معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد؛

نذر ماسک برای محرم و صفر | کاهش ترس مردم علت اصلی افزایش آمارهای کرونا

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به کاهش ترس مردم از ویروس کرونا، گفت: اگر در دو ماه تابستان ویروس را سرکوب نکنیم، در فصل پاییز با شرایطی سخت‌تر از اسفند و فروردین مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر ایرج حریرچی مهم‌ترین علت مرگ و میرهای فعلی ناشی از کرونا را کاهش ترس مردم از این ویروس دانست و گفت: این کاهش ترس باعث تغییر عملکرد در انجام مسافرت در سفرهای خرداد، برگزاری مراسم عروسی، برگزاری نماز عید فطر، برگزاری دورهمی‌ها و مهمانی‌ها در فضاهای سربسته و حضور در کافی شاپ و قهوه‌خانه‌ها شده است. اما اکنون یگانه علت اصلی افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا در حال حاضر، کاهش ترس مردم از ویروس کرونا است.

وی ترس از عاقبت کار نادرست را یکی از مهم‌ترین نعمت‌های الهی و بهترین خصوصیت افراد عاقل دانست و تاکید کرد: ابتدا افزایش سریع ترس از بیماری در ایران و سایر کشورها ایجاد شد و حضور جمعیت بلافاصله در اماکن عمومی کاهش یافت و حتی نزدیک به صفر رسید. پس از گذراندن پیک اول، با کاهش ترس مردم، حضور افراد در جامعه بیشتر شد و در نتیجه تعداد موارد ابتلا افزایش پیدا کرد و عادی پنداری نسبت به کووید۱۹ پدید آمد.

وی افزود: مرگ مهم‌ترین معیار در مورد بررسی ویروس کرونا است و هر رفتار درست و نادرست اجتماعی که انجام شود، ۴ تا ۶ هفته بعد اثر آن را می‌بینیم یعنی این رکورد ۲۲۹ تایی مرگ و میر را شاهد خواهیم بود. این نتیجه عملکرد جامعه در خرداد ماه، برگزاری عروسی و عزا، رفتن به مسافرت، مهمانی‌ها و… است. اگر استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل و بازگشت مجدد به منزل تا ۹۵ درصد افزایش پیدا کند، تاثیرات شگرف آن را خواهیم دید.

حریرچی تاکید کرد: اگر در این دو ماه تابستان ویروس را سرکوب نکنیم، در فصل پاییز که مورد علاقه و مطلوب ویروس پیچیده کرونا خواهد بود، با شرایطی سخت‌تر از اسفند و فروردین مواجه خواهیم شد.

معاون کل وزازت بهداشت ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم در ماه‌های محرم و صفر پیش رو نذر ماسک کنند و به دیگران ماسک بدهند تا خانواده‌ها را تشویق به استفاده از ماسک کنیم، در این راستا از مراجع دینی هم می‌خواهم مردم را به چنین موضوعاتی تشویق کنند.

Share