بهترین زمان برای سفر به شهر مقدس مشهد

ممکن است هدف شما از سفر به شهر مشهد مقدس صرفا فقط زیارت نباشد و قصد داشته باشید در کنار زیارت امام رضا (ع) به دیدن جاذبه های گردشگری و تفریح در اماکن تفریحی بپردازید.

 

یکی از راه ها و تکنیک ها در مورد مسافرت کردن این است که آگاه باشیم چه زمانی بهترین موقعیت برای سفر به شهرها است. البته این موقعیت را باید از همه لحاظ در نظر داشت، چون ممکن است از ابعاد مختلف با هم متقاوت باشند. مثلا ممکن است هدف شما از سفر به شهر مشهد مقدس صرفا فقط زیارت نباشد و قصد داشته باشید در کنار زیارت امام رضا (ع) به دیدن جاذبه های گردشگری و تفریح در اماکن تفریحی بپردازید. بنابراین بهترین زمان سفر شما به شهر مقدس مشهد بر اساس هدف و انگیزه ای که دارید متفاوت است. سایت مستر بلیط در ادامه برای شما مقاله ای را در این رابطه آماده کرده است، پس با ما همراه باشید.

بهترین زمان از نظر آب و‌هوا

از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای سفر به مشهد فصل بهار است؛ در این فصل آب و هوای مشهد پاک ترین و دل انگیزترین آب و هوا می باشد. اما بیشترین تردد مسافران در فصل تابستان اتفاق می افتد چون مشهد دارای تابستان های گرم و خشک است. در این فصل میزان دما به ۳۲ درجه سانتی گراد می رسد.

دمای متوسط فصل زمستان در مشهد ۴ درجه زیر صفر است. این فصل اصلا زمان مناسبی برای سفر به مشهد نیست. مشهد زمستان های بسیار سرد و جانسوزی دارد و گاهی دمای هوا به منفی ۲۰ درجه می رسد که تحمل آن خیلی دشوار می شود.

فصل پاییز در مشهد نیز تقریبا سرد و خشک است. اما اگر بدن نسبتا مقاومی داشته باشید و مقداری تحمل کنید،‌ این فصل نیز زمان مناسبی برای سفر به مشهد است. اما پیشنهاد اصلی ما همان فصل بهار است که خبری از شلوغی و ازدحام و گرمای هوا نیست. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما مشهد در سریع ترین زمان ممکن به این شهر مقدس سفر کنید.

بهترین زمان سفر از نظر مناسبت‌های خاص

زمان فرا رسیدن مناسبت های مذهبی حال و هوای مشهد رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد. ماه رمضان در حرم مطهر امام رضا بسیار دلنشین و خاطره انگیز است. جلسات قرآنی در این ماه در چندین نوبت، از زمان شروع نماز صبح تا بامدادان برگزار می شوند. مسجد گوهرشاد و صحن امام خمینی بهترین مکان هایی هستند که در آن اینگونه مراسمات برگزار می شوند. مراسم های دیگری همچون جلسات تفسیر قرآن، مدیحه سرایی و سخنرانی های مذهبی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و صحن جامع رضوی برگزار می شوند.

برای تجربه این چنین حال و هوایی در مشهد می توانید با خرید بلیط قطار مشهد از سایت مستر بلیط خود را آماده یک سفر لذت بخش کنید.

یکی از بزرگ ترین مراسماتی که در ماه رمضان در حرم مطهر برگزار می شود، مراسم افطاری است که برای افراد بی بضاعت گسترده می شود. این مراسم را با نظم و ترتیب خاصی برگزار می کنند. جهت دعوت افراد به این مراسم حدود ۱۳ هزار کارت دعوت در سطح شهر ارسال می شود تا افراد بتوانند از مراسم افطاری حرم مطهر فیض ببرند. فیش های غذا نیز در فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و ایستگاه راه آهن توزیع می شوند.

یکی دیگر از مناسبت هایی که حرم مطهر را عطر آگین می کند دهه کرامت است. این دهه یکی از بهترین زمان ها برای زیارت حرم مطهر است. دهه کرامت همان دهه اول ماه ذی العقده است که با تولد حضرت معصومه شروع و با تولد امام رضا خاتمه پیدا می کند. در این دهه حرم مطهر با انبوهی از گل های زیبا آراسته می شود. مراسم شعرخوانی و سرودخوانی هایی که در حرم امام رضا برگزار می شود دلنشین بودن آن را دو چندان می کند.

بسیاری از عاشقان امام هشتم شیعیان هستند که روز شهادت آن امام به حرم مطهر روانه می شوند. یکی از مراسمات قدیمی و سنتی که در این ایام برگزار می شود مراسم دیرینه حمل نمادین تابوت امام رضا توسط جمعی از بانوان شهر است. این مراسم با حضور چندین هزار نفر در سطح شهر برگزار می گردد.

ایام محرم نیز یکی از شلوغ ترین زمان های شهر مشهد مقدس است. عاشقان  سرور و سالار شهیدان، در این ایام خصوصا روز تاسوعا و عاشورا مراسم های عزاداری بزرگی را در حرم مطهر برگزار می کنند. مراسمی با عنوان خطبه خوانی در شب عاشورا برگزار می گردد. خدام امام رضا در این شب، شمع به دست،‌ به گردش در اطراف صحن انقلاب اسلامی می پردازند و خطبه مخصوص این شب را قرائت می کنند. همین مراسم در شب شهادت امام رضا با جلوه و شکوه خاصی اتفاق می افتد.

شام غریبان نیز یکی دیگر از مراسم هایی است که در شام روز عاشورا برگزار شده و بسیار ویژه و از اهمیت خاصی برخوردار است. خدام های امام رضا شمع های روشنی را به دست گرفته و از چهارراه شهدا به سمت حرم مطهر حرکت می کنند. زمانی که به حرم مطهر می رسانند با فرستادن صلوات های مخصوص امام رضا شهادت امام حسین را تسلیت می گویند. سپس در صحن جمهوری اسلامی گرد هم می آیند. همین مراسم در شب شهادت امام رضا نیز برگزار می شود.

افرادی که تهران ساکن هستند هر ساله با تهیه بلیط هواپیما مشهد تهران یا راه های دیگر مثل اتوبوس و قطار، در این مراسمات با شکوه حضور پیدا می کنند.

بهترین زمان برای استفاده از تفریحات و طبیعت اطراف مشهد

در فصل های مختلف سال خصوصا فصل بهار، اطراف مشهد پر از زیبایی هایی است که چشم انداز آنها بسیار وسیع و گسترده می باشد. ییلاقات و روستاهایی که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. روستاهایی مانند شاندیز و طرقبه یا حتی پارک جنگلی وکیل آباد، طبیعت های بی نظیری دارند که یکی از بهترین زمان هایی که می توانید از آنها دیدن کنید، فصل بهار است.

منطقه ای در نزدیکی شهر مشهد واقع شده به نام تنگه ارغوان که یکی از جاذبه های فوق العاده ای است که از اوایل تا اواسط فروردین زیبایی منحصر به فردی دارد. گل های بنفش با درختان ارغوان در این منطقه با هم ترکیب می شوند و زیبایی حیرت آوری را به وجود می آورند. در کنار آنها چشمه های آب و برکه هایی وجود دارند که زیبایی این دره را دو چندان می کند.

یکی از رایج ترین سفرها به مشهد مقدس از طریق بلیط اتوبوس مشهد است که بسیاری از افراد علاقه مند به این نوع سفر به خاطر کم هزینه بودن آن هستند.

 

فصل تابستان بهترین زمان سفر به مشهد برای تفریح و لذت بردن است. پارک های آبی مشهد در این زمان ها به اوج لذت و شادی می رسند. قسمت های زیادی در این مجموعه وجود دارند که شامل پارک ساحلی مشهد، سرزمین موج های خروشان،‌ پارک آبی ایرانیان و سرزمین موج های آبی هستند که جذاب ترین و مهیج ترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد را به خود اختصاص داده اند. در ماه مبارک رمضان این مجموعه ها از ساعت ۲۰:۳۰ تا حدود ۲ بامداد مشغول به کار هستند.

Share