در تالار پژوهشکده گیلانشناسی؛

نمایش فیلم «درخت جان» پس از ۲۲ سال و افتتاح تولید فیلم «دریای مهر»

دیروز ۱۸ اسفند ماه در آستانه بهار و نوسده پیش رو طی مراسمی در تالار پژوهشکده گیلانشناسی با حضور مهمانان و مدعوین استان و جمعی از هنرمندان، پس از دو دهه نسخه اصلاح رنگ شده و دیجیتال فیلم «درخت جان» اثر هنرمند گیلانی فرهاد مهرانفر پخش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فیلم «دریای مهر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نادر معصومی که با عنوان (خاکستر و دریا) پروانه ساخت فیلم بلند را پیشتر دریافت کرده بود، قرار است از ابتدای سال آینده با مشارکت پژوهشکده گیلانشناسی تولید شود.

به همین مناسبت دیروز ۱۸ اسفند ماه در آستانه بهار و نوسده پیش رو طی مراسمی در تالار پژوهشکده مذکور با حضور مهمانان و مدعوین استان و جمعی از هنرمندان، پس از دو دهه نسخه اصلاح رنگ شده و دیجیتال فیلم «درخت جان» اثر هنرمند گیلانی فرهاد مهرانفر پخش شد.
این فیلم سال ۷۷ در کنار چندین جایزه معتبر جهانی، کاندید هشت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین صدابرداری و صداگذاری و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را نیز برای فرهاد مهرانفر به همراه داشت.

اما نادر معصومی کارگردان مستند دریای مهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت علت انتخاب فیلم درخت جان برای مراسم افتتاحیه این بود که خود من سال‌ها قبل با این فیلم برای اولین بار از مرزهای استان پا فراتر نهاده و بعنوان فیلمبردار جایزه بهترین دست آورد هنری و فیلمبرداری را از جشنواره بین المللی فیلم رشد به دست آورده بودم، علاوه بر این درخت جان نخستین اثر از هنرمندان گیلان است که موفقیتهای جهانی متعددی بدست آورد.

در ابتدای مراسم دیروز، دکتر هاشم موسوی از اهمیت سینمای قوم نگار و مردم‌شناسی سخن گفت و درخت جان را فیلمی کم نظیر و تاثیرگذار دانست.
همچنین دکتر موسوی به حرکت ارزشمند تولید فیلم دریای مهر بعنوان نقطه عطفی در فعالیتهای پژوهش مدارانه پژوهشکده گیلانشناسی یاد کرد.

لازم به یاداوری است که فیلم دریای مهر با رویکرد بازآفرینی و مستندسازی مشترکات تاریخی، فرهنگی و تجاری استان گیلان و آستراخان روسیه بصورت ویژه تاریخ تجارت و دریانوردی سه قرن گذشته تا به اکنون را رصد و در دستور ساخت دارد.
اتاق بازرگانی گیلان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، مدیریت جذب و سرمایه‌گذاری استانداری گیلان، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بندر انزلی نیز از دیگر پشتیبانان معنوی و هم افزایان ساخت مستند «دریای مهر» خواهند بود.

معصومی کارگردان این فیلم اضافه کرد دکتر یونس رنجکش، دکتر کیوان محمدی، اصغر امانی، محمود عباسیان، کاظم فلاحی، دکتر هاشم موسوی، دکترسید جلیل جلالی فر، دکتر ولی جهانی، احمدطاهری، اکبر زنجانخواه، دکتر محمد حسن‌پور در تکمیل روند پژوهش و پویش این فیلم همکاری دارند.

همچنین آقای مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان که با تسهیل اخذ مجوزهای لازم جهت حضور میدانی عوامل ساخت در روسیه و همراهی جناب رضا ایل بیگی اصلی مدیریت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه فدراتیو که زمینه ساز توجه بخشهایی از فیلم به ظرفیتهای تجاری منطقه خواهد گردید.

در پایان این مراسم از پوستر مستند دریای مهر رونمایی شد و به رسم یادبود توسط حاضران امضاء شد.

لازم به توضیح است که تولید این فیلم از اوایل سال آینده رسما آغاز خواهد شد.

Share