مهدی علیجانی ارباستان

سردار شهید سلیمانی؛ وطن دوست‌ترین ایرانی

بنا بر همه شواهد و به گفته دوست و دشمن، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از زمان دفاع مقدس و تا سی سال پس از آن همواره در تلاش برای تامین امنیت میهن اسلامی و اعتلای نام ایران در بیرون مرزهای آن برای جلوگیری از تجاوز دشمنان و خنّاسانی همانند داعش بود.

مهدی علیجانی ارباستان، دانشجوی دکتری ایران شناسی و فعال رسانه

درباره سردار سرافراز سپهبد شهید قاسم سلیمانی در هفته ای که گذشت بسیار گفته و نوشته اند اما من می خواهم از زاویه دیگری به این سرباز رشید میهن اسلامی بنگرم و آن وطن دوستی است.

«وطن دوستی» از جمله صفات پسندیده ای است که در همه کشورهای جهان -بدون استثناء- ارج نهاده می شود. این صفت در روایات دینی و متون ادبی ما نیز ارزشمند شمرده شده است.

براساس برخی آیات قرآن «بیرون راندن از وطن، یک ضدّ ارزش» قلمداد شده و این به معنای آن است که وطن ذاتاً یک ارزش محسوب می شود. (۱)

در حدیث مشهور پیامبر گرامی اسلام (ص) یعنی «حب الوطن من الایمان» ، وطن دوستی از نشانه های ایمان شناخته شده است. همچنین در حدیث شریفی از حضرت علی (ع) «علاقمندی به وطن» از نشانه های «ارزش و شخصیت انسان» شمرده شده است.(۲)

خصلت «وطن دوستی» در ادبیات کهن ایرانی نیز نمود بسیاری داشته است. از حکیم فردوسی تا حکیم نظامی و حکیم خاقانی و دیگر بزرگان ادب فارسی تا معاصران، همگی در دوست داشتن وطن و «ایران» شعرها سروده اند که بعضی از آنها از کثرت تکرار تبدیل به ضرب المثل شده است؛ مانند این بیت فردوسی: « چو ایران مباشد تن من مباد بر این بوم و بر زنده یک تن مباد»

سوال اینجاست: مگر نه این است که مهمترین شاخص وطن دوستی، امنیت میهن است و اگر امنیت نباشد ، اقتصاد و فرهنگ و هنر و ورزش و … هیچ چیز نخواهد بود؟ امنیت همانند ظرفی است که با سالم بودن آن، مظروف نیز سالم می ماند و اگر ظرف شکسته شود مظروف نیز -حتی اگر گرانبهاترین چیزها باشد- باقی نخواهد ماند.

بنا بر همه شواهد و به گفته دوست و دشمن، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از زمان دفاع مقدس و تا سی سال پس از آن همواره در تلاش برای تامین امنیت میهن اسلامی و اعتلای نام ایران در بیرون مرزهای آن برای جلوگیری از تجاوز دشمنان و خنّاسانی همانند داعش بود.

این سردار رشید وطن در تمام این سالها در اجرای سیاستهای منطقه ای ایران به نحوی موفق عمل کرد که با دفاع از ایران در بیرون مرزهای آن ، مام میهن در امنیت و ثبات پایداری به سر ببرد.

باید اگر ایران را دوست داریم -که داریم- به احترام این سردار بزرگ، کلاه از سر برداریم و بایستیم.

(۱) آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه

(۲) «مِنْ کَرَمِ الْمَرْءِ بُکایُهُ عَلی ما مَضی مِنْ زَمانِه وَ حَنینِهُ اِلی اَوطانِه»؛ از نشانه های ارزش و شخصیت انسان آن است که برای عمر از دست رفته اش (که در آن کوتاهی کرده است) اشک بریزد و به وطنش علاقه مند باشد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share