نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس؛

عبور از کشاورزی سنتی با توسعه بانک‌های نشا | توزیع نهال در گیلان کافی نیست

دلخوش‌اباتری عبور از کشاورزی سنتی با توسعه بانک‌های نشا در استان گیلان را اتفاق خوبی که مزیت‌های فراوانی با خود به همراه دارد خواند و گفت: اعتبارات لازم برای ساماندهی رودخانه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ آورده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «سید کاظم دلخوش اباتری» شامگاه (جمعه ۲۴ بهمن) در جلسه بررسی ظرفیت‌های زراعت چوب در استان گیلان صومعه سرا را یکی از مناطق نمونه کشور در حوزه زراعت چوب و صنوبرکاری دانست و اظهارکرد: جنگل و محیط زیست یکی از مواردی است که کاملا با سرنوشت انسان‌ها عجین است از طرفی مجلس در مقاطع مختلف برنامه‌ریزی‌های خوبی برای صبانت از داشته‌های طبیعی داشته است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه سال پایانی اجرای قانون برنامه ششم توسعه در حال سپری شدن است تصریح کرد: در مواد مختلف قانون برنامه ششم توسعه جایگاه محیط زیست، منابع طبیعی، آبخیزداری و امثال این‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم و طبق آن دستگاه‌های مجری هم برای پیاده‌سازی اهداف مورد نظر مشخص شده‌اند.

وی اعطای تسهیلات ارزی و ریالی برای اجرای طرح‌های زراعت چوب در سطح اراضی ملی و دولتی را از جمله بخش‌هایی که در قانون برنامه ششم مورد تاکید است خواند و افزود: در توافقنامه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی هم با رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مبنی بر رعایت حقوق ملت موارد لازم به خوبی پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه در مورد جنگل‌ها و مراتع قوانین دائمی تدوین و مصوب شده و وظیفه منابع طبیعی و محیط زیست کاملا در آن مشخص است اظهار داشت: مجلس حتی برای کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط زیست پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و سازمان جنگل‌ها و محیط زیست را مکلف کرده است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس کاشت درخت توسط مردم در اراضی ملی از طریق واگذاری و اجاره و امثال این‌ها را در راستای توسعه زراعت چوب از مواردی که مجلس برای آن برنامه نوشته است اعلام کرد و گفت: باید قوانینی که راه را برای ایجاد انگیزه کشاورزان جهت زراعت چوب هموار کرده را بهتر اجرایی کنیم و در دستور کار قرار دهیم.

دلخوش اباتری افزایش تعداد صنایع مربوط به چوب در گیلان را لازم و ضروری دانست و با بیان اینکه به جهت افزایش قیمت برنج و محصولات دیگر به زراعت چوب آسیب‌هایی وارد شده اذعان کرد: اگر تسهیلات لازم به کشاورز داده شود می‌توان با استفاده از زمین‌های بایر و یا از طریق واگذاری زمین‌های منابع‌طبیعی زراعت چوب را در گیلان توسعه داد.

وی با بیان اینکه برخی از استان‌های کشور مانند مازندران در حال سبقت گرفتن از گیلان در بحث زراعت چوب هستند یادآور شد: این نشان می‌دهد که ما نقص‌هایی در کار داریم و نتوانستیم به خوبی از کشاورزان گیلان حمایت کنیم و امکانات لازم را در اختیارشان قرار ندادیم که برای برون رفت از این مشکل به تعامل همه دستگاه‌ها نیاز داریم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توسعه بانک نشای برنج در استان گیلان و عبور از کشاورزی سنتی را حرکت بسیار خوبی دانست و گفت: توزیع نهال در گیلان کافی نیست و به عقیده بنده در این شرایطی که ما با بیکاری مواجهیم می‌توانیم زمین‌ها را طبق قانون به جوانان و کشاورزان برای زراعت چوب و نهال قرار دهیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس از میزان تسهیلاتی که برای زراعت چوب در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود هم انتقاد کرد و افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادم مشکلاتی مانند لایروبی استخرها، ساماندهی رودخانه‌ها و منابع لازم برای انجام آن در لایحه بودجه سال آینده آورده شد و همین اتفاق باید در بحث زراعت چوب هم بیافتد.

دلخوش برخوردهای سلیقه‌ای در مورد قطع درختانی که دست کاشت هستند در اراضی ملی و تصرفی سنواتی را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان انتظار داریم این بخش را ساماندهی کنند تا کشاورزان و افرادی که برای زراعت چوب وارد شده‌اند دیگر از این کار فراری نشوند

Share