نماینده اراک، خنداب و کمیجان:

افزایش ۲۶ درصدی مستمری، پاسخگوی تورم ۴۷ درصدی نیست

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس از شکاف درآمدی میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با برخی از کارمندان و مدیران انتقاد و بر ضرورت افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم و اجرای همسان‌سازی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، «محمدحسن آصفری» با بیان اینکه تفاوت حقوق بازنشستگان با بعضی از کارمندان بسیار زیاد است، افزود:«بیشتر بازنشستگان تامین اجتماعی و برخی از صندوق‌ها، کمتر از ۲ میلیون تومان و معدودی از آنها حدود ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که این به هیچ وجه پاسخگوی تورم ۴۷ یا حتی ۵۰ درصدی نیست؛ لذا باید به مشکلات بازنشستگان به صورت جدی توجه شود.»

وی با بیان اینکه زمانی که کارگران شاغل یا کارمندان به حقوق بازنشستگان نگاه می‌کنند از کار کردن دلسرد می‌شوند، گفت: «این مقایسه اجتناب‌ناپذیر، موجب می‌شود که کارگران و کارمندان توجهی به شغل خود نداشته باشند. امروز در شرایطی بازنشستگان با حقوق ۱ و نیم و ۲ میلیون تومانی زندگی می‌کنند که در زمان اشتغال خود به عنوان کارگر یک کارخانه در حاشیه شهر، ۳۰ سال ساعت ۵ صبح صبح از خواب بیدار شدند و تا ساعت ۴ بعدظهر سرکار بودند. در این شرایط آنها چگونه می‌توانند معیشت خود را تامین کنند و از تورم عقب نمانند؟»

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در مجلس یازدهم، افزود: «لذا وظیفه دولت است که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها و البته افزایش مناسب حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر کمک کند؛ چراکه افزایش صرفا ۲۶ درصدی یا حتی ۳۰ و ۳۱ درصدی مستمری، هیچ کمکی به بازنشستگان نمی‌کند. سازمان برنامه و بودجه در این رابطه باید به مجلس پاسخگو باشند؛ هرچند آقای نوبخت، رئیس این سازمان با حضور در مجلس قول داد که پیگیر موضوع اجرای همسان‌سازی و تامین منابع آن باشد.»

آصفری افزود: «اجرای همسان‌سازی و افزایش مناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عین عدالت است و مقام معظم رهبری هم در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم بر اجرای عدالت و اینکه نمایندگان باید پیگیر آن باشند تاکید کردند. بنابراین اگر می‌خواهیم عدالت را در جامعه رعایت کنیم باید فاصله درآمدی بازنشستگان را با سایر گروه‌ها کم کنیم. اصلا نمی‌توان پذیرفت که در چنین جامعه‌ای بازنشسته ۱ و نیم تا ۳ میلیون تومان حقوق بگیرد اما یک نفر که سابقه کارش از آنها کمتر است تا چندین میلیون تومان حقوق دریافت کند.»

وی با بیان اینکه دریافت حقوق‌‌های بالا در سازمان تامین اجتماعی در مقایسه با حقوق بازنشستگان آن هیچ تناسبی با عدالت ندارد، گفت: «وقتی در مجموعه‌‌های سازمان تامین اجتماعی که شبانه‌روز باید دغدغه بازنشستگان خود را داشته باشد، شاهد پرداخت حقوق‌های بالا باشیم آنگاه چگونه می‌خواهیم از عدالت صحبت کنیم؟!»

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس یازدهم، افزود: «ما نمایندگان به هیچ وجه از این مسائل کوتاه نمی‌آییم. مجلس یازدهم به صورت جدی ترمیم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را پیگیری می‌کند. قطعا افزایش چند درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که هر جور حساب کنید زیر تورم خواهد بود را نمی‌پذیریم. مگر می‌توان اجازه داد که حقوق بازنشسته ۵۰۰ هزار تومان افزوده شود اما حقوق یک دولتی چند میلیون تومان؟ این چه نسبتی با عدالت دارد؟»

آصفری تاکید کرد: «در رابطه با میزان افزایش در نظرگرفته شده برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و اجرای همسان‌سازی، وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را به مجلس فرامی‌خوانیم. نه تنها آنها بلکه رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم فرامی‌خوانیم تا در مورد این وضعیت پاسخ دهند و نتیجه پیگیری‌های خود را اعلام کنند.»

Share