در حاشیه دیدار ملک سلمان و ولادیمیر پوتین صورت گرفت؛

امضای ۲۰ موافقتنامه همکاری میان روسیه و عربستان سعودی

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی از امضای ۲۰ موافقتنامه همکاری میان روسیه و سعودی در زمینه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی از امضای ۲۰ موافقتنامه همکاری میان روسیه و سعودی در زمینه‌های مختلف خبر داد.

عبدالعزیز بن سلمان طی مراسم امضای موافقتنامه‌ها میان سعودی و روسیه که در حضور ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام شد، تاکید کرد، نفت در آینده مورد نظر به عنوان عنصری اساسی در توسعه اقتصاد جهانی نقش ایفا خواهد کرد.

مهمترین موافقتنامه‌های امضا شده میان سعودی و روسیه به شرح ذیل است:

منشور همکاری‌های میان کشورهای تولید کننده نفت که از طرف سعودی از سوی شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی و از طرف روسیه از سوی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه امضا شد.

مراسم امضاى یادداشت تفاهم در باره همکاری میان آژانس فضایی سعودی و سازمان فضایی فدرال روسیه در زمینه‌های سفرهای فضایی و سامانه ناوبری ماهوارهای.

توافق درباره چارچوب همکاری‌های استراتژیک بلند پایه سعودی و روسیه.

پروتکل همکاری در زمینه انرژی.

طرح یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های فرهنگی.

طرح یادداشت تفاهم درباره تسهیل و تنظیم اعطای روادید به شهروندان دو کشور.

طرح یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های بهداشتی میان وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور.

موافقتنامه میان دولت سعودی و دولت فدرال روسیه درباره مسائل تجاری میان دو کشور.

یادداشت تفاهم درباره آغاز کار درباره مذاکرات موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های میان دو کشور.

یادداشت تفاهم در زمینه توسعه صادرات کالاهای غذایی روسیه به سعودی.

موافتنامه همکاری میان شرکت سعودی «سالک» در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی.

کیریل دیمیتریوف رئیس اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه پیش از این در گفت‌وگویی با شبکه «العربیه» گفته بود که صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه ۱۴ موافقتنامه جدید را در چارچوب قراردادهایی به ارزش ۳ میلیارد دلار با تعدادی از شرکت‌های سعودی به امضا خواهد رساند.

این مسئول روس در ادامه گفت: «ارزش موافقتنامه‌های کنونی ما بیش از ۳ میلیارد دلار خواهد و یکی از شرکت‌های (روسی) متخصص در صنعت نفت در شرکت آرامکو سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا مواد مهمی را برای شرکت‌های روسی، شرکت آرامکو و تعدادی دیگر از شرکت‌ها در مناطق مختلف جهان تولید کند».

رئیس اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه همچنین گفت: «ترتیب‌های نهایی برای سرمایه‌گذاری مشترک با یکی از بزرگترین بازیگران لوجستیک در روسیه است و تلاش می‌کنیم در بخش بزرگی از خدمات اجاره هواپیماها سرمایه‌گذاری کنیم».

Share