همزمان با بحران سیاسی عراق

حجاب نماینده سازمان ملل مقابل آیت‌الله سیستانی

رئیس هیئت سازمان ملل در عراق پس از دیدار با مرجع عالی قدر شیعیان گفت که مرجعیت دینی عراق نسبت به عدم جدیت احزاب سیاسی برای اجرای اصلاحات نگران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در تازه ترین تحولات در رابطه با عراق، کاخ سفید با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام «نگرانی شدید» آمریکا درباره تحولات عراق، اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودرس شده است. به گزارش واشنگتن پست،  در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده درباره تداوم حملات به تظاهرات‌کنندگان، فعالان مدنی، رسانه‌ها و محدودیت‌ها علیه دسترسی به اینترنت در عراق به طور جدی نگران است».

کاخ سفید در این بیانیه، با تکرار عادت آمریکایی‌ها در اتهام‌زنی علیه ایران و گروه‌های عراقی نزدیک به ایران مدعی شد: «عراقی‌ها این موضوع را که رژیم ایران منابعشان را می‌خشکاند و از گروه‌های مسلح و متحدان سیاسی خود برای متوقف کردن ابراز نظر مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند، تحمل نخواهند کرد. مردم عراق به رغم هدف قرار گرفتن با خشونت مرگبار و عدم دسترسی به اینترنت، صدایشان را به گوش دیگران رسانده‌اند و خواستار انتخابات (زود هنگام) و اصلاحات در انتخابات شده‌اند».

همچنین فرستاده دبیر کل سازمان ملل به عراق، که امروز عازم نجف اشرف شده، با آیت الله سیستانی دیدار کرد.

جنین هینس پلاسخارت رئیس هیئت سازمان ملل در عراق پس از دیدار با آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعه در نجف در کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت عراق، اظهار کرد: توصیه‌هایی را به دولت عراق کردیم و اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت چیزی را تقدیم ملت کند.

وی افزود: نباید فضایی برای تسویه حساب‌های سیاسی در عراق به وجود بیاید و ما از دولت می‌خواهیم در این باره تحقیق کند که گازهای اشک‌آور از کجا آمده‌اند.

 

Share