لزوم همگرایی و هم افزایی برای کاهش مشکلات؛

برداشت بدون اطلاع از حساب شهرداری رشت؛ اقدامی که می‎توانست انجام نشود

در شرایطی شهرداری رشت به عنوان یک نهاد عمومی صدها میلیارد تومان از دستگاه های دولتی طلبکار است که خود با مشکلات عدیده ای رو به رو است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندی پیش سید محمد احمدی شهردار رشت در نشست شورای اداری که با حضور دو نفر از نمایندگان مردم رشت در مجلس برگزار شد با انتقاد از رویکرد برخی دستگاهها نسبت به شهرداری رشت گفت: «چند روز پیش و بدون هیچ منطقی توسط اداره امور مالیاتی معادل یک میلیارد تومان از حساب شهرداری کسر شده است و این اتفاق در شرایطی افتاده است که حتی کوچکترین اطلاعی هم به ما داده نشد. اداره امور مالیاتی امانت‌دار ما محسوب می‌شود که برخلاف توافق قبلی اقدام کردند. شهرداری رشت روی اصل بدهی ایراد قانونی دارد اما هماهنگی با شهرداری قبل از برداشت مبلغ یک میلیارد تومان توسط اداره امور مالیاتی صورت نگرفت. وجهی که از حساب شهرداری برداشت شده را قصد داشتیم برای حقوق کارگران زحمتکشی کنار بگذاریم که همواره در مورد معوقات خود گله‌مند هستند».

اینکه شهرداری رشت همانند هر نهاد دیگری به سایر سازمانها بدهکار باشد چیز عجیب و غریبی نیست و کسی نیز منکر آن نخواهد بود اما موضوع آنجا مشکل ساز می شود که یک نهاد باتوجه به اختیارات و قدرتی که حاکمیت به آن اعطا کرده بدون توجه به ملاحضات عرفی اقدام کند.

اگرچه روی کاغذ و مطابق با قانون میتوان اقدام کرد اما واقعیت امر این است که هنگام اجرا و در مقام عمل باید همه موضوعات را توامان ببنیم و با بررسی تمام جوانب امر، از یکسونگری پرهیز کنیم.

در شرایطی شهرداری رشت به عنوان یک نهاد عمومی صدها میلیارد تومان از دستگاه های دولتی طلبکار است که خود با مشکلات عدیده ای رو به رو است، بنابراین کمترین انتظار از بخش دولتی این است که قبل از انجام اقدامات ناگهانی و این چنینی حداقل شهرداری را در جریان امر قرار بدهند تا بتواند برای تامین حقوق پرسنل و کارگران چاره دیگری بیندیشد.

فراموش نکنیم که اگرچه شیوع بیماری کرونا درآمد شهرداریها را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده اما شهرداری رشت در کنار سایر دستگاه های اجرایی تلاش کرد تا با بسیج امکانات جهت مقابله با کروناویروس نقش خود را به خوبی ایفا کند.

در این شرایط که آثار سوء مشکلات اقتصادی بر پیکره تمام بخشهای خصوصی، عمومی و دولتی خودنمایی می کند، انتظار عموم مردم از دستگاه ها و نهادهایی چون تامین اجتماعی و اداره کل مالیاتی این است که در راستای کاهش مشکلات مردم و توسعه خدمات، همگرایی و هم افزایی بیشتری داشته باشند و اگر گره ای را باز نمی کنند، حداقل مشکلی بر مشکلات نیفزایند.

Share