رئیس دانشگاه گیلان مطرح کرد:

دانشگاه گیلان جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر جوان جهان است | مجوز چندین دانشکده جدید را دریافت کردیم

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به موفقیت های دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی گفت: بر اساس آخرین رتبه بندی تایمز، دانشگاه گیلان جزء ۲۵۰ دانشگاه برتر جوان دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، احمد رضی در گفتگویی آخرین وضعیت دانشجویان و فضاهای آموزشی را تشریح کرد.

گفتگوی رئیس دانشگاه گیلان را در ادامه می خوانید.

لطفا در ابتدا خود را معرفی کنید.

متولد سال ۱۳۴۲ در شهر رشت و استاد تمام رشته ادبیات و زبان فارسی هستم. قبل از پذیرش سمت ریاست دانشگاه، در ادوار مختلف، مسئولیت جهاددانشگاهی گیلان، معاون دانشجویی دانشگاه گیلان و مشاور رئیس دانشگاه گیلان را بر عهده داشتم و در سال ۱۳۹۲ به ریاست دانشگاه گیلان منصوب شدم.

دغدغه ذهنی شما برای ارتقای سطح علمی دانشگاه گیلان در زمان انتصاب چه بود و در راستای بهبود وضعیت دانشکده‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟

همواره یکی از دغدغه‌هایم به عنوان یک عضو دانشگاهی این بود که چگونه می­توان دانشگاه گیلان را به همت دانشگاهیان به آن جایگاهی که باید باشد، نزدیک کرد که لازمه­ی این امر هم منوط به مشارکت اصحاب علم و اندیشه در تصمیم گیری ها بود. به همین جهت ساختار­هایی ایجاد شد تا حضور دانشگاهیان در مراکز تصمیم­سازی بیشتر شود.

با استفاده از ظرفیت های موجود در بین همه اقشار دانشگاهی با برگزاری انتخابات، شورای صنفی دانشجویان و کانون صنفی استادان و شورای صنفی و کارمندان تشکیل شد. در حال حاضر علاوه بر تشکل­های اسلامی, علمی و کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی دانشجویان نیز مشغول فعالیت هستند.

تعداد فعلی دانشجویان دانشگاه چه میزان است و چه رشته‌هایی در حال حاضر در این مجموعه تدریس می‌شود؟

حدود ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند که چهل درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی دکتری وکارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، نزدیک به ۶۰۰  نفر عضو هیات علمی استخدامی و ۷۰۰  نفر هم حق التدریسی داریم. ۳۷ درصد افرادی که استخدام دائمی هستند دارای مرتبه استاد تمامی یا دانشیاری هستند.

دانشگاه گیلان ۹۷ رشته – گرایش در مقطع دکتری دارد و بیش از ۱۵۰ رشته – گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دارد. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دولتی منطقه شمال کشور است و در نظام های رتبه بندی بین المللی از جایگاه خوبی برخوردار است.

یکی از ابزارهایی که می تواند سطح استان را ارتقا دهد، توسعه زیرساخت‌هاست، چقدر تلاش کردید زیرساخت‌های موجود در دانشگاه گیلان را افزایش دهید و بستر لازم برای ارتقای سطح علمی را فراهم آوردید؟

بخشی از زیرساختها مربوط به احداث فضاهای جدید می‌باشد که در طول ۴ سال گذشته ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی، رفاهی و تحقیقاتی دانشگاه افزوده شده است. بخش دیگر تجهیز آزمایشگاه است، دستگاه های آزمایشگاهی برای دانشگاه بسیار مهم است و لازم است در این زمینه سرمایه گذاری ویژه انجام شود. البته باتوجه به افزایش دانشجویان و محدودیت امکانات یک شبکه به نام شبکه “شاعا” (شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران) در استان شکل گرفت تا مراکز علمی بتوانند از تجهیزات آزمایشگاهی همدیگر استفاده کنند.

در دانشکده ها نیز سعی بر آن بوده که حتما یک آزمایشگاه مرکزی ایجاد شود و امکان استفاده مشترک تجهیزات فراهم شود. در سالجاری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با تجهیزاتی به اعتبار سه و نیم میلیارد تومان افتتاح شد و در تلاشیم تا با توسعه این آزمایشگاه آن را به عنوان آزمایشگاه مرجع برای دستگاه های اجرایی استان به ثبت برسانیم.

چقدر برای ایجاد و توسعه رشته‌های متناسب با فضای استان گیلان تلاش کردید؟

رشته هایی که در سالهای اخیر تاسیس شده اغلب متناسب با نیاز استان است، برای اولین بار دانشگاه، سند راهبردی خود را تهیه و به تصویب هیات امنا رسانده است. در تهیه آن برنامه تلاش شده تا نیازهای استان در نظر گرفته شود.

یکی از برنامه های دانشگاه این است که رشته ها را روزآمد کند و رشته های بدون بازار را به گرایش های میان رشته­ای و متناسب با نیاز جامعه سوق دهد.

یکی از تاکیدات دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال است، چقدر تلاش کردید تا رشته‌های این دانشگاه به سمت کارآفرینی برود؟

دانشگاه‌ها در راستای شکل گیری اشتغال وظایف مهمی دارند و یکی از وظایف شان این است که رشته ها را بر اساس مهارت ها طراحی کنند، برنامه دانشگاه این است که دانشجویان مهارت شان تقویت شود. نوعی از مهارت، رشته ای و تخصصی است که باید به دانشجویان توانایی استفاده از دانش خود را آموزش داد .

نوعی دیگر مهارت اجتماعی است، دانشجویان باید طوری تحصیل کنند تا مهارتهای اجتماعی شان هم تقویت شود که بسیار متنوع است مثل تقویت چگونگی تشکیل تیم و نحوه همکاری در گروه کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی، تشکل های اسلام و شوراهای صنفی که ساختارهایی برای تمرین مهارت اجتماعی هستند.

یکی از مواردی که می‌تواند به حل نیازهای جامعه کمک کند، حضور دانشجویان “پست دکترا” است، در سالهای اخیر در ۵ رشته ۸ دانشجوی پست دکترا گرفتیم. دانشجوی پست‌دکنرا دانشجویی است که دکتری خود را گرفته و آماده کار می‌باشد که در پی انعقاد قرارداد با یک صنعت یا سازمان، مشکلات آنان را با نظارت اساتید حل می‌کند و مدرک پست دکترا دریافت می‌کند.برای توسعه توان کارآفرینی دانشجویان در دانشگاه امکاناتی فراهم شده است تا صنایع موفق در دانشگاه دفتر داشته باشند و برنامه ریزی‌های توسعه ای شان را متناسب با راهبردهای علمی شکل دهند.

یکی از اهداف مهم دانشگاه، توسعه ارتباط با جامعه است. پیرو توافق وزارت کشور، سازمان مدیریت، وزارت علوم و همچنین مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، بخشنامه‌ای ابلاغ شده و دانشگاه‌ها را مأمور کردند تا شبکه ملی جامعه و دانشگاه را با محوریت دانشگاه که حلقه اتصال حاکمیت، دولت، صنایع، بخش خصوصی و مردم است، تشکیل دهند. واحدهای استانی این شبکه در استان گیلان در حال شکل گیری است.

وضعیت آینده علمی گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان گیلان به دلیل دارا بودن موقعیت طبیعی ویژه و مردمانی علم دوست، ظرفیت زیادی داد برای اینکه آموزش عالی و مراکز پژوهشی در این استان توسعه یابند. هم اکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر دانشجو و ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی استخدامی و ۴۵۰۰ مدرس حق­التدریسی در مراکز علمی استان مشغول فعالیت هستند. دانشگاه گیلان بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور است که در نظام رتبه بندی تایمز جزء ۲۵۰دانشگاه برتر جوان جهان است که اگر مورد حمایت و قرار گیرد می­تواند جایگاه استان را در مجامع علمی بین اللملی ارتقاء دهد و در حل تخصصی مشکلات این استان بیشتر نقش آفرینی کند.

یکی از اقدامات دانشگاه گیلان تبادل دانشجو با دیگر کشورهاست، در حال حاضر گیلان چند دانشجوی خارجی دارد؟ آیا دانشجویانی از گیلان در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند؟

براساس سند راهبردی دانشگاه، یکی از اولویت‌های ما توسعه ارتباطات بین المللی است. شاخص دانشگاه خوب این است که بتواند با مراکز علمی دنیا ارتباطات خوب داشته باشد. سعی کردیم ارتباط اساتید با محققان خارجی در کشورهای مختلف را توسعه دهیم که شاهد نتایج خوبی هستیم؛ اولا طرح‌های تحقیقاتی مشترکی در حال اجراست و بعنوان اولین دستاورد این همکاری مشترک یک پکیجی از تجهیزات هواشناسی از طرف آکادمی علوم چین به دانشگاه گیلان تقدیم شده است. تامین تجهیزات، اجرای طرح های تحقیقاتی و فرصت حضور اساتید ما در دانشگاه‌های خارج از کشور از محورهای این همکاری مشترک است.

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه گیلان از سال ۹۲ تاکنون ۱۰ برابر شده است؛ از سال گذشته هم یک طرحی ارائه دادیم تا به صورت مستقیم دانشجوی خارجی را بگیریم. طی فراخوانی که امسال دادیم ۶۰۰ دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه گیلان داریم که ۱۵۰ نفر را در مقطع ارشد و دکتری انتخاب کردیم و فرآیند جذب آنها در حال انجام است.

همچنین سعی کردیم رشته‌های مشترکی را با دانشگاه‌های خوب دنیا دایر کنیم. طبق توافق با دانشگاه انسام پاریس در مقطع ارشد و دکتری مکانیک دانشجوی مشترک تربیت می کنیم، دانشجویان مشترک دانشجویانی هستند که نصف تحصیل را اینجا و مابقی را در آنجا انجام می‌دهند. در همین راستا یک هیات بلندپایه‌ای از آلمان هم اکنون در دانشگاه گیلان حضور دارد تا زمینه­های همکاری بیشتر گسترش یابد و اواخر مهر ماه نیز دانشگاه های آلمان میزبان دانشگاه گیلان خواهند بود.

همچنین دانشگاه گیلان مسئول دبیرخانه اتحادیه دانشگاه‌های ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر است و هرساله اجلاس دارد که امسال هم در قزاقستان برگزار می‌شود که در کنار آن المپیاد ورزشی دانشجویان حاشیه دریای خزر نیز برگزار خواهد ‌شود. علاوه بر موارد مذکور دانشگاه گیلان از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول ارتباط دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های سوئد است.

خوابگاه‌ها و تسهیلات دانشجویی از موضوعاتی است که همواره مورد سوال اولیاء و دانشجویان است، در راستای بهبود این فضا چه اقداماتی در دانشگاه گیلان انجام گرفته است؟

یکی ازاقدامات سالهای اخیر تعمیرات گسترده خوابگاه‌هاست، تاسیسات ساختمانها در گیلان به دلیل رطوبت بالا به زودی فرسوده می‌شود در همین راستا اعتبارات خوبی در سالهای اخیر برای تعمیرات خوابگاه­ها هزینه شد؛ خوابگاه­های جدید نیز اجاره شده و امسال هم یک بلوک از ساختمانهای بلا استفاده را مقاوم سازی و تعمیر کردیم که برای استفاده دانشجویان دختر، مهرماه امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

در دولت تدبیر وامید چه دانشکده‌ها و فضاهایی را در دانشگاه گیلان تاسیس کردید و برای توسعه اینگونه فضاها چه برنامه‌ای دارید؟

مجوز چندین دانشکده جدید از جمله گردشگری را دریافت کردیم و در رشته گردشگری دانشجو گرفتیم، گروه مکانیک به علت ظرفیت های خوبش به دانشکده مستقل ارتقا یافت. مسجد دانشگاه از فضاهای بزرگی است که در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید. همچنین ساختمان دانشکده معماری و هنر، ساختمان دانشکده فناوری­های نوین، سالن فجر، ساختمان اداری تربیت بدنی، مرغداری تحقیقاتی بخشی از فضاهای جدید هستند که به مجموعه فضاهای دانشکده افزوده شدند.

از دیرباز فعالیت های امور دانشجویی به صورت مراجعه حضوری انجام می شد، یکی ازاقداماتی که دولت تدبیر و امید بر آن تمرکز کرد، الکترونیکی نمودن فرآیندهاست، در این زمینه چه فعالیتهایی انجام دادید؟

یکی از اولویت های دانشگاه گیلان الکترونیکی کردن امور است و دانشگاه در این زمینه پیشگام بوده زیرا مخاطبانش از افراد تحصیل‌کرده است و با این سیستم آشنا هستند، اکثریت کارهای امور آموزشی، رفاهی و اداری به صورت الکترونیک انجام می‌شود. به همین خاطر رجوع حضوری دانشجویان به بخش اداری کم شده حتی در امور رفاهی از سفارش و انتخاب غذا یا ثبت نام اولیه، انتخاب اتاق درخوابگاه و هم اتاقی خوابگاه به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. وقتی دانشجو در دانشگاه گیلان قبول می­شود، ثبت نام اولیه­اش الکترونیکی است و در طول تحصیل همه امورش از طریق سیستم الکترونیکی انجام می­شود و حتی درخواست مدرک تحصیلی نیز الکترونیکی است و دانشنامه به منزل او پست می­شود.

دانشگاه گیلان دانشکده مجازی هم دارد؟

ما در ده رشته در کارشناسی ارشد، دانشجوی مجازی می گیریم. دانشجویان به صورت مجازی در کلاس شرکت می‌کنند و فقط برای امتحان حضور می‌یابند. با استفاده از این سیستم، آموزش کارکنان در حالی که در سازمان خود به سر می برند از راه دور انجام می‌گیرد.

یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و نیز دکتر روحانی، شناخت دانشجویان از فضاهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، چقدر در راستای پویایی این بخش تلاش کردید؟

رفتار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مهارت اجتماعی می‌گنجد، این فعالیت­ها به گونه ای است که مدیریت دانشگاه دخالت مستقیمی در این موضوع ندارد و سعی می‌کند فضاهای تحرک سیاسی و اجتماعی را فراهم آورد و دانشجویان متناسب با علائق خود در این فضاها حضور یابند. همچنین تلاش شد تا تشکل­های اسلامی به جای فعالیت های هیجانی فضای منطقی را بوجود آورند. به همین خاطر برنامه­های متعد سیاسی در دانشگاه معمولا بدون حاشیه برگزاری می­شود. برای استادان نیزکرسی های نظریه پردازی و نقد، فرصتی است تا ایده­های خود را در چارچوب­های علمی عرضه کنند.

چه تعاملاتی با دستگاه‌های علمی و پژوهشی مثل پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان دارید؛ برای شناسایی و تربیت نخبگان چه اقداماتی انجام گرفته است؟

ارتباط خوبی بین دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری برقرار است و تعدادی از شرکتهای فعال پارک توسط استادان دانشگاه گیلان فعال شده است. در حال حاضر ارتباط خوب پارک علم و فناوری و دانشگاه باعث شده در زمینه کارآفرینی و تقویت مهارت دانشجویان اقدامات خوبی صورت گیرد. بنیاد نخبگان نیز در فضای متعلق به دانشگاه مستقر است و ارتباط خوبی وجود دارد. با آموزش و پرورش نیز باید ارتباط خود را بیشتر کنیم.

یکی از تاکیدات استاندارگیلان استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی است، دانشگاه گیلان در این راستا چه اقداماتی داشته است؟

یکی از دستگاه هایی که بخاطر بکارگیری بانوان و جوانان مورد تشویق کتبی استاندار قرار گرفته، دانشگاه گیلان است و ما از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، یکی از معاونین دانشگاه از بانوان بودند، همچنان تلاش می کنیم هم بانوان و هم جوانان در بخش های مختلف تصمیم سازی و مدیریتی نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

در مقابل انتقادات چه واکنشی نشان می‌دهید؟

انتقاد را فرصتی برای شناسایی نقاط ضعف می‌دانیم و تلاشهایمان را برای رفع کاستی ها یا زدودن ابهامات افزایش می‌دهیم. سیاست ما پرهیز از حاشیه­ها و پرداختن به متن کار بوده است.

Share