سخنی کوتاه با شهردار آینده شهر من رشت

پس از آن که اروپا قید و بندهایی را که کلیسا به دست و پایش بسته بود، بگشود و به راه افتاد، با توانی که به دست آورد به کشورگشایی و استحمار سران بی‌خرد کشورها و استثمار آن‌ها به نام استعمار می‎پرداخت. چون گرگ گرسنه‌ای برای دریدن گوسفندان به هر دری می‌زد و در نهایت […]

پس از آن که اروپا قید و بندهایی را که کلیسا به دست و پایش بسته بود، بگشود و به راه افتاد، با توانی که به دست آورد به کشورگشایی و استحمار سران بی‌خرد کشورها و استثمار آن‌ها به نام استعمار می‎پرداخت. چون گرگ گرسنه‌ای برای دریدن گوسفندان به هر دری می‌زد و در نهایت آمریکا را که تمدن‌اش به مراتب از اروپا کم سابقه‌تر بود کشف و مردمانش را کشت، آن‌جا را تصاحب کرد و پس از آن اروپایی‌ها خود به جان یکدیگر افتادند. به اجبار دولتی تشکیل دادند تا نظام و نظمی را بیافرینند و برای شهروندان شهردارهایی را منصوب کردند و شهرداران به اقتضاء یانکی بودن‌شان، زورگویی می‌کردند تا این که مقرر شد مردم شهر برای مقابله با زورگویی‌های شهرداران، نمایندگانی برگزینند تا از حقوق‌شان دفاع کنند و نخستین انجمن‌های شهر تاسیس و آنان به راستی هم از حقوق شهروندان دفاع می‌کردند؛

این انجمن ها در کشور ایران شورای اسلامی شهر نامیده میشود و شورای امروز شهر رشت  به نحوی امید بخش آینده این شهر بعد از فراز و نشیبهای شوراهای گذشته و حتی روی کار آمدن خود این شورا است

و حالا امیدوارم طرحی که با عنوان “ملاک‌ها و معیارهای انتخاب شهردار”  بین اعضاء شورا بررسی می شود ، موجب به انتخاب شهرداری در خور شهر و مردم با فرهنگ شهر رشت شود . امیدوارم در این طرح شاخص‌های شهردار مناسب برای رشت را مشخص کرده و افراد بر اساس این معیارها امتیازدهی انجام دهند . تدوین این شاخص‌ها به افراد کمک می‌کند تا به انتخاب صحیح برسند و مانعی شود برای ورود موضوعات و بحث سیاسی به انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر،  تدوین شاخص‌ها یک ادبیات مشترک در بین اعضای شورای شهر ایجاد خواهد کرد که مباحث مدیریتی، تخصصی، شخصیتی، اعتقادی و ارزشی را از جمله ملاک‌های مهم برای انتخاب صحیح خواهد کرد. در این طرح باید به نکات زیر توجه شود.

 سکان دار مدیریت شهری رشت باید کسی باشد که حداقل چند ویژگی نسبت به آقایان شهردار قبلی  بیشتر داشته باشد و اینکه در سطح کشوری مدیریت کلان عمرانی کرده باشد تا اینکه بتواند به قطار توسعه شهر رشت سرعت بخشد نه اینکه آن را متوقف کند و برنامه محور باشد، فردی انتخاب شود که انگیزه های خدمت ، کار و روحیه جهادی کار کردن را داشته باشد یعنی میرسیم  به گزینه هایی در حد آقایان نیکزاد ، قالیباف و یا حداقل شهردار مناطق تهران حتی اگر گیلانی نباشد .

یکی دیگر از ویژگی های شهردار رشت این باید باشد که بداند و درک کند رشت شهری پویا و زنده است و این نوع شهرها ناخودآگاه نیازهای جدیدی پیدا می‌کنند زیرا شهر توسعه پیدا می‌کند و باید کارهای جدیدی برای مردم ارائه شود، هنوز ما در شبکه حمل و نقل عمومی نیازهای زیادی داریم و بسیاری از کارهای شهرداری در زیر زمین به پایان نرسیده است و شهرهایی موفق هستند که بتوانند در زیر زمین کارهای خود را توسعه بدهند و این توسعه کمک فراوانی به کاهش آلودگی هوا می‌کند و آرامش را به شهر بر می‌گرداند؛ بنابراین پیگیری مترو و توسعه شبکه‌های زیر زمینی ، شبکه‌های فاضلاب ، شبکه تأسیسات و … از جمله پروژه‌های نیمه کاره شهرداری رشت است که می‌توان از آن نام برد.
سکاندار شهری رشت همان گونه که در بالا گفته شد باید بداند رشت متاسفانه جزو کهنسال ترین شهرهای ایران است ، شهردار باید برای کهنسالان و معلولین و ایثارگران برنامه ویژه ای داشته باشد هم چنین نباید فراموش کند که جوانان غیور رشت کلید آینده شهر هستند و نقطه تماییز رشت با سایر شهرستان های استان و حتی کشور و برای جوانان و رفع نیازهای اجتماعی آنها باید فکر اساسی کرد
شهردار محترم آینده بداند که مردان غیور رشتی زنان پاک دامنی دارند که مادران و خواهران ما هستند زنانی که بنا به فرهنگ غنی گیلان و رشت هم جزء تحصیل کرده های معروف ایران و جهان و هم از روشنفکران ایران هستند زنانی که فعالیت اجتماعی بالایی دارند و با گردشی کوتاه در شهر میتوان به فعال بودن انها پی برد پس نیاز مند حداقل امکانات رفاهی و اجتماعی هستند گر چه مقام آنها بسیار بالاست

شهرداری رشت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و برنامه های مناسبی نداشته است و کارهای انجام شده در حوزه فرهنگی باید در شهر برنامه ریزی و نهادینه شود ، مسئله تقویت مساجد را باید بیشتر اهمیت دهد و به صورت جدی‌تری دنبال کند ؛ مسجد محوری یکی از برنامه‌های اولویت‌دار است که باید دنبال کنید ، موضوع با اهمیت بعدی ، معماری ایرانی اسلامی و همچنین معماری سنتی رشت است که باید به صورت کارشناسی روی آن بحث و بررسی کرد و حتی می توانید برای آن بخش خصوصی ایجاد کنید چون نواقص زیادی در این زمینه در شهر دیده میشود.

شورای شهر و شهرداری رشت باید برای معماری شهر برنامه داشته باشند و نسبت به این قضیه حساس باشند ، شاخصه‌های ایرانی – اسلامی و بومی نباید در ساخت و ساز شهر رشت مورد غفلت قرار گیرد.
مسئله محیط زیست و زیباسازی شهر از جمله اقدامات مهم شهرداری در دوره گذشته بود که درست انجام نشد و زیباسازی های بی برنامه و بدون کار کارشناسی موجب نا هماهنگ شدن معماری شهر رشت شد و هنوز پروژه‌های زیادی در این عرصه باقی مانده است که باید در شهر رشت اجرایی شود.
– البته همه این ها دلیل نمی‌شود تا بگوییم تنها کسی که می‌تواند شهر رشت را اداره کند آقایان نامبرده هستند ، این حرف غلطی است رشت با ۸۰۰ هزار جمعیت قطعا آدم‌های متخصص و متعهدی دارد که می‌تواند آن را اداره کند اما اینکه آقای مثلا نیکزاد یا سایر افراد نامبرده هم یکی از گزینه های مطرح و جدی برای اداره شهر باشد مایه خوشبختی است و چند ویژگی دارد اول اینکه کار کلان عمرانی مرتبط با شهر را تجربه کرده و با مدیران بالادستی به جهت پیشینه کاری رابطه نزدیکی دارد و میتواند بودجه کافی برای شهرداری بگیرد و دلایل متعدد دیگری که همگی با ارزش است و یک فرد غیر گیلانی با این ویژگی ها را قابل دفاع میکند در حالی که متاسفانه اخبار بدست آمده حاکی از آن است که برخی از اعضای غیر بومی که تحت نفوذ یکی از اعضای سابق و مفسد مالی شورای قبلی است  دنبال مطرح نمودن فردی برای شهرداری هستند که بالاترین سابقه اجرایی وی بر میگردد به یکی از معاونت های شهرداری رشت که متاسفانه عملکرد مناسبی ندارد و انتخاب وی و چنین افرادی توسط اعضای شورا خیانت است به مردم رشت و استان گیلان .

مردم رشت به علت مخفی کاری های شورای گذشته نسبت به این نهاد مدنی بدبین شده اند . چه لزومی دارد رای گیری ها و مباحثات به صورت مخفی و غیر علنی انجام شود.
– مردم دوست دارند به عنوان کسانی که شما را انتخاب کرده اند رای گیری علنی باشد چه برای ریاست شورا چه برای شهردار رشت ، اعضای شورا علنی انتخاب خود را اعلام کنند.

– متاسفانه در دوره های پیش در انتخاب شهردار ، همیشه مشکل ایجاد می شد! . خب این درست نیست این نوع عمل کردن روحیه نفاق و دروغ را زیاد می‌کند. چه لزومی دارد شما وارد این عرصه شوید و در انتخابتان تعارف کنید ، شاید به کسی با تمام احترامی که برایش قائل هستید رای ندهید چون او را در این بازه زمانی مناسب نبینید و این بسیار زیاست.

-بعد هم باید پاسخگوی انتخاب تان به مردمی که به شما رای داده اند باشید و این نشود که به سه چهار نفر بگوید من به شما رای می دهم! الان در بعضی لابی‌ها یک نفر به سه نفر می‌گوید من به شما رای می‌دهم این درست نیست شما برای انتخابات خودتان این را باید در فرهنگتان جا بیاندازید.

-البته اول کار هزینه دارد و ممکن است دل خوری‌هایی ایجاد شود ولی شما به خاطر یک دلخوری کوچک یه دلخوری بزرگ را کنار می‌گذارید، مردم نمی‌دانند طرف حسابشان چه کسی است با چه دیدگاهی رای داده است تا از وی بازخواست کنند که چرا به فلان شخص برای شهردار شدن رأی داده‌اید، این روش به شفافیت موضوع کمک می‌کند.

امیدوارم شورای فعلی جهت کسب اعتماد مردم شهر حداقل جلسه مصاحبه با شهردارهای پیشنهادی را علنی کند و در نهایت با انتخاب یک شهردار مناسب دل مردم را شاد و آنها را به آینده شهر امیدوار کند/علی محمدپوری

 

 

Share