نماینده لاهیجان و سیاهکل؛

کشاورز کارت به دست چه کسی رسیده؟ | شهرک گلخانه‌ای وضعیت فلاکت‌باری دارد

رئیس مجمع نمایندگان گیلان اظهار کرد: در خصوص کود شیمیایی و سموم مربوطه، قیمت‌ها به شدت افرایش یافته و مردم منطقه ما ناراضی و معترض‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رسول فرخی نماینده لاهیجان، سیاهکل و رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در دیدار با مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت: یکی از مشکلات اصلی کشاورزان گیلان، پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی است. کشاورزان چون آگاهی کافی ندارند قراردادی یک‌طرفه مقابلشان می‌گذارند و هر شرطی در زیر آن باشد امضا می‌کنند. مبلغ خسارت پرداختی بیمه در مقایسه با ارزش محصولات بسیار ناچیز است. این مبلغ ناچیز هم با تاخیر بسیار به کشاورزان پرداخت می‌شود و حتی گاهی می‌گویند به‌جای دریافت حق بیمه، محصول سال آینده‌تان را از محل طلب بیمه کسر می‌کنیم. سال گذشته در حوزه انتخابیه من بارندگی شدیدی رخ داد که بسیاری از مزارع زیر آب رفتند اما متاسفانه اکثریت اراضی بیمه نداشتند زیرا این رفتارها باعث شده مردم میل و رغبتی برای بیمه کردن محصول خود نداشته باشند.

وی افزود: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات از کشاورزان درخواست می‌کنند سند ملک شهری ارائه نمایند. کشاورزی که ساکن روستا است و در روستا بزرگ شده در شهر چه ملکی دارد که در گرو بانک بگذارد؟ این درخواست باعث می‌شود کشاورز برای تهیه سند به دلالان مراجعه کند و بخشی از وام دریافتی را به آن‌ها بدهد. گاهی حتی سند دفترچه‌ای ملک را هم به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند. باید این امکان فراهم شود تا همان زمینی که کشاورز روی آن کار می‌کند به عنوان وثیقه مورد قبول شود.

نماینده لاهیجان و سیاهکل یادآور شد: در وام‌هایی که بانک پرداخت می‌کند، از وام‌گیرنده سود مرکب دریافت می‌شود. برخی بانک‌ها الزام می‌کنند بیست درصد مبلغ وام در بانک باقی بماند. علاوه بر سود دریافتی، درصدی تحت عنوان ارزش اسقاط پول به وام‌گیرنده تحمیل می‌شود که سود‌ها عملا به بالای ۲۱ درصد می‌رسد. در محاسبه سود از فرمول‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند و مردم عادی نیز آگاهی ندارند و هر شرطی در زیر قرارداد است مجبورند قبول کنند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که می‌گویید برای دریافت وام، باید ۲۰ درصد مبلغ را کشاورز به صورت آورده ارائه کند. بسیار خوب اما چرا ارزش زمینی را که طرح قرار است در آن اجرا شود لحاظ نمی‌کنید. پایه احداث طرح، زمین است که کشاورز آن را تهیه کرده. گاهی زمین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد آورده را تامین می‌کند.

فرخی ادامه داد: با توجه به ظرفیت عظیمی که استان گیلان در حوزه کشاورزی دارد اما طرح بزرگی در آن اجرا نشده. صرفا یک شهرک گلخانه‌ای بود که امروز به آن وضعیت فلاکت‌بار افتاده. لازم است با همکاری بانک کشاورزی طرح‌های بزرگی در گیلان راه‌اندازی گردد که زمینه‌ساز اشتغال شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان اظهار کرد: در خصوص کود شیمیایی و سموم مربوطه، قیمت‌ها به شدت افرایش یافته و مردم منطقه ما ناراضی و معترض‌اند. در این راستا بانک کشاورزی چه کمکی به مردم کرده؟ کشاورز کارتی که می‌گویید کجاست و به دست چه کسی رسیده؟ در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده‌اید.

 در پایان جلسه مقرر گردید هیاتی از بانک کشاورزی ایران سفری به حوزه انتخابیه داشته باشند تا از نزدیک ضمن بازدید از اوضاع منطقه، چاره‌اندیشی مناسبی در خصوص حل مشکل کشاورزان انجام شود.

Share