آوای سلامت

کدام غذاها علائم سرماخوردگی را بدتر می‌کنند؟

معمولا درمان کامل سرماخوردگی حدود ۵ روز طول می کشد اما اگر رژیم غذایی و روش زندگیمان را تغییر ندهیم، شاهد بدتر شدن علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، درد و خارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایجی هستند که معمولا همه ما در هنگام سرماخوردگی آنها را تجربه می کنیم.

معمولا درمان کامل سرماخوردگی حدود ۵ روز طول می کشد اما اگر رژیم غذایی و روش زندگیمان را تغییر ندهیم، شاهد بدتر شدن علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهیم بود. ممنوعیت های غذایی در هنگام ابتلا به بیماری های ویروسی فصول سرد سال از این قرارند:

شیرینی ها: مصرف زیاد قند می تواندسیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. افزایش قند خون باعث مهار کار گلبولهای سفید خون می شود و عفونت در بدن گسترش می یابد. به علاوه، مصرف شکر باعث افزایش التهاب در بدن می شود.

کربوهیدرات های ساده: این نوع کربوهیدرات ها نیز باعث افزایش قند خون می شوند. البته همه کربوهیدرات ها بد نیستند. نان گندم کامل، غلات کامل و … را در هنگام سرماخوردگی مصرف کنید چون حاوی فیبر فراوان است و التهاب بدن را کاهش می دهد.

غذاهای تند: ادویه های تند اگرچه برای رفع احتقان بینی در هنگام سرماخوردگی مفیدند، اما اگر مبتلا به آنفلوآنزا هستید و از معده درد نیز رنج می برید، به هیچ وجه غذایتان را تند نکنید.

میوه های خانواده مرکبات: اگرچه این میوه ها سرشار از ویتامین سی هستند، اما به کسانی که در هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا معده درد دارند، باز هم توصیه می شود علاوه بر غذاهای تند، از مصرف مرکبات اجتناب کنند چون این میوه ها باعث تحریک معده می شوند و حالت تهوع را تشدید می کنند.

غذاهای چرب: وقتی سرما می خورید یا آنفلوآنزا دارید، اشتهایتان کم میشود. در این هنگام مصرف غذاهای چرب التهاب بدن را بالا می برد.

آب نبات های بدون قند: این نوع آب نبات حاوی سوربیتول است که می تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. سوربیتول قابل هضم نیست و می تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود. اسهال در سرماخوردگی خطرناک است چون باعث کاهش آب بدن می شود.

کافئین: نوشیدنی های کافئین دار بدن را کم آب می کنند. این نوشیدنی ها اگر همراه قند باشند، التهاب بدن را افزایش می دهند و مقابله با عفونت ها را سخت تر می کنند.

غذاهای ترد: این غذاها می توانند گلو را تحریک کرده و سرفه را تشدید کنند. کراکر، آجیل و حتی سبزیجات خام را در هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید.

ترشیجات: این غذاها نیز چون حاوی سرکه و نمک هستند، التهاب گلو را افزایش می دهند.

Share