نظام استخدامی کشور باید از توصیه‌محوری به نخبه‌محوری حرکت کند

انتقاد رئیس سازمان بازرسی از روند توصیه‌ای استخدام در ادارات

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظام استخدامی کشور نیز باید از توصیه‌محوری به نخبه‌محوری حرکت کند؛ برای مثال دستگاهی اجرایی وجود دارد که سه چهارم نیروی انسانی آن به دلیل اینکه با توصیه مشغول به کار شده‌اند کارآمد نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در نشست شورای اداری خراسان رضوی اظهار داشت: سامانه جامع امور مالیاتی از سال ۸۱ در کشور راه‌اندازی آن آغاز شده اما هنوز تکمیل نشده و یکی از اولویت‌های ما پیگیری برای تکمیل راه‌اندازی این سامانه است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته این سامانه تا پایان امسال تکمیل شود و به وسیله آن بتوانیم مودیان واقعی مالیاتی را شناسایی کنیم.

درویشیان تصریح کرد: باید فرارهای مالیاتی در کشور که تعداد آن نیز زیاد است شناسایی شود و اگر این مهم محقق شود شاید نیازی به دریافت مالیات از کارکنان دولت نباشد البته سقف معافیت مالیاتی که از سوی مجلس تصویب شده ممکن است جوابگوی هزینه‌های مودیان در شهرهای بزرگ نباشد.

وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی و رصد امور اقتصادی در گمرگ و مقابله با فساد در این حوزه نیز جزو اولویت‌های ما است بیان کرد: سیاست‌های مدنظر در حوزه اصلاح نظام اداری کشور که سال‌ها قبل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید به درستی اجرایی شود و از این طریق شایسته‌سالاری در انتصابات و استخدام‌ها شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نظام استخدامی کشور نیز باید از توصیه‌محوری به نخبه‌محوری حرکت کند؛ برای مثال دستگاهی اجرایی وجود دارد که سه چهارم نیروی انسانی آن به دلیل اینکه با توصیه مشغول به کار شده‌اند کارآمد نیستند.

درویشیان گفت: از سوی دیگر باید تفویض اختیارات به ویژه در حوزه مدیران استانی افزایش پیدا کند و البته دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه نقش تسهیل‌گر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه خصوصی‌سازی با ضعف برخی ساختارها مواجه هستیم بیان کرد: در حوزه مبارزه با فساد و شناسایی گلوگاه‌های اصلی آن مصر هستیم اما برخی از زمینه‌های فساد ناشی از ساختارها و برخی قوانین است. همچنین برخی ساختارهای خصوصی‌سازی نیز نیازمند اصلاح است.

درویشیان افزود: سازمان بازرسی قطعا برخورد با مدیران فرصت‌طلب و سودجو و یا مدیرانی که به بهانه دور زدن تحریم دنبال پر کردن جیب خود هستند را در اولویت دارد و با جدیت آن را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اهمیت حمایت از کارآفرینان واقعی و تولید بیان کرد: احصای مشکلات تولید را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و دفتری در سازمان با این محوریت تشکیل شده و از زمان حضور آیت الله رئیسی در دستگاه قضا، ۵۰۰ واحد تولیدی دارای مشکل به چرخه تولید بازگشته‌اند.

Share