ذاکری: برای ایجاد خیابان غذا از مردم نظرسنجی شود

چانه زنی بر سر راه اندازی خیابان خوراک در رشت؛ نتوانسته‌ایم سنگی روی سنگ بگذاریم!

زاهد گفت: در سه سالی که در شورا بوده‌ام و نتوانسته‌ایم سنگی روی سنگ بگذاریم. هر کاری که بخواهیم در این شهر انجام دهیم یک اما و اگری در آن به وجود خواهد آمد، فرقی هم ندارد موضوع کار چه چیزی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه مشترک فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون عمران و توسعه شهری و کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت عصر روز سه‌شنبه با دستور بررسی خیابان خوراک در شهر رشت برگزار شد.

نتوانسته‌ایم سنگی روی سنگ بگذاریم

فرهام زاهد ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با تسلیت ایام اربعین حسینی، به درگذشت استاد محمدرضا شجریان اشاره کرد و این هنرمند فرهیخته و برجسته موسیقی سنتی را فخر موسیقی سنتی ایران عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد تا فضای اطرافمان با این سرعت از چنین اساتید و بزرگانی خالی نشود.

زاهد با اشاره به نصب یک حجم فلزی در محدوده ساختمان ساعت شهرداری رشت، اظهار داشت: وقتی پرسیدیم این کار بر چه اساسی انجام‌شده است، گفتند که یک مبلغی وجود داشت که حیف بود استفاده نشود. باید جلوی کارهای این‌چنینی گرفته شود، اگر قرار است کاری انجام شود باید در مورد آن صحبت شود. اگر قرار است کاری در حوزه فرهنگی انجام شود از اهل‌فن آن نظر خواسته شود. فردا اگر نقدی مطرح شد بنده بتوانم جسارت کرده و برای مثال بگویم امضای آقای فکر آزاد ذیل این کار است. باید اقدامات قابل دفاع باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در خصوص موضوع راه اندازی خیابان خوراک در شهر رشت، گفت: بنده به‌هیچ‌عنوان موافق ایجاد تغییر اساسی در روند انتخاب خیابان غذا نمی‌باشم. بنده می‌گویم این کار انجام شود، در یکی از خیابان‌های شهر این کار صورت بپذیرد، بعد از آن می‌توان نقاط دیگری را نیز پیشنهاد داد.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از اتفاقاتی که در شهر رخ می‌داد در پیاده راه فرهنگی اجرا می‌شد، گفت: این موضوع سبب شده بود که هیچ اتفاقی در بخش‌های دیگر شهر رشت رقم نخورد و از بعد فرهنگی-اجتماعی شهرداری برخوردار نشوند. به همین جهت گفته شد که اگر سرمایه‌گذار می‌آید اینطور نشود که سایر بخش‌های شهر رشت را نبیند.

زاهد افزود: اگر بحث غذا به‌درستی ارائه شود، جانمایی آن کمتر مورد اهمیت است. البته نه اینکه هرجایی رستوران و غذاخوری باشد، مردم باید احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه فرق این پروژه با بازارچه تختی این است که ملکی در آنجا ساخته‌شده و به افراد واگذارشده است، اکنون امکان ورود به بازارچه وجود ندارد. بنده هیچ تعصبی در بحث خیابان شهید عاطفی و مصباح ندارم. در سه سالی که در شورا بوده‌ام و نتوانسته‌ایم سنگی روی سنگ بگذاریم. هر کاری که بخواهیم در این شهر انجام دهیم یک اما و اگری در آن به وجود خواهد آمد، فرقی هم ندارد موضوع کار چه چیزی باشد. با توجه به اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار تمایل به انجام این کار دارند می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به سخت بودن شرایط سرمایه‌گذاری در استان گیلان، اظهار داشت: در نقشه ارائه‌شده در خصوص شرایط سرمایه‌گذاران در کشور، استان گیلان تنها استان به رنگ قرمز بود و بدترین شرایط را در این حوزه داشت.

پیشنهاد انتخاب لب آب به عنوان خیابان غذا

محمدحسن عاقل منش عضو شورای شهر رشت، در خصوص جانمایی خیابان غذا، گفت: در خصوص پیشنهاد خیابان غذا، در گذشته محدوده لب آب بازار محلی بوده است.

وی ادامه داد: کاهش تراکم و آرام‌سازی در این منطقه با از رونق افتادن این محدوده هم‌زمان شد و عملاً بازارچه زرجوب از رونق افتاد و اکنون پس از مدتی برخی افراد بازارچه ایجاد کرده‌اند که به رونق محدوده لب آب کمک کرده است. اکنون در این محدوده به‌صورت خودبه‌خود شاهد حضور غذاخوری‌های متعدد هستیم.

عضو شورای شهر رشت پیشنهاد داد تا با آرام‌سازی ادامه مسیر می‌توان از ظرفیت گاراژهای موجود در محدوده لب آب استفاده کرد تا تمام منطقه بازارچه برای کار خیابان غذا در نظر گرفته شود.

از مردم بپرسید که اگر قرار است خیابان غذا ایجاد شود کجا برای آنان راحت‌تر است؟

سید امیرحسین علوی عضو شورای شهر رشت در خصوص موضوع جانمایی خیابان غذا، اظهار داشت: نباید ساده از کنار موضوع عبور کنیم. این موضوع بیش از سه سال است که بین شورا و شهرداری در رفت‌وآمد است.

وی ادامه داد: با توجه به تمایلی که در سرمایه‌گذاران برای انجام این کار وجود دارد، پیشنهاد بنده بر این است که اجازه دهیم تا سازمان سرمایه‌گذاری کار خود را آغاز کند، زیرا تا زمانی که ما اجازه ندهیم سازمان وارد فاز عملیاتی نمی‌شود.

عضو شورای شهر رشت افزود: با توجه به فضای موجود در جانمایی این قابلیت در طراحی مسیر وجود دارد که مردم در جایی مناسب برای میل کردن غذا حضور داشته و در جوار خیابان نباشند. در هر دو خیابان مسیر خیابان شهید عاطفی رستوران‌هایی که به‌صورت بخش خصوصی در حال فعالیت هستند، وجود دارند.

علوی با اشاره به در نظر گرفتن ساعت فعالیت و شرایط ترافیکی در اجرای پروژه، گفت: اجازه دهیم سازمان سرمایه‌گذاری با مطالعاتی که دارد برای اجرای پارک در این پروژه هرچه سریع‌تر اقدام نماید.

بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در پیشنهادهایی این‌چنینی می‌توان نظرسنجی نیز انجام داد و از مردم پرسید که اگر قرار است خیابان غذا ایجاد شود کجا برای آنان راحت‌تر است؟

وی افزود: ما می‌توانیم نوع نگرشمان را کلانتر ببینیم، یعنی می‌بایست سایر موارد را ملاحظه کنیم و ببینیم مسئله حقوقی و یا مغایرت قانونی وجود ندارد؟ در راستای پیاده راهی که قرار است از حرم خواهر امام به سمت عینک ایجاد شود این لکه‌گذاری به وجود بیاید و موارد تشویقی برای مالکینی که املاک خود را بلااستفاده گذاشته‌اند در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری تأکید کرد: به‌صورت خودکار گرایش اصلی تفریحات خوردوخوراکی شبانه به سمت محور جاده انزلی است. اگر بتوانیم در یک راستایی با اداره راه هماهنگی ایجاد شود که مسیر دوچرخه‌سواری نیز ایجاد شود، هم می‌توانیم جاذبه توریستی جذاب ۵ کیلومتری ایجاد کنیم، هم می‌توانیم زیرساخت ورزشی در حوزه دوچرخه‌سواری عمومی استفاده کنیم.

ذاکری اضافه کرد: همان وضعیتی که در برخی از پارک‌ها می‌بینیم متأسفانه در پیاده راه نیز مشاهده می‌شود، شرایط موجود در پیاده راه مناسب خانواده‌ها نیست و به نظر بنده می‌بایست باکس فرهنگی لازم برای پیاده راه دیده شود. باید سیاست‌های تشویقی گذاشته شود تا شاهد حضور مغازه‌های بی‌ربط همچون کفاشی در محدوده پیاده راه فرهنگی نباشیم، مگر آنکه کفش سنتی یا کالای سنتی تولید کند.

عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: پیشنهاد بنده بر این است که موضوع این کار آغاز شود و سپس با یک کارگروه فنی مشورت لازم انجام شود تا تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

پروژه به‌صورت فازبندی اجرا شود

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت نیز در این خصوص گفت: در گذشته کوتاهی در زمینه جانمایی انجام شده است. بارها بنده پیشنهاد داده‌ام کار به‌صورت فازبندی شده آغاز شود، پیشنهاد بر این بود که از همین خیابان شهیدان عاطفی و خیابان جوان آغاز شود و سپس به افق‌های بزرگ‌تر برسد. تا جایی که حضور ذهن دارم حدود ۲۰ جانمایی عنوان‌شده است، بنده در این خصوص عرض کرده‌ام یک خیابان و یک جانمایی انتخاب شود و کار صورت بپذیرد.

وی تأکید کرد: در تمامی شهرهای کشور در حوزه غذا چنین کاری در حال اجرا است، اما در شهر رشت که در این میزان قدمت دارد از شهرهایی همچون اهواز، شیراز و… عقب افتاده‌ایم.

عضو شورای شهر رشت اظهار داشت: در بحث ساخت دکه‌های مشترک کبابی برای گاری‌ها کبابی در پیاده راه نیز می‌بایست هرچه سریع‌تر با توجه به تمدید ۴ساله شهر خلاق خوراک انجام شود.

مریم گل احضار رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت با اشاره به اینکه موضوع نام‌گذاری خیابان غذا را در دستور کار دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک و غذا ثبت شده است این نیاز برای ثبت یک خیابان به نام غذا مورد بررسی قرار گرفت. هرچند که امروز تمامی خیابان‌های شهر رشت، خیابان‌های غذا است و مغازه‌های زیادی در سطح شهر رشت در حوزه غذا رؤیت می‌شود، اما ساماندهی لازم برای این کارانجام نشده است.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر رشت با انتخاب پیاده راه به‌عنوان خیابان غذا مخالفت کرد و مقرر شد جانمایی دیگری برای این مبحث وجود داشته باشد. ما نیز جانمایی جدید را بررسی کرده و آن را آماده کرده‌ایم و برای این کار سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرده است.

Share