با حضور شهردار و اعضای شورای شهر رشت؛

برگزاری آیین دوخت سنتی رشتی دوزی در خانه میرزا | راه اندازی خانه کارآفرینی در رشت

آیین دوخت سنتی رشتی دوزی به مناسبت روز ملی کارآفرینی با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت در خانه میرزا کوچک خان جنگلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین دوخت سنتی رشتی دوزی به مناسبت روز ملی کارآفرینی توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با حضور سید محمد احمدی شهردار رشت، احمد رمضانپور نرگسی رئیس شورای اسلامی رشت، محمد حسن عاقل منش و فاطمه شیرزاد اعضای شورای اسلامی شهر رشت و حمید رضا محمدی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در خانه میرزا کوچک خان جنگلی برگزار شد.

سید محمد احمدی در حاشیه برگزاری این آیین به ارائه توضیحاتی درباره خانه کارآفرینی پرداخت و اظهار داشت: خانه کارآفرینی در سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین شهرداری رشت و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان راه اندازی شد.

شهردار رشت ادامه داد: طبق این تفاهم نامه آموزش مهارت‌های صنایع دستی به صورت رایگان و نیمه رایگان به بانوان خود سرپرست و دانشجویان در خانه کارآفرینی ارائه می‌شود.

سید محمد احمدی هدف از ایجاد خانه کارآفرینی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت را حمایت از مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: بعد از آموزش، هنرآموزان طبق برنامه ریزی و طراحی خانه کارآفرینی به تولید محصولات صنایع دستی می‌پردازند.

وی به آمارهای آموزشی در خانه کارآفرینی اشاره کرد و تصریح کرد: طبق آخرین آمار در سال ۹۸ خانه کارآفرینی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت موفق به آموزش ۱۲۰ نفر در رشته‌های رشتی دوزی، گلیم بافی، فرش، کیف‌های چرمی دست دوز، معرق چوب، زیورآلات چوبی، رزین و سفالگری شد و هنرآموزان پس از گذراندن دوره‌ها مدرک بین المللی فنی و حرفه‌ای و کارت شناسایی صنعتگری دریافت کردند که اکنون ۴۰ نفر از این افراد مشغول بکار به صورت مشاغل خانگی هستند.

احمد رمضانپور نرگسی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این آئین ضمن قدردانی و تقدیر از هنر اساتید رشتی دوزی، گفت: جای خرسندی است که تربیت هنرمند برای این هنر اصیل و قدیمی ادامه دارد و هنرمندان فرهیخته‌ای توسط هنرمندان پیشکسوت آموزش می‌بینند تا این هنر را به نسل‌های آتی منتقل کنند.

وی ضمن تشکر و تقدیر از حمایت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت برای حمایت از هنر اصیل رشتی دوزی گفت: این برنامه‌ها با این نگاه که هنر رشتی دوزی برندی معتبر برای شهر رشت است و با هدف سوق دادن هنر در مسیر ایجاد اشتغال تدوین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت کارآفرینی را رمز نجات کشور خواند و تاکید کرد: این مایه خرسندی و مباهات است که در حوزه صنایع دستی به جایی رسیده‌ایم که رشتی دوزی تنها به عنوان یک هنر به نمایش گذاشته نمی‌شود و منبع درآمد محسوب می‌شود.

احمد رمضانپور با تاکید بر اینکه باید فرق بین سرمایه دار و سرمایه گذار مشخص شود، افزود: سرمایه‌دار دغدغه توسعه کشور را ندارد و درگیر قیمت طلا و مسکن و دلار است اما سرمایه‌گذار می‌خواهد برای کارآفرینی سرمایه‌گذاری کند و برای حل معضلات و مشکلات جامعه برنامه دارد.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان انقلاب در ادوار مختلف اظهار داشت: دشمنان انقلاب و استعمارگران دوست ندارند که کشورهایی که به دنبال استقلال و خودباوری هستند مسیر شکوفایی را طی کنند و فتنه‌های دشمن بعد از انقلاب موید این ادعاست.

در ادامه حمیدرضا محمدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت به تولید بالغ بر ۱۸ هزار ماسک در سال گذشته توسط ۲۵ خیاط تحت همکاری با خانه کارآفرینی و مهارت اشاره کرد و اظهار داشت: ماسک‌های تولید شده توسط دستگاه اتو کلاو ضدعفونی و بسته‌بندی شده و بین اقشار کم درآمد جامعه به صورت رایگان توزیع شد.

محمدی به دغدغه هنرمندان برای عرضه و فروش تولیدات خانگی اشاره کرد و گفت: هم اکنون فروشگاه مرکز کارآفرینی گیل بانو و همچنین فروشگاهی جنب خانه میرزا کوچک خان جنگلی در اختیار خانه کارآفرینی قرار گرفته تا محصولات تولید شده بانوان خودسرپرست به صورت مستقیم برای فروش عرضه شود.

وی با اشاره به افتتاح دومین خانه کارآفرینی در هفته آینده گفت: در تلاش هستیم تا مکان‌های جدیدی را برای عرضه تولیدات خانگی اختصاص دهیم تا چرخه تولید تا عرضه کامل شود.

آمنه صدیقی مسئول خانه کارآفرینی و صنایع دستی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز در این آیین با اشاره به تاریخچه هنر رشتی دوزی اظهار داشت: این هنر در دوران قاجار به اوج خود رسید و در بازارچه طلافروشان و زرگران، گلدوز باشی‌های رشت دوخت سنتی رشتی دوزی را انجام می‌دادند و این هنر دست مردان شهر رشت بود.

وی با اشاره به اینکه امروز استقبال بانوان از این هنر بیشتر شده است، گفت: با تلاش‌های سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت هنرمندان خوبی در رشته رشتی دوزی فعال هستند که هر کدام در جایگاه یک کارآفرین قرار دارند.

صدیقی خاطرنشان کرد: خانه کارآفرینی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت اولین خانه کارآفرینی با هدف آموزش صنایع دستی است و تمرکز آن بر روی رو دوزی به خصوش هنر رشتی دوزی است.

در پایان این مراسم از اساتید هنر رشتی دوزی تقدیر شد.

Share