یادداشت/ بهزاد مقدم نیا؛

شورای پنجم همچنان در خانه اول انتخاب شهردار

شورای مدعی انتخاب شهردار برای تمام عمر فعالیتی شورا، طی سه سال و اندی از زمان شروع فعالیتش، دو شهردار، سه سرپرست و سه رد صلاحیت شده را برای این شهر رقم زد.

 بهزاد مقدم نیا*

در آغازین روزهای شروع فعالیت شورای پنجم رشت، اعضای شورا متفق القول وعده های فراوانی مبنی بر انتخاب شهرداری کارآمد، بومی و برای تمام دوران فعالیت شورای پنجم رشت می دادند.
اما این وعده ها هرگز تحقق پیدا نکرد و عملکرد شورای پنجم رشت آن قدرضعیف بود که طبق اعلام یکی از نمایندگان مجلس، شورای شهر رشت از نظر وزارت کشور، ضعیف ترین شورای کشور به لحاظ عملکرد است.

اعضای شورای پنجم رشت، در ابتدا پس از برگزاری جلسات متعدد به منظور بررسی گزینه های کاندید تصدی شهرداری رشت، مسعود نصرتی قزوینی را برای تکیه زدن به صندلی مدیریت شهری انتخاب کردند اما پس از حدود یازده ماه، نصرتی استعفایش را تقدیم شورا کرد و این آغازی شد برای رقم خوردن مشکلات شهر و سردرگمی های شورانشینان.

پس از اعلام استعفای نصرتی، حامد عبداللهی عضو شورای شهر رشت، تمایل خود را به منظور فعالیت در جایگاه شهردار رشت اعلام کرد و بالاخره این مهم مورد موافقت اعضای شورا واقع شد و حامد عبداللهی توسط شورانشینان به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.

اما با اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم احراز صلاحیت حامد عبداللهی، این قصه ختم شد و شهر رشت همچنان بدون شهردار ماند.

پس از اعلام خبر عدم احراز صلاحیت حامد عبداللهی، حجت جذب یکی دیگر از اعضای شورا وارد میدان شد و آمادگی اش را به منظور تکیه زدن به صندلی مدیریت شهری اعلام کرد که در نهایت وی نیز به واسطه عدم احراز صلاحیت از سوی وزارت کشور از ورود به این عرصه باز ماند.

حسین علیقلی زاده نیز دیگر منتخب شورانشینان برای کسب جایگاه مدیریت شهری رشت بود که وی نیز در نهایت از سوی وزارت کشور احراز صلاحیت نشد.

پس از آن و با گذشت یکسال از مدت زمان استعفای مسعود نصرتی در شانزدهم اردیبهشت سال ۹۸ در نود و یکمین جلسه شورای شهر رشت ناصر حاج محمدی به عنوان شهرداری غیر بومی با ۱۰ رای موافق انتخاب شد و با اعلام صلاحیت وی از سوی وزارت کشور ، بالاخره شهردار رشت مشخص شد.

در واقع با انتخاب ناصر حاج محمدی شاهرودی و مسعود نصرتی قزوینی ، اعضای شورای رشت ثابت کردند که به وعده های خود مبنی بر انتخاب شهرداری بومی پایبند نبوده و این موضوع بیانگر خلف وعده اعضای شورای پنجم رشت است.

باشروع فعالیت ناصر حاج محمدی در جایگاه شهردار رشت، برخی از اعضای شورا مجددا با قیافه ای حق به جانب ، انتخاب خود را انتخابی اصلح و شایسته معرفی کردند و قول های فراوانی مبنی بر رقم خوردن اتفاقات خوب و استارت پروژه های بزرگ عمرانی در رشت دادند.

اما بازهم ادعاهای شورانشینان عملی نشد و پس از مدتی با مشاهده عملکرد ناصرحاج محمدی در مباحث مختلف، فریاد و فغان برخی از اعضای شورا بالا گرفت و حتی بعضی از آنان در صحن شورا اعلام کردند که از بابت انتخاب شهردار رشت پشیمان بوده و اگر به گذشته بازگردند این اقدام را انجام نخواهند داد.

حاج محمدی بالغ بر یکسال در شهر رشت به عنوان شهردار حضور داشت و طی این مدت عملکرد وی پیرامون موضوعاتی از جمله پرداخت ودیعه منزل مسکونی اش به قیمت ۹۵۰ میلیون تومان، انتخاب مشاورانی که به گفته برخی از اعضای شورا نشست هایی خارج از عرف با برخی از پیمانکاران داشتند و همچنین وضعیت نامطلوب کارخانه کودآلی، اقدامات اشتباه و شبهه برانگیز در پروژه گیل لند و…. مورد انتقاد برخی از شورانشینان و اذهان عمومی قرار گرفت و در نهایت با دستگیری یکی از مشاورین وی توسط دستگاه های نظارتی ، فضا ملتهب تر شد.

پس از قیل و قال فراوان و برگزاری جلسات طرح سوال متعدد و لغو چندین جلسه استیضاح، در نهایت ناصر حاج محمدی در ۲۴ شهریور ماه سال ۹۹ و پس از حدود یک سال و اندی از مدت زمان حضورش در رشت، توسط اعضای شورای پنجم رشت استیضاح و برکنار شد.

و حال نیز در کمتر از یک سال باقی مانده به اتمام فعالیت شورای پنجم رشت ، یک بار دیگر شهر رشت بدون شهردار شد. گویا در جا زدن های شورانشینان پیرامون موضوع انتخاب شهردار رشت تمامی ندارد.

شورای مدعی انتخاب شهردار بومی در رشت، طی دو مرحله سکان این شهر را به دست افرادی غیر بومی سپرد.

شورای مدعی انتخاب شهردار برای تمام عمر فعالیتی شورا، طی سه سال و اندی از زمان شروع فعالیتش، دو شهردار، سه سرپرست و سه رد صلاحیت شده را برای این شهر رقم زد.

کمتر از یک سال به پایان عمر شورای پنجم رشت باقی مانده است و این در حالی است که اذهان عمومی نسبت به عملکرد شورانشینان به شدت منتقد و بی اعتماد هستند و در کنار سردرگمی های همیشگی اعضای شورا پیرامون انتخاب شهردار رشت، هیچ پروژه بزرگی نیز طی این مدت زمان سه سال و اندی در این شهر استارت نخورده است.

با نگاهی به عملکرد ضعیف شورای پنجم رشت، تنها به یک واقعیت مهم می توان پی برد و آن هم، افزایش بی اعتمادی مردم رشت نسبت به عملکرد شورا است.

امید است حال که به واسطه اشتباهات شورانشینان بار دیگر ، رشت در آزمون و خطای انتخاب شهردار قرار گرفته است، اعضای شورا در آخرین سال از دوران فعالیتشان، نسبت به انتخاب شهرداری توانمند، مدیر، متعهد و بومی اقدام کنند و رضای خاطر و آرامش شهروندان را به مباحث دیگر ترجیح بدهند.

بدون شک در تمامی تصمیمات و اتفاقات رقم خورده اعضای شورای پنجم رشت نقش غیر قابل انکار دارند.

مردم رشت به اعضای شورا در جریان انتخابات شوراها، رای اعتماد نداده اند که شورانشینان پس از هر آزمون و خطا در نهایت نطق اشتباه کردم، اشتباه کردم راه بیاندازند.

*مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share