یک شهروند:در مراكز شهر به جای ایجاد یك تالار ثابت برای اجرای موسیقی و تئاتر، شاهد حضور دستفروشان هستیم

آغاز روزهای فراغت جوانان و سینماهای تعطیل رشت/سرای محله‌،راهی به سوی فرهنگ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با شروع خرداد، نخستین مساله‌ای که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها و به‌خصوص نوجوانان و جوانان می‌شود امتحانات پایان سال تحصیلی و پس از آن آغاز تعطیلات و چگونه سپری کردن آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با شروع خرداد، نخستین مساله‌ای که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها و به‌خصوص نوجوانان و جوانان می‌شود امتحانات پایان سال تحصیلی و پس از آن آغاز تعطیلات و چگونه سپری کردن آن است.
انقلاب نرگس قدری در همشهری نوشت:در برخی از کشورهای دنیا، دولت‌ها برنامه ریزی‌های منظمی برای سپری کردن این ایام برای شهروندان خود دارند، اما در ایران این خانواده‌ها هستند که امکانات لازم را برای سپری کردن ایامی خوش برای فرزندان خود فراهم می‌کنند.
چند سالی است از سوی دستگاه‌های فرهنگی و ورزشی گیلان برنامه‌هایی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان مشخص و اجرایی می‌شود که تا حدودی در جذب مخاطبان موفق بوده است. در غیاب یا عدم دسترسی به مراکز فرهنگی و هنری دولتی یا خصوصی، میل و رغبت جوانان به پاتوق‌هایی نظیر پیاده‌روها ، پارک‌های عمومی، سواحل دریا و.. بیشتر می‌شود. در این میان آنچه بیش از همه مشهود است نبود سینما در شهرهای مختلف گیلان از جمله رشت است. در مرکز گیلان در حال حاضر فقط چند سینمای مخروبه وجود دارد؛ مسئولان هر سال خبر از بازسازی آنها از سوی بخش خصوصی می دهند، سال‌هاست که این کار اتفاق نیفتاده است. به ناچار اهالی رشت به همان فضاهای موجود سینمایی قناعت می‌کنند.

پله‌های سینما در قرق دستفروشان

در سال های اخیر سینماها از رونق افتاده‌اند و گسترش روزافزون شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و… از جذابیت آن برای مردم کاسته است. توزیع فیلم‌ها در شبکه خانگی، فرسودگی سینماهای استان و به خصوص شهر رشت و تعطیلی چند ساله ۳ سینمای پر مخاطب این شهر همگی دست به دست هم داده‌اند تا از میل و رغبت جوانان و نوجوانان در استفاده از این مکان‌های فرهنگی هنری کاسته شود.
«سعید پدرامی» یکی از شهروندان است که معمولا به پیاده‌راه اعلم الهدی می آید. گاهی قدم می‌زند گاهی نیز با دوستانش به دیدن فیلم می‌رود. خودش می گوید سینما را دوست دارد و بیان می کند: با توجه به ایام تعطیلات و علاقه جوانان به سینماها، ضرورت ایجاد مراکز فرهنگی و حتی تجهیز و بازگشایی سینماهای فرسوده در خیابان‌های اصلی یا پیاده روهای در حال احداث بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی اضافه می کند: کاشت چند درخت ، نصب مجسمه و تعبیه نیمکت برای رفاه حال عموم به‌خصوص جوانان کافی نیست. تقریبا همه جوانان به فیلم و سینما علاقه دارند اما امکانات کافی وجود ندارد. در مراکز اصلی شهر به جای ایجاد یک تالار ثابت برای اجرای موسیقی و تئاتر، شاهد حضور دستفروشان هستیم و تعداد اندک سینماهای موجود هم به دلیل فرسودگی، مخاطب زیادی ندارند.
رشت پر از فروشگاه‌هایی است که فقط اجناس مصرفی می‌فروشند. سینما سپیدرود دارای پاساژ و فروشگاه است اما در هیچکدام از این فروشگاه‌ها محصولات صوتی و تصویری عرضه نمی شود و هنر هفتم در این مکان فرهنگی جایی ندارد. وقتی آثار فرهنگی و صوتی تصویری فروخته نمی شود، جوانان هم برای دیدن آخرین اثر هنرمندان ناگزیر به کپی کردن آثار می‌شوند که آن هم کار درستی نیست.
«محدثه فهیمی» یکی دیگر از کسانی است که با ما هم‌صحبت می شود. وی دانشجو است و اظهار می‌کند: شهر رشت به عنوان مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر شمال کشور به مراکز فرهنگی، هنری، و تفریحی بیشتری نیاز دارد که با ذائقه عمومی جوان شهر مطابقت داشته باشد. سینماهای رشت بسیار فرسوده است؛ سینمای «انقلاب» چند سالی است تعطیل شده و کسی به فکر بازگشایی آن نیست. هرروز می بینم که تعداد دستفروش روی پله های این سینمای قدیمی و پلمب شده، بساطشان را پهن کرده‌اند.
این دانشجو اضافه می کند: اگر در این چند سال حداقل یک مرکز مهم فرهنگی- هنری در رشت احداث می‌شد، شاید بسیاری از جوانان شهر و استان جذب هنر و سینما می شدند.

بخشودگی عوارض سینماها توسط شهرداری

در حال حاضر سینماهای ۲۲ بهمن، میرزا کوچک و سپیدرود در رشت به کار خود ادامه می‌دهند؛ با توجه به اینکه سینما سپیدرود ۲ سالن نمایش دارد، جمع سالن‌های سینما در رشت به ۴ می‌رسد. با این حال سینماهای استان در وضعیت رکود به سر می‌برد. طبق آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۹ سالن سینما در استان وجود دارد که فقط ۹ سالن از این تعداد فعالند.
بیشتر این سالن‌ها عمری بیش از ۴۰ سال دارند و آنقدر فرسوده و بی رمقند که بر درهایشان قفل بزرگ خورده است.
سالن‌هایی که صندلی هایشان نه تنها راحت نیست بلکه استهلاک آنها نشستن برای تماشای یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای را سخت می‌کند. صندلی‌های برخی سالن‌ها نیز با روکش‌های پاره و دسته‌های چوبی میزبان دوستداران سینما هستند.
رئیس اداره ارشاد رشت درباره این مشکلات می‌گوید: رویکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد فضاهای فرهنگی- هنری و حمایت از افزایش آنها در رشت است. سینماها یکی از عوامل موثر در توسعه یافتگی فرهنگی جامعه است ؛بنابر این از هر حرکتی که به توسعه و افزایش کیفی سینماهای رشت منجر شود حمایت می‌کنیم.
«رضا ثقتی» می افزاید: تماشای یک فیلم خوب باعث ایجاد نشاط، پویایی و تحرک و پرورش استعداد و خلاقیت در جوانان و نوجوانان است. ازاین رو در تلاشیم با مساعدت شهرداری و شورای شهر، عوارض شهرداری‌ها از سینماهای رشت برداشته شود. این موضوع در جلسه کمیسیون فرهنگی مطرح شده و قرار است که به عنوان لایحه به شورا ارسال شود تا بخشودگی عوارض انجام شود.
وی تصریح می کند: مردم رشت علاقه بسیاری به سینما و فیلم دارند؛ این را می‌توان از استقبال گسترده مردم از برنامه‌هایی چون روز سلام سینما، جشنواره‌های فیلم فجر و کودک و نوجوان و مقاومت و اکران فیلم با حضور کارگردان‌ها درک کرد. تمام تلاش و اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، اتمام پروژه تالار مرکزی و سالن سردار جنگل در سال ۹۴ است. ۵۲ آموزشگاه فعال سینمایی، نمایشی، تجسمی، موسیقی در اوقات فراغت امسال در خدمت جوانان رشت خواهند بود.

سرای محله‌ها، راهی به سوی فرهنگ و سینما

شهرداری رشت و سازمان فرهنگی و هنری که در طول سال برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی را در بوستان‌ها و مراکز شهر برنامه ریزی می‌کند برای این معضل چه اقداماتی در دست دارند؟ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رشت با اعلام اینکه خوشبختانه سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای بازگشایی یکی از سینماهای تعطیل رشت اعلام آمادگی کرده است، می گوید: با ایجاد بافت منسجم در میدان شهر مقرر شده با ورود سرمایه‌گذاران، فضای بسیار خوبی برای سینما انقلاب ایجاد شود. همچنین سینما آبشار رشت نیز قرار است بازسازی و به سالن اجتماعات و خانه تئاتر مجهز شود؛ البته این موضوع فعلا در حد حرف است.
«علیرضا قانع» با اشاره به راه‌اندازی سرای محله‌ها که از سال گذشته در شهر رشت کلید خورده است می‌افزاید: سعی کرده ایم از تمرکز برنامه‌های فرهنگی- هنری در مکان سازمان فرهنگی- هنری شهرداری خودداری کنیم. با ورود به محله‌های شهر رشت و بحث محله محوری سعی داریم برنامه‌ها را به دل محله‌ها ببریم.
قانع اضافه می کند: در سرای محله‌ها می‌توانیم برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان رشت فضاهایی را برای نمایش فیلم در نظر بگیریم. برای بافت مرکزی پیاده روهای فرهنگی رشت نیز برنامه ریزی‌های خاصی صورت گرفته که در حال حاضر پیوست آن در حال تدوین است.

Share