بازرس ویژه وزیر کشور در مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز؛

با دهیاران و اعضای شورایی که در ساخت و ساز غیرمجاز نقش دارند برخورد شود

بازرس ویژه وزیر کشور در مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز تصریح کرد: در برخی از مکان‌هایی که نظارت انجام دادیم افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز کرده بودند چراغ سبزی از کسی داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بازرس ویژه وزیر کشور در مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز با حضور در شهرستان لنگرود گفت: در داخل شهر، شهرداری‌ها و در روستاها، دهیاران و در خارج شهر و روستا بخشداران وظیفه دارند که نظارت و کنترل لازم را بر ساخت و سازها داشته باشند تا خلافی در این زمینه رخ ندهد و اگر با موردی روبرو شدند از همان شروع ساخت و ساز جلوگیری به عمل آید.

اسدالله هادی نژاد ادامه داد: خلاف‌سازی در محیط شهری یک ساز و کار دارد و در روستاهان یز همینطور و در خارج شهر نیز جهاد کشاورزی و بخشداران عهده دار هستند تا ساخت و سازها درست انجام شود اما اگر افراد به هشدارها و نظارت‌های دستگاه مربوطه اعتنایی نکردند به ما اطلاع دهند تا پرونده را در کارگروهی که نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده دادستانی و نماینده وزارت کشور حضور دارند به نتیجه می‌رسانیم.

وی در مورد اعطای انشعاب به ساخت و سازهای غیر مجاز نز گفت: بر اساس قانون ساختمان‌هایی که قبل از سال ۹۶ ساخته شدند، می‌توانند انشعاب دریافت کنند.

هادی نژاد افزود: آماری که در استان گیلان از دریافت انشعاب به ما داده شده حدود ۳۱ هزار انشعاب برق است که بیشترین انشعابات داده شده در این حوزه بوده است.

وی با بیان‌اینکه با گرفتن برق افراد سایر مشکلاتشان حل می‌شود، گفت: تقاضایی که بنده از معاونت استانداری داشتم این است که با توجه به اینکه سه سال از دادن انشعاب برق به افراد می‌گذرد و طبق قانون افرادی در این سه سال موظف بودند ساخت وسازشان تعیین و تکلیف شوند که اگر چنین کاری نشده در غیر این صورت باید انشعابات آن‌ها جمع آوری شود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که ستاد مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز استان داشتیم تصمیم گرفته شد افرادی که ساخت و ساز آن‌ها به مرز سه سال رسیده و تعیین و تکلیف نشدند از دو طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ تعیین تکلیف شده و مطابق قانون با آن‌ها برخورد شود.

هادی نژاد در مورد پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: تاکید وزیر کشور این است که فرمانداری‌ها در ماه حداقل یک جلسه برای پیگیری ساخت و سازهای غیر مجاز تشکیل دهند و مصوبات جلسات را پیگیر و اجرایی کنند.

وی در مورد کمیسیون ماده ۹۹ گفت: این کمیسیون بسیار کلیدی در مورد ساخت و سازهای خارج از محدوده شهر‌ها است.

هادی نژاد با اشاره به اینکه اگر از ابتدا افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز داشتند پرونده آن‌ها به کمیسیون‌ها برده شود و متوقفشان شود به دیوان و جاهای دیگر امکان شکایت نخواهد داشت، افزود: اما وقتی ساختمان تکمیل شد بعد منجر به صدور رای قضائی و اجرای ماده ۳ شود این نوع پرونده‌ها مشکلات زیادی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه کارنامه استان گیلان در نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز قابل قبول است، گفت: نظارت و کنترل در استان خوب است اما باید اطلاع‌رسانی دائمی به دهیاران از سوی بخشداران انجام شود و در خارج روستا از طریق ده گردشی یا با کمک دهیاران و همچنین خبرنگاران و عوامل محلی برای اطلاع‌رسانی ایجاد شود.

بازرس ویژه وزیر کشور در مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز تصریح کرد: در برخی از مکان‌هایی که نظارت انجام دادیم افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز کرده بودند چراغ سبزی از کسی داشته است.

هادی نژاد افزود: بنده در بازدید به عنوان خریدار و مشتری رفتم و راهنمایی می‌کردند و جایی نبوده که بگویند امکان ساخت و ساز نیست بلکه نرخ قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کردند و اطمینان‌می دادند که قابل ساخت و ساز است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ساخت و سازهای غیرمجاز بنگاه‌های ملکی بدون پروانه هستند که باید در این زمینه تصمیمات درستی گرفته شود.

هادی نژاد افزود: با دهیاران و شوراهایی که در خرید و فروش و ساخت و سازهای غیرمجاز نقش دارند باید طبق دستورات و ضوابط ابلاغی با آن‌ها برخورد شود

وی در پایان یادآور شد: در صدور انشعابات اختلاف نظر وجود دارد و به دنبال یک تصمیم جامع هستیم، همچنین مشکل زمین‌های نسقی و قولنامه‌ای نیز در حال پیگیری است.

Share