رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مطرح کرد:

رد صلاحیت اعضای شورای فعلی با مستندات کتبی | مسائل سیاسی در رد صلاحیت‌ها دخیل نیست

کاظمی تاکید کرد: اعلام تخلفات مفسده آور است. اگر فرد بعد از رسیدگی پایانی مراجعه کند، هیات نظارت دلیل ردش را به فرد اعلام می‌کند و تصمیم اعلام دلایل رد صلاحیت به صورت رسانه‌ای با خود افراد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، هر دوره انتخابات حرف و حدیث زیادی بر سر چرایی رد صلاحیت‌های کاندیداها مطرح می‌شود ولی این امر در انتخابات شوراها نمود بیشتری دارد چرا که نمایندگان هر شهر در مجلس، باید کاندیدای شوراها را تائید و یا رد کنند. برخی اعضای شورای شهر تهران دلیل رد صلاحیت خود را نگاه سیاسی مجلس انقلابی می‌دانند نه تخلف. این در حالی است که نمایندگان شورای شهر در چهار سال گذشته توانسته‌اند تائید صلاحیت شوند و سوال این است در مدت ۴ سال چه اتفاقی رخ داده که اعضای شورای شهر برای دور آینده رد صلاحیت می‌شوند؟ از نظر نگاه مردمی اگر تخلفی در دوره چهار سال رخ داده باید در دادگاه به آن رسیدگی و نتیجه را به شهروندان اعلام کنند ولی اگر سلیقه سیاسی دخیل است لازم است این موضوع یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شده تا حقی از فردی ضایع نشود.

سید حمیدرضا کاظمی، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در پاسخ به این سوال که چرا در خصوص تخلفات مطروحه برای رد صلاحیت‌های ششمین دوره انتخابات شورای شهر شفافیت ایجاد نمی‌شود، گفت: تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در هیات نظارت شهرستان تهران رد صلاحیت شدند که با بررسی هیات نظارت استان تهران تعدادی از این افراد تائید شدند و در مرحله پایانی به بقیه اعتراضات رسیدگی می‌کنیم.

او افزود: برابر قانون نظر مراجع قانونی را اخذ می‌کنیم در صورتی که مدارک و مستندات اغنا کننده باشد برایش تصمیم می‌گیریم و در صورتی که اغنا کننده نباشد فرد را تائید می‌کنیم.

کاظمی تاکید کرد: اعلام تخلفات مفسده آور است. اگر فرد بعد از رسیدگی پایانی مراجعه کند، هیات نظارت دلیل ردش را به فرد اعلام می‌کند و تصمیم اعلام دلایل رد صلاحیت به صورت رسانه‌ای با خود افراد است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند تسویه حساب سیاسی صورت گرفته است، گفت: صادقانه می‌گویم به این نکته نرسیده‌ام چرا که غیر از نظر مراجع قانونی نظر دیگری را نمی‌پذیریم این نظرات دیگر می‌تواند اعم از پذیرش صورت جلسه، طومار و تحقیقی باشد که سلیقگی است ولی وقتی مرجع رسمی در مورد صلاحیت فردی نظر کتبی و رسمی اعلام می‌کند ما از آن‌ها مرجع سند و مدرک می‌خواهیم و دلایل آن سیاسی نیست.

او در پاسخ به این سوال که چرا تخلفاتی که منجر به رد صلاحیت‌ها می‌شود، در دادگاه‌ها بررسی نمی‌شود، اظهار کرد: زندانی شدن زمانی است که پرونده نهایی شود و چندین جلسه در محکمه تشکیل شده و رای صادر شود.

کاظمی در پایان گفت: اما در خصوص رد صلاحیت‌ها مراجع رسمی نظراتشان را اعلام می‌کنند. کسی که بیشترین کارکردش بحث مالی و اعتبارات و پروژه است دوباره باید تائید شود؟ این حق مردم است.

Share