در دیدار شهردار رشت با وزیر راه و شهرسازی محقق شد؛

واگذاری ۲۵ هکتار از اراضی مسکن مهر و اختصاص ۱۰ درصد از اراضی و واحدها به شهرداری رشت

پیگیری‌های شهردار رشت نتیجه داد و امروز با دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی در خصوص احقاق حقوق شهرداری مقرر شد نسبت به واگذاری ۲۵ هکتار از اراضی مسکن مهر و ۱۰ درصد از اراضی و واحدهای قابل واگذاری به شهرداری اقدام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمد احمدی شهردار رشت امروز (سه‌شنبه ۲۴ فروردین) با وزیر راه و شهرسازی در تهران دیدار کرد و در جلسه‌ای که برگزار شد وزیر راه و شهرسازی به صورت ویژه دستور داد تا نسبت به واگذاری ۲۵ هکتار از اراضی مسکن مهر و اختصاص ۱۰ درصد از اراضی و واحدهای قابل واگذاری به شهرداری رشت اقدامات لازم انجام شود.

لازم به ذکر است؛ طبق مصوبه ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۸۷ هیئت وزیران و بند الف از ماده یک تفاهم‌نامه تنظیمی شهرداری رشت و اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان که طی نامه‌ای در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۸۸ به شهرداری رشت ابلاغ شد مقرر گردیده بود ۴۰ هکتار از اراضی مسکن مهر رشت به شهرداری رشت واگذار تا در اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه شود که متعاقبا به موجب صورتجلسه مورخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ و به دلیل کمبود زمین این مقدار به ۲۵ هکتار تغییر یافت.

از سویی تاکنون با گذشت بیش از ۴ سال از تاریخ انعقاد قرارداد واگذاری قطعی، اداره کل راه و شهرسازی گیلان از انتقال سند رسمی اراضی مورد نظر به نام شهرداری رشت خودداری می‌کرد.

با توجه به ضرورت و فوریت اجرای پروژه‌های نیمه کاره، شهرداری رشت تقاضای صدور دستور مساعد و انتقال سند رسمی اراضی مورد نظر به شهرداری را از سوی وزارت راه و شهرسازی و اداره کل تابعه در استان خواستار شد که این مهم امروز با پیگیری‌های مستمر سید محمد احمدی و با دستور ویژه وزیر به نتیجه رسید.

موضوع دومی که در جلسه امروز شهردار رشت و وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت اختصاص ۱۰ درصد از اراضی و واحدهای قابل واگذاری به شهرداری رشت جهت اجرای پروژه‌های عمرانی بود که وزیر راه و شهرسازی در این مورد هم جهت احقاق حقوق شهرداری، اجرای قوانین و مصوبات معطل مانده و واگذاری اراضی ذکر شده، دستور ویژه‌ای را صادر نمودند.

گفتنی است به استناد تبصره ۶ ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است ۱۰ درصد از اراضی و واحدهای قابل واگذاری را با قیمت تمام شده به شهرداری‌ها اختصاص دهد تا پس از توافق بین مالکین و شهرداری‌ها به عنوان معوض واگذار گردد.

اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان از سال ۱۳۷۰ تاکنون از محاسبه و انتقال قدرالسهم شهرداری رشت خودداری کرده است در حالی‌که اجرای شبکه‌های مواصلاتی استان در محدوده شهر و شبکه درون شهری نیاز به مساعدت وزارتخانه راه و شهرسازی دارد و با توجه به مضایق و محدودیت‌های منابع مالی و فقر زمین و بالا بودن بهای اراضی اجرای پروژه‌ها از جمله اتصال میدان گیل تا شمال مسکن مهر، میدان ولیعصر (عج) تا میدان امام علی (ع)، خیابان تختی به خیابان سعدی، خیابان سعدی به میدان سرگل، بازگشایی حریم رودخانه‌های زرجوب و گوهررود برای شهرداری رشت میسر نبوده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، در این جلسه گزارشی هم در خصوص معضلات و مشکلات موجود در مسکن مهر رشت و احداث پروژه رینگ ۹۰ متری توسط سید محمد احمدی ارائه شد که در پی آن اقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی قول مساعد دادند در اسرع وقت بررسی‌های ویژه‌ای جهت رفع این مشکلات و موانع انجام شود.

Share