در ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان عنوان شد

آمارها حاکی از کاهش بیکاری است اما قابل قبول نیست|تمام نظام اجرایی و اداری کشور آرایش جنگی بگیرد

استاندار گیلان در ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: اگرچه بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در گیلان کاهش یافته اما قابل قبول نیست و باید تا رسیدن به سطح مطلوب بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ارسلان زارع در ستاد اقتصاد مقاومتی که به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش خصوصی و اصناف با حضور دکتر شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: در مقطعی که کشورمان تحت فشارهای ظالمانه ناشی از رفتار های خارج از عرف و غیر اخلاقی و غیرقانونی برخی از دولت ها خصوصا آمریکا قرار گرفته، لازم است همه ارکان کشور در این صف آرایی حضوری موثر داشته و براساس نقشه راه معینی حرکت کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه بهترین نقشه راه و راهبرد در این عرصه اقتصاد مقاومتی است خاطر نشان کرد: ضروری است تمامی نهادها و دستگاه های کشور براساس این برنامه، سیاست گذاری های خود را مشخص کنند و بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور، معاون اول رئیس جمهور رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین شده که نشانگر اهمیت این برنامه است.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه یکی از حلقه های مفقود شده در حوزه اقتصاد ایران در گذشته، سرمایه گذاری در بخش تولید بوده است، اظهار داشت: اکنون نیز برای تحقق آن باید زنجیره هایی در با هم قرار بگیرند که یکی از این زنجیره ها وجود انگیزه کافی از سوی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی است و این حلقه نیازمند تسهیل صدور مجوزها برای کسب و کار است.
وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی یکی از مولفه های مهم تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی است گفت: استان گیلان در تولید و صادرات محصولات کشاوری و نیز صنایع وابسته تبدیلی باید سهمی بیشتر داشته باشد.
دکتر زارع تصریح کرد: رویکرد توسعه ای استان رونق کشاورزی، افزایش بهره وری، گردشگری توأم با حفظ محیط زیست است.
نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در شرایط پیش آمده تحریم می توانیم از وجود کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا استفاده بیشتر کنیم.
وی افزود: می بایست از ظرفیت دبیرخانه اوراسیا باتوجه به سیاست اصلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر برون نگر بودن و صادرات محور بودن اقتصاد، تشکیل رسمی دبیرخانه در گیلان استفاده شود.
استاندار گیلان افزود: برخورداری و استفاده از مزیت اقتصادی این ائتلاف مهم تجاری که می بایست در کمیسیون مشترک ایران و روسیه ورود جدی داشته باشیم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: می بایست کدها و قیمت ها را واقعی کنیم که بتوانیم در صادرات و واردات حضور پررنگ تری داشته باشیم.
دکتر زارع به حمایت از راه اندازی طرح شبکه مویرگی مورد نظر اتاق بازرگانی اشاره خاطر نشان کرد: هرگونه حمایتی که قرار است دولت برای طرح سرای تجاری در آستراخان روسیه و ورود به بازارها را داشته باشد انجام خواهیم داد.
وی اظهار داشت: جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی باتوجه به اسمیت موضوع تقریبا هر دو هفته یکبار به ریاست استاندار و تصویب ۱۹ طرح و پیگیری مستمر آن توسط معاونین انجام می گیرد.
استاندار گیلان نرخ بیکاری در تابستان ۹۸ استان براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران ۹.۶ درصد و ۸ دهم درصد کمتر از متوسط کشوری و ۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و اظهار داشت: این عملکرد برای ما اصلاً قابل قبول و رضایت بخش نیست و تلاش برای رفع بیکاری همه اقشار تا رسیدن به سطح مطلوب باید مستمر باشد.
وی نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان ۹۸ به ۴۸.۳ درصد که ۴.۵ درصد از متوسط کشور بالاتر است و ۳.۲ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و گفت: این افزایش نشانگر رغبت و رویکرد مثبت جامعه فعال استان به سمت کسب و کار و بالا بودن آن در اقتصاد یک کشور بسیار امید بخش است که نشانه امید مردم به بهبود فضای کسب و کار است.

تمام نظام اجرایی و اداری کشور باید آرایش جنگی بگیرد

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهوری نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان گیلان در تشکیل اتاق بازرگانی جزو استان‌های پیشتاز بوده است، تاکید کرد: گیلان باید از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه شمالی استفاده کند و در گذشته نیز بخش قابل توجهی از تجارت ایران به اروپا از گیلان صورت می‌گرفته و این ظرفیت است.
دکتر شیرکوند با اشاره به اینکه سیاست دولت حمایت از بخش خصوصی است، تصریح کرد: رابطه دولت با اتاق بازرگانی، رابطه‌ای دوستانه و صمیمانه است.
دکتر شیرکوند با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده کنیم، اضافه کرد:‌ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز می‌تواند در برخی موارد اضطرار، اقداماتی در راستای گره‌گشایی از واحدها انجام دهد.
معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهوری به تحریم‌های اقتصادی دشمن اشاره و اظهار کرد: در شرایط تحریمی فعلی تمام نظام اجرایی و اداری کشور باید آرایش جنگی بگیرد.
وی گفت: ‌بنادر، منطقه آزاد، بخش کشاورزی، شهرک‌های صنعتی و استارتآپ‌ها از دیگر ظرفیت‌های استان گیلان است.
معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک رویکرد حاکم بر اقتصاد بدانیم، اذعان کرد: در شرایط فعلی همه باید با همدلی در مسیر حل مشکلات اقتصادی تلاش کنیم.

Share