دبیر ستاد مقابله با کرونا در نظام پزشکی گیلان مطرح کرد:

کاهش مراجعه بیماران مزمن و روزمره به مطب های گیلان | استان از وضعیت قرمز به وضعیت زرد رسید

دبیر ستاد مقابله با کرونا در نظام پزشکی گیلان گفت: بسیاری از بیماران برای بیماری های مزمن و روزمره خودشان نیز به مطب ها مراجعه نمی کنند و این مسئله موجب شده پزشکان در طول هفته ساعات خاصی در مطب حاضر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، رضا قنبرپور ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی کادر پزشکی و پرستاران استان در بحران کرونا، اظهار کرد: با این تلاش ها گیلان در مقایسه با سایر استان ها از وضعیت قرمز به وضعیت زرد رسیده، اما به معنی کنترل کرونا نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون احتمال خطر ابتلا به کرونا نسبت به اوج شیوع بیماری در نیمه اسفند کمتر شده است، تصریح کرد: خوشبختانه شاهد کاهش روزانه مراجعین به بیمارستان های دولتی و خصوصی هستیم و روند ابتلا به کرونا نزولی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در سازمان نظام پزشکی گیلان، با اشاره عملکرد جامعه پزشکی در بحران کرونا، گفت: تعداد زیادی از پزشکان در مراکز بیمارستانی دولتی و خصوصی به صورت شبانه روزی حاضر بودند و به بیماران کرونایی و غیر کرونایی خدمات ارائه می دادند.

قنبرپور، به حضور بخش عمده ای از پزشکان در کلینیک ها و درمانگاه های دولتی و خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از پزشکان نیز در مطب های شخصی خودشان حاضر بودند و بیماران را ویزیت می کردند.

وی با بیان اینکه پزشکان مسن و دارای بیماری های قلبی و دیابت جزو گروه های پرخطر ابتلا به بیماری های عفونی هستند، عنوان کرد: این پزشکان در ایام شیوع کرونا مطب های خود را تعطیل کردند. البته تعداد معدودی از پزشکان نیز اقدام به تعطیلی مطب های خود کردند که بعد از بازخواست سازمان نظام پزشکی استان، عدم برخورداری از اقلام حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش و گان و مواد ضد عفونی کننده را دلیل این اقدام دانستند.

معاون سازمان نظام پزشکی گیلان، خواستار اختصاص اقلام بهداشتی دولتی به بخش خصوصی شد و اضافه کرد: عدم ارائه اقدامات حمایتی سازمان نظام پزشکی به بخش خصوصی موجب تضعیف نقش نظارتی این سازمان خواهد شد.

وی از کاهش آمار بیماران مراجعه کننده به مطب ها خبر داد و یادآور شد: بسیاری از بیماران برای بیماری های مزمن و روزمره خودشان نیز به مطب ها مراجعه نمی کنند و این مسئله موجب شده پزشکان در طول هفته ساعات خاصی در مطب حاضر شوند و اقدام به ویزیت بیماران کنند.

قنبرپور، نظارت سازمان نظام پزشکی را براساس گزارشات مردم و مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق پزشکی حرف اول و آخر را می زند و لذا ساز و کارهای لازم جهت برخورد انتظامی با پزشکانی که علیرغم امکان تهیه اقلام بهداشتی و بدون عذر موجه مطب های خود را تعطیل کرده و همچنان از ارائه خدمات به بیماران نیازمند خودداری می کنند، وجود دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در نظام پزشکی گیلان، با تاکید بر لزوم حمایت از حقوق پزشک و بیمار، عنوان کرد: طی ۱۰ روز گذشته تعداد محدودی از اقلام حفاظت فردی را در اختیار پزشکان قرار داریم و شاهد افزایش فعالیت مطب ها در هفته اخیر بودیم لذا با کمک دولت به بخش خصوصی می توانیم به صورت غیر مستقیم از بیماران حمایت کنیم.

Share