توسط اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان صورت گرفت؛

جمع آوری ۳ هزار مترمکعب و ۲۶ تن زباله از سطح آب و بستر حوضچه‌های بندر انزلی

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از جمع آوری ۳ هزار مترمکعب و ۲۶ تن زباله از سطح آب و بستر توسط این اداره کل خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی خدمتگزار با اشاره به معضلات و تاثیرات مخرب زباله‌های شناور در دریا، اظهار داشت: امروزه زباله‌های شناور در منابع آبی اعم از رودخانه ها، تالاب ها، دریا‌ها و حتی آبهای ساحلی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی محسوب می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به صنعت توریسم دریایی و اقتصاد دریا محور وارد کند.

وی با بیان اینکه حوضچه بندر انزلی و کانال کشتیرانی آن به دلیل ارتباط مستقیم با تالاب بین المللی انزلی، سالانه پذیرای صدها تن زباله‌های شناوری است که از طریق رودخانه‌های بزرگ وارد پهنه آبی تالاب شده و از طریق جریانات آبی خصوصاً در زمان سیلابی شدن رودخانه‌ها به حوضچه بندر منتقل و سپس از طریق کانال کشتیرانی به دریا راه پیدا کرده، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر کاهش شدید عمق آب تالاب منجر به کاهش ظرفیت آن برای پذیرش زباله‌های وارده شده و همچنین افزایش چشمگیر حجم پسماندهای متنوع و متعددی که متأسفانه مستقیماً به حوزه آبی آن منتقل می‌شود.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: این امر موجب شده تا گستردگی زباله‌های تالابی ورودی به حوضچه و کانال کشتیرانی بندر به تهدیدی برای ایمنی ترددهای دریایی مبدل شود.

خدمتگزار با اشاره به علل اصلی رشد فزاینده زباله‌های شناور تالابی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این زباله‌ها وارد آبهای استحفاظی بندر می‌شود و عدم آگاهی مردم و ذینفعان تالاب از معضلات زیست محیطی، تخلیه زباله‌ها در منابع آبی وعدم مدیریت بهینه پسماندهای مراکز شهری و صنعتی مجاور تالاب از جمله این موارد است.

وی در مورد راهکارهای حل چالش موجود در خصوص زباله‌های تالابی و تهدیدات زیست محیطی و ایمنی تردد‌های دریایی منتج از آن، اذعان داشت: این امر نیازمند ایجاد اصلاحات اساسی در نحوه مدیریت پسماندهای شهری و صنعتی، توسط ارگان‌های نظارتی و اطلاع‌رسانی‌های زیست محیطی لازم به جوامع محلی و شهری حاشیه تالاب از طریق رسانه‌های مختلف می‌باشد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به انجام رسالت سازمانی و ایمن‌سازی تردد‌ها در آبراه‌های استحفاظی اداره کل، عنوان داشت: به منظور رفع آلودگی‌های ناشی از زباله‌های وارده از تالاب و پیشگیری از اثرات مخرب آن‌ها بر سیستم خنک‌کنندگی موتورها و کارایی رانش شناورها، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از سال ۱۳۹۰ با صرف هزینه‌های سالانه قابل توجه در خصوص پاکسازی مداوم و روزانه حوضچه‌ها و کانال دسترسی بندر با بهره گیری از توان بخش خصوصی و تجهیز شناوری زباله جمع کن (Scavenger) اقدام نموده است.

خدمتگزار با بیان اینکه در سال جاری حجم ۳ هزار مترمکعب و نزدیک به ۲۶ تن زباله از سطح آب و بستر حوضچه‌های بندر حاصله از عملیات لایروبی کاتری جمع آوری شده است، گفت: این مقدار حجم لایروبی نشان دهنده رشد فزاینده حجم و تنوع زباله‌های تالابی بوده که برای بهبود شرایط موجود، نیازمند انجام اقدامات عاجل از سوی کلیه نهادهای مرتبط دولتی و جمعیت‌های مردم نهاد می‌باشد.

Share