‌تواند مؤثر واقع شود، تصریح کرد: برای نتیجه‌بخش‌تر بودن مصوبه هیات دولت پیشنهاد می‌شود این فهرست از سوی وزراتخانه به سایر وزارتخانه‌های دولتی و زیرمجموعه‌های آن‌ها ارسال شود و مسوولان موظف به رسمیت شناختن و همکاری با اعضای انجمن‌های مستندسازان باشند.

الله‌کرم رضائی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته تدوین و کارگردانی سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (باغ فردوس) و از موسسان و بنیانگذاران کانون فیلم انزلی در دهه ۶۰ و عضو رسمی سه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، انجمن مستندسازان سینمای ایران و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند است و در کارنامه فیلمسازی او آثاری چون تولدی در آتش، رسم عاشقی همینه، اینجا خورشید می‌درخشد، بر آستان نجابت دریا، ملوانان تنها به دریا نمی‌روند و… به چشم می‌خورد.

***

اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، سید عباس صالحی در توییتی اظهار کرد: در جلسه امروز هیات دولت، آیین نامه الزام دستگاههای اجرایی به مستندنگاری سینمایی طرح‌های بزرگ و پروژه‌های مهم کشور به تصویب رسید. با سپاس از هیات دولت، این مصوبه علاوه بر ثبت ماندگار دستاوردهای خلاقانه، فرصتی برای سینمای مستند ایران است. توسعه ملی را در قاب سینما خواهیم دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در توییتی دیگر گفت: خوشبختانه در جلسه امروز هیات دولت، اصلاحیه آئین‌نامه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به تصویب رسید و ضمن رفع اشکال هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی، هم‌چنان الزام چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار باقی ماند.

Share