معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبرداد:

کمبود شدید پرستار و پزشک متخصص در بیمارستان‌های گیلان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از کمبود ۹۰۰ پرستار در این استان خبر داد و گفت: بیمارستان‌های گیلان شدیداً با مشکل کمبود پرستار، کمک پرستار و پزشکان متخصص مواجه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، اسماعیل نورصالحی مهم‌ترین مشکلات دانشگاه علوم پزشکی گیلان را برشمرد و اظهار داشت: بیمارستان‌های استان گیلان هم‌اینک شدیداً با مشکل کمبود نیروی پرستار، کمک پرستار، پزشکان متخصص و بحث فرسودگی تجهیزات درمانی مواجه هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مشکلات و مصائب این دانشگاه مربوط به یکساله اخیر نمی‌شود و از قبل به ارث رسیده است عنوان کرد: در حال حاضر نسبت به تشکیل شورای دانشگاه اقدام کردیم تا مشکلات و چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای حل و فصل در ابتدا دسته‌بندی و اولویت‌بندی شوند.

نورصالحی طرح و حل مشکلات دانشگاه علوم پزشکی را گام دوم شورای دانشگاه اعلام کرد و ابراز داشت: بیمارستان‌های گیلان از حیث فیزیکی و تجهیزات درمانی با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند به طوری‌که به علت وجود دستگاه‌های بسیار فرسوده، مستهلک و قدیمی امکان ارائه خدمات مطلوب به بیماران وجود ندارد.
وی از قدمت بیش از ۷۰ ساله بیمارستان پورسینای رشت سخن گفت و ضمن تأکید بر لزوم نوسازی و خرید تجهیزات جدید بیمارستانی برای مراکز درمانی استان گیلان تصریح کرد: هم‌اکنون دو دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان پورسینای رشت وجود دارد که یکی از آن‌ها بسیار ضعیف بوده و امکان ارائه خدمات مطلوب را ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان عدم اجرای درست و دقیق طرح تحول سلامت را از دیگر مشکلات این استان خواند و گفت: نداشتن یک بیمارستان جنرال از دیگر مشکلات و چالش‌های گیلان در حوزه درمانی است در حالی‌که اکثر استان‌های کشور از وجود بیمارستان‌های بزرگ ۸۰۰ تا هزار تختخوابی بهره‌مند هستند.

نورصالحی با اشاره به اینکه طبق استانداردهای کشوری به ازای هر یک و نیم تخت بیمارستانی باید یک پرستار وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: در استان گیلان به علت کمبود شدید نیروی پرستار و حتی کمک پرستار در سطح مراکز درمانی هم‌اینک به ازای هر دو تخت بیمارستانی تنها یک پرستار مشغول فعالیت و ارائه خدمت است.

وی کمبود ۵۳۷ نفر کمک پرستار در گیلان و اثرات منفی که این دست از مشکلات بر روی نحوه و سطح ارائه خدمات به بیماران دارند را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: وزارت بهداشت برای آزمون استخدامی امسال سهمیه‌ای برای گیلان در حوزه جذب نیروی پرستاری تعیین کرده که با توجه به نیازهای استان بسیار ناچیز است.

نورصالحی با بیان اینکه سهمیه درنظر گرفته شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد اعتراض قرار گرفته و وی با جدیت پیگیر حل این مشکل از سوی وزارتخانه بهداشت و درمان است خاطرنشان کرد: علاوه بر نیروی پرستاری و کمک پرستاری، گیلان با مشکل کمبود جراح قلب و کمبود فوق تخصص کودکان نیز مواجه است.

Share