وقتی انتظارات از راهداری بیش از حد توان آن است

چه شد که حوزه انتخابیه «سلطان قیر» مشکل آسفالت و راه پیدا کرد!

موضوع اعلام جرم دادستان صومعه سرا علیه راهداری از آن جهت جالب است که بدانیم طی سالهای اخیر حوزه راه و آسفالت در صومعه سرا همواره خبرساز بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طی روزهای اخیر اعلام جرم دادستان صومعه سرا علیه راهداری در راستای حفظ و رعایت حقوق عامه و درخواست از مردم برای شکایت کیفری و مطالبه خسارت مالی، حسابی خبرساز شده است.

دادستان صومعه سرا با بیان اینکه اگر ترک فعلی از سوی دستگاهی سبب تضییع حق شود به واسطه عدم اجرای قوانین و مقررات و تضییع حقوق عمومی بر حسب موضوع اقدام قضائی مناسب و جدی انجام خواهد شد، افزود: وضعیت نامناسب آسفالت‌های جاده‌ای در صومعه سرا یکی از موارد حقوق عامه و از مطالبات مردمی است.

ابراهیم انصاری تصریح کرد: در نتیجه این ترک فعل یا اقدام غیر اصولی و غیر علمی وارد شدن خسارت متعدد جانی و مالی برای اشخاص و شهروندان و در نتیجه افزایش حوادث مرتبط با این موضوع شده، بر همین اساس و برای حفظ و رعایت حقوق عامه پرونده‌ای در این دادستانی علیه این اداره تشکیل شده است.

وی ادامه داد: چنانچه اشخاصی که در نتیجه نواقص موجود در جاده‌های تحت تصدی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ویژه جاده ترانزیت صومعه سرا به رضوانشهر دچار خسارت شده اند می‌توانند برای شکایت کیفری و مطالبه خسارت مالی و حقوق خود با رعایت تشریفات حقوقی با ارائه اسناد و مدارک در ظرف ۱۰ روز آتی به پلیس اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان صومعه سرا مراجعه کنند.

البته این شکایت با واکنش راهداری صومعه سرا مواجه شد و رئیس اداره تاکید کرد که امکان رفع مشکلات در فرصت اندک، و ایضا بدون داشتن اعتبار لازم و کافی ممکن نیست و یک سازمان اداری، بدون اعتبار مانند شخصی است که مطلقا قادر به زندگی نیست. همچنین راهداری تعللی در اقدام به امور جاری و تکلیفی خود ننموده و قطعا” نخواهد نمود.مطابق استاندارد جهانی به ازای هر کیلو متر راه به میزان ۳ تا ۵ درصد اعتبار ارزش ساخت یعنی ۶۰۰//۱/۵۲۹ میلیون ریال برای کل راههای شهرستان صومعه سرا، می بایست بمنظور نگهداری آن هزینه گردد. (پاسخ کامل)

اما موضوع از آن جهت جالب است که بدانیم طی سالهای اخیر حوزه راه و آسفالت در صومعه سرا همواره خبرساز بوده است و از دریافت قیر رایگان برای این شهرستان در کنار آسفالت راههای روستایی و شهری به عنوان یکی از نقاط قوت سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس نام برده می شود.

?بازدید دلخوش از آسفالت روستای سارمه که به علت بسته شدن جاده با دستگاه آسفالت عبور و مرور خودرو غیر ممکن بود(کانال رسمی نماینده / سال ۹۵)

دلخوش که لقب «سلطان قیر» را نیز دریافت کرده و در گفتگو با گیل خبر در پاسخ به سوالی گفته بود:«شایعه شده که سهمیه قیر استان به صومعه سرا تزریق می شود و برای همین به تعبیر شما تا لانه مرغ مردم آسفالت شده است؟ اول این که این مساله نشان می دهد نماینده قدرت دارد و می توانم از بودجه کشور استفاده کنم. من برای شهرهای دیگر هم سهمیه آسفالت گرفته ام. این ها شانتاژی است که برای ما می کنند ولی مگر می شود سهمیه استان را به یک شهر ببرم سهمیه آسفالت استان ۲۷ میلیارد تومان است و من دارم ۴۰۰ میلیارد تومان سهمیه می گیرم. من در صحن مجلس هم قرار است دفاعی کنم اصولا برگشتی ندارد و طوری دفاع می کنم که وزیر و دیگر نماینده ها درک می کنند. مثلا برای بیمه سلامت ۸ هزار میلیارد تومان را دفاع کردم. وقتی ۸ هزار میلیارد تومان را می توانی دفاع کنی این حجم آسفالت هم می توانی بدست بیاوری. لقب سلطان قیر را قبول دارید؟ (خنده) این لقب را در مجلس گذاشتند. من در مجلس داد می زنم و دفاع می کنم برای شخص خودم نیست. می گویند حرم تا حرم هزار کیلومتر که می خواهند اتوبان بزنند. چرا نباید من برای چند روستای خودم سهمیه بگیرم؟ من ثابت می کنم که برای کشور برای بعضی شهرهای دیگر هم آسفالت می گیرم که بعضی از همکاران ما نیز دلخور شدند که چرا برای شهر ما این کار را کردید».

اینکه تا چه حد کم‌کاری اداره راهداری، مشکلات اقتصادی و دریافت قیر یا حتی عوامل بیرونی در اعمال نظر دادستان صومعه سرا نقش داشته است، بماند. اما وقتی شهرستانی مثل صومعه سرا اینگونه با مشکل آسفالت و وضعیت نامناسب جاده‌ها رو به رو است پس تکلیف سایر نقاط استان چه می شود که طی سالهای گذشته و قبل از اجرای قانون فعلی حتی سهمیه قیر آنها نیز توسط نماینده صومعه سرا تخصیص پیدا می کرد! موضوعی که شاید سبب نگاه جدی تری به مسئله راهداری و شرح وظایف این نهاد پس از جدایی از راه و شهرسازی باشد. سازمانی با دایره خدمات گسترده و امکانات و اعتبارات ناچیز! از بحران برف گرفته تا سیل وقتی راهی مسدود و یا تخریب شود همه چشم انتظار عملکرد قوی راهداری هستند اما طی سالهای اخیر ثابت شده که انتظارات از این مجموعه بیش از حد توان آن است.

Share