هادی حق‌شناس: شرایط دولت روحانی با هیچ دولتی قابل قیاس نیست

دولت هزینه‌های جنگ را می‌پردازد در حالی که اختیارات جنگی ندارد

یک کارشناس اقتصادی با تصریح این که دولت روحانی در سخت‌ترین شرایط سکان امور را به دست داشته است، گفت: تولید پتروشیمی دوبرابر شد و تولید کشاورزی بیش از ۳۰ درصد رشد کرد. اینها دستاورد دولتی است که پنج سال از هفت سال خود را زیر فشار تحریم‌هایی بی‌سابقه گذراند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت روحانی در حالی آخرین سال خود را آغاز کرده است که چالشهای فراوانی در مقابل خود می‌بیند. این دولت هم از سوی رقبای داخلی خود تحت فشار است و هم از سوی مخالفان خارج از سیستم به عنوان دولتی بدون پیروزی تصویر می‌شود و این در حالی است که برخی کارشناسان با وجود انتقاداتی که به کابینه روحانی دارند معتقدند شرایطی خاص و بی سابقه علیه این دولت به وجود آمده که عملا این تصور را به وجود آورده که جز شکست دستاوردی بر این دولت قابل تصور نیست.

این در حالی است که گرچه نرخ دلار نزدیک به ۸۰۰ درصد رشد داشته اما نه تنها برخی منتقدان داخلی، که حتی ناظران خارجی منافع از تحریم دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی را برای اقتصاد ایران که در سخت‌ت ین و متفاوت‌ترین تحریم نفتی قرار داشت، تصویر می‌کردند.همزمان اما توفیق بخش  بهداشت و درمان در قبال مبارزه با کرونا در سخت‌ترین شرایط در دوران شیوع کرونا و رشد و پیشرفت در بخشهایی چون پتروشیمی و کشاورزی در کنار تعمیق تولید عملا نادیده گرفته می‌شود.

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی، درباره شرایط این دولت در قیاس با دولتهای دیگر و حتی دولت زمان جنگ به خبرآنلاین گفت:‌ واقعیت مطلب این است که شرایط دولت فعلی از دولت زمان جنگ هم پیچیده تر است. آن زمان تکلیف کشور مشخص بود و همه می‌دانستند در حال جنگ هستیم. حتی محل درگیری هم مشخص بود. اما امروز چنین نیست و شرایط جنگی را داریم اما نه صرفا در مرزها؛ بلکه تاثیر تحریمها در تمام شهرها و روستاها خود را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که اقتصاد ایران دهه‌ها به نفت وابسته بوده است. ما در سالهای نه چندان دور بالغ بر ۶۰ درصد بودجه جاری کشور از نفت تامین می‌شد. در سال ۹۲ که آقای روحانی سکان امور کشور را به دست گرفت هم ۴۲ درصد منابع از نفت تعیین می‌شد. ولی در چهارماهه نخست امسال با وجود کرونا تنها یک درصد منابع را از فروش نفت تامین کردیم.

حق شناس تاکید کرد: آیا این وضعیت در زمان جنگ هم وجود داشت؟ آیا با وجود حمله به نفتکشهای ما فروش نفت به اندازه امروز محدود شده بود و امکان مبادلات پولی تا این حد ناممکن؟از این دست سوالات فراوان وجود دارد و حتی می‌توان گفت دولت امروز هزینه جنگ را می‌پردازد بدون آنکه اختیارات آن زمان را داشته باشد. باید توجه داشت که این دولت از هفت سالی که در مصدر قدرت بود پنج سال را زیر فشار تحریم گذرانده است. درنتیجه به لحاظ درآمدی اساسا با هیچ کدام از دولت‌های پیشین قابل مقایسه نیست.

استاندار گلستان تاکید کرد: به باور من باید دستاوردها را در مقایسه با تنگناها سنجید. اولین و مهمترین دستاورد این دولت برجام است. برجامی که تصویبش در داخل کشور هم با مانع تراشی مواجه شد. ولی همین برجام بی جان نیز امروز عاملی است که در شورای امنیت رسوایی و افتضاح سیاست خارجی امریکا را به همراه داشته است و دوبار اقدام امریکا در شورای امنیت با استناد به همین توافق با شکستی سخت مواجه شد. این یک دستاورد سیاسی بزرگ برای دولت است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر دولت تصریح کرد: در همین هفت سال تولید محصولات پتروشیمی دوبرابر شد. ظرفیت نیروگاهی در حالی ۲۰ هزار مگاوات رشد کرد که تا پیش از این ظرفیت آن ۶۸ هزار مگاوات بوده است. محصولات کشاورزی از ۹۵ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن در سال رسید. پنج مرکز استان به خطوط ریلی وصل شد و مخازن مشترک نفت و گاز به بهره‌برداری رسیدند. حتی با وجود شیوع کرونا بخش بهداشت با استفاده از ظرفیتهای بالقوه سخت افزاری و نرم افزاری توانست از تلفات حداکثری جلوگیری کند.

باید پرسید این دستاوردها در شرایط عادی به دست آمد یا غیر عادی؟

حق شناس گفت: به نظر می‌رسد اگر تحلیلی واقع بینانه بر اساس اصل انصاف صورت بگیرد این دستاوردها را کتمان نخواهند شد. همچنان که در مورد دولتهای دیگری نیز در این چهار دهه انصاف اصل نبود و دستاوردهایشان را به هیچ انگاشتند. این در حالی است که وقتی بنا باشد دستاوردهای انقلاب بررسی شود از پیروزیهای بزرگ سخن می‌گویند اما همزمان این امر را نادیده می‌گیرند که چنین پیروزی‌هایی در هر مقطع توسط دولتها عملی شده است.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تبعات نادیده گرفتن انصاف گفت: این امر سبب کاهش سرمایه اجتماعی و بی اعتمادی عمومی می‌شود. گرچه منظور من این نیست که دولت فعلی هیچ کم و کاستی نداشته است و توانسته از همه مزیتهای خود استفاده کند. ولی هدف این است که با توجه به نقدهایی که به این دولت وارد است مزیتهای آن را در زیر فشارهایی بی سابقه بر دولت سنجیده و ارزیابی شود.

Share