نقض روح و متن برجام

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. لایحه مزبور با کسب ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف (۰.۷ درصد آراء) به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجلس نمایندگان آمریکا دقایقی پیش طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را مورد تصویب قرار داد.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه لایحه تحریمها علیه ایران، روسیه و کره شمالی را به تصویب رساند.

در مراسم رأی گیری این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا سه نماینده به نامهای «جاستین آماش»، «جیمی دانکن» و «توماس ماسی» به این لایحه رأی منفی دادند. بدین ترتیب لایحه مزبور با کسب ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف (۰.۷ درصد آراء) به تصویب رسید.

بخشی از این طرح پیشتر در ١۵ ژوئن سال جاری میلادی با  ۹۸ رأی از میان ۱۰۰ سناتور عضو مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود واکنون با مصوبه مجلس نمایندگان این کشور تنها منتظر امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است تا به قانون تبدیل شده و اجرائی گردد.

* تحریم‌های ایران:

این طرح در ابتدا تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران» در مجلس سنا مطرح شد که شامل وضع تحریم‌هایی در ارتباط با برنامه موشک بالستیک، اتهام واهی ارتباط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با «اقدامات تروریستی» و نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی بود؛ اما در جریان رسیدگی به آن، بخش دیگری شامل تحریم‌های روسیه نیز به آن افزوده شد.

* تحریم‌های روسیه:

در این بخش، روسیه به بهانه های مداخله در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ آمریکا، مداخله در اختلافات داخلی اوکراین و جلوگیری از حل و فصل این بحران و همچنین الحاق مجدد شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ میلادی هدف تحریم‌های جدید قرار می‌گیرد.

این در حالیست  که پیشتر آمریکا در هماهنگی با اتحادیه اروپا، تحریم‌های مشترکی را به بهانه سیاست روسیه در قبال اوکراین به اجرا گذاشته بود و طرح جدید سنا به طور یکجانبه این تحریم‌ها را تشدید می‌کند.

* تحریم‌های کره‌شمالی:

علاوه بر این، طرح مورد بررسی در مجلس نمایندگان شامل تشدید تحریم کره شمالی به بهانه ادامه برنامه موشکی و هسته ای پیونگ یانگ است.

مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می سال جاری میلادی طرحی را برای تشدید تحریم کره شمالی تصویب کرد و تاخیر در مذاکره و رای گیری در این مورد در سنای آمریکا باعث ناخرسندی اعضای مجلس نمایندگان شده بود.

ظاهرا این مجلس با استفاده از تاکید سنا به تصویب طرح تحریم ایران و روسیه، تحریم کره شمالی را نیز به عنوان اصلاحات و الحاقات خود به طرح اولیه افزوده است؛ اقدامیکه رسانه های خبری زیادی از آن به عنوان تحت فشار قراردادن ترامپ برای امضای این طرح یاد می کنند.

* موضع ترامپ در قبال طرح تحریم‌های مذکور:

دو روز پیش، «سارا ساندرز» سخنگوی جدید کاخ سفید اعلام کرد که که رئیس جمهور کشورش از وضع تحریم های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی حمایت می کند؛ اما دیروز وی با تغییر موضع در این خصوص تصریح کرد: ترامپ بررسی خواهد کرد که آیا این طرح شامل «بهترین نتیجه» برای مردم آمریکا خواهد بود یا خیر و سپس در مورد حمایت از آن تصمیم خواهد گرفت.

اگر ترامپ از امضای طرح خودداری کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به رای گذاشته شده و در صورت کسب رای مثبت دو سوم نمایندگان هریک از مجلس ها، لازم الاجرا می شود.

Share