مدیر امور مسکن راه و شهرسازی گیلان:

شانس اقشار کم درآمد در طرح مسکن ملی چقدر است؟

مدیر امور مسکن راه و شهرسازی گیلان گفت: متقاضیانی که در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند باید بتوانند، توان پرداخت آورده اولیه واحد خود را داشته باشند و از عهده بازپرداخت وام نیز برآیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، طرح مسکن ملی شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که عبارتند از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، استفاده نکردن از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال است.

رضا علی نیا مدیر امور مسکن راه و شهرسازی گیلان در گفت و گو با ایسنا گفت: سهمیه استان گیلان در مرحله اول ثبت نام ۱۲۴۰ واحد است که از این مجموع ۵۰۰ واحد در رشت، ۲۵۰ واحد در بندرانزلی و ۴۹۰ واحد نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می شود.

ظرفیت مسکن ملی در رشت بلافاصله تکمیل شد

وی افزود: ثبت نام در سایت مسکن ملی  از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه مورخ ۲۳ آذرماه سال جاری در گیلان آغاز شد و با تکمیل ظرفیت بسته شد که دلیل بسته شدن سایت برای ثبت نام متقاضیان پر شدن ظرفیت بوده است.

علی نیا اضافه کرد: البته به نظر می رسد بالغ بر ۴۰درصد ثبت نام کنندگان واجد شرایط برای گرفتن واحدهای مسکن ملی نیستند و بعد از پالایش حذف خواهند شد.

وی گفت: تا چند روز آینده پالایش ثبت نام کنندگان متقاضی مسکن ملی گیلان آغاز می شود و با حذف افراد غیر واجد شرایط مجددا سایت برای ثبت نام افراد جدید باز خواهد شد.

مدیر امور مسکن راه و شهرسازی گیلان، تصریح کرد: استفاده نکردن از خدمات دولتی و یارانه ای مسکن و زمین مسکونی از مهمترین شرایطی است که متقاضیان دریافت واحد مسکونی در طرح ملی مسکن باید حائز آن باشند.

ثبت نام کنندگان باید توانمندی لازم برای تامین آورده اولیه را داشته باشند

علی نیا با اشاره به اینکه دهک های خاصی می توانند در ثبت نام این طرح شرکت کنند، اظهار کرد: افراد واجد شرایط حتما باید برای تامین آورده اولیه ساخت واحد مسکن ملی توانمندی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کنند، ماهیانه باید به طور میانگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند بنابراین افرادی که نتوانند از عهده پراخت این اقساط برآیند نمی توانند در این سایت ثبت نام کنند.

علی نیا با اشاره به اینکه زمان تحویل واحدهای مسکن ملی مشخص نیست، گفت: زمان تحویل واحدها بستگی به آورده های متقاضیان دارد و هر چقدر سریعتر و به موقع پرداخت شود،به طبع زمان تحویل واحدها نیز طبق برنامه ریزی ها پیش خواهد رفت.

ساخت مسکن ملی قبل از پایان سال جاری آغاز می شود

وی خاطرنشان کرد: زمان اجرای ساخت طرح مسکن ملی در گیلان تا قبل از پایان سال جاری آغاز می شود.

 با توجه به اقساط بالای تسهیلات پرداختی در این طرح به نظر می رسد، شانس خانه دار شدن قشرهای کم درآمد در طرح مسکن ملی کم باشد. قطعاً قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می رسد.

Share