استاندار گیلان در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی

مدیرانی که باعث فرار سرمایه گذاران می شوند، باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند

سالاری فضای فعلی گیلان برای سرمایه گذاری را امن ندانست و عنوان کرد: مدیرانی که باعث فرار سرمایه گذاران می شوند، باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند، زیرا به مردم ظلم کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد،خواستار وصول ابلاغیه ها طی سه هفته آینده شد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست ارائه برنامه راهبردی پنج ساله با برش یکساله است.

استاندار گیلان با بیان اینکه فرمانداران و مدیران دستگاه ها در ارائه برنامه یکساله نباید بیش از حد محافظه کار عمل کنند، افزود: همچنین اگر می خواهیم شاخص های ما در آب، برق، گاز، کشاورزی، اشتغال و… ارتقا پیدا کند، نباید هدف گذاری غیر ممکن و فراتر از ظرفیت داشته باشیم.

وی هدف گذاری در افق بلندمدت را در سه حوزه اقتصادی مقاومتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و عمرانی دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مهمترین حوزه است که باید منجر به رونق تولید و اشتغال شود لذا شورای برنامه ریزی استان و کمیته های شهرستان ها همه چیز را در اعتبارات دولتی خلاصه نکنند و دستگاه ها در حوزه کاری خود به ترسیم نقشه راه بپردازند.

سالاری با بیان اینکه از مدیران آمار کیفی را نخواهم پذیرفت، عنوان کرد: آمارها باید کمی باشد تا سرانه و شاخص استان را با شاخص های ملی مقایسه و پنج سال آینده را ترسیم کنیم. مثلا جایگاه برنج، چای، زیتون، ابریشم، فندق و… گیلان مشخص شود و فقط به شاخص کلی کشاورزی اکتفا نکنید.

استاندار گیلان مسیر توسعه را نیازمند فرهنگ سازی و تقسیم کار دانست و متذکر شد: باید بدانیم کجا هستیم و چه وضعیتی داریم، به کجا می خواهیم برویم و چشم انداز ما چیست و نهایتا کجا باید باشیم و چگونه طی مسیر کنیم. دستگاه های نظارتی، نمایندگان و مردم باید بتوانند از ما مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع و اختیارات ملی در گرو ارائه برنامه برای ارتقای شاخص هاست، خاطرنشان کرد: نمایندگان، فرمانداران و مدیران دستگاه ها مطالبات حوزه خود از مرکز را متفرقه بیان نکنند، زیرا انرژی مستهلک می شود.

سالاری با تاکید بر اینکه باید حوزه سلامت و بخش بهداشت را جدا از هم ببینیم، گفت: هرچه به بحث بهداشت توجه کنیم، هزینه های بخش درمان کاهش می یابد. همچنین دستگاه های مرتبط در بخش درمان(بستری محور و سرپایی) وضع موجود در حوزه سرانه تخت برای هر هزار نفر را با رویکرد استفاده از بخش خصوصی ترسیم و استان را قطب بندی کنند.

استاندار گیلان ادامه داد: اگر سه قطب درمان در استان تعریف کنیم، هر کدام از این قطب ها باید از یک سری حداقل ها در حوزه درمان برخوردار شوند و می توانیم سهم دولت را مشخص کنیم. همچنین ضریب اشتغال بیمارستان های استان باید احصا شود. روند ایجاد مراکز جامع سلامت و خانه بهداشت نیز براساس سطح بندی وزارت بهداشت صورت می گیرد.

وی با اشاره به سیمای آب شهری، روستایی و صنعتی گیلان، یادآور شد: واحدهای مصرف کننده شهر به شهر و روستا به روستا مشخص و وضعیت شبکه های انتقال و توزیع بررسی شود. گرچه بارندگی در استان گیلان به وفور است اما مردم در بحث آب شرب مشکلات اساسی دارند. همچنین خانوارهای تحت پوشش شبکه فاضلاب باید احصا و اولویت ها مشخص شود.

سالاری حوزه برق شهری و روستایی در گیلان را نگران کننده دانست و اضافه کرد: پست های انتقال و فوق توزیع در برخی شهرها و روستاها باید از طریق فاینانس تامین مالی شود لذا در گام نخست باید برق مورد نیاز هر شهر و آبادی را استخراج کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آزادراه گیلان به صورت ویژه پیگیری می شود، افزود: باید در حوزه نگهداری و زیباسازی جاده ها و معابر ورودی ساماندهی صورت گیرد. البته ساماندهی نباید به کسب و کار مردم لطمه وارد کند. همچنین نقاط حادثه خیز اولویت دار مشخص و مرتفع شوند.

استاندار گیلان بر پیوند راه آهن با حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی تاکید کرد و گفت: مسکن شهری و روستایی نیازمند برنامه دولت و ارائه طرح های الگویی جهت کاهش مصرف انرژی است. سرمایه گذاران در بخش صنعت ساختمان نیز باید در جریان میزان هزینه مصالح مصرفی مسکن در استان قرار بگیرند.

وی گردشگری در بحث مسکن روستایی و واحدهای بوم گردی را ظرفیت خوبی برای گیلان دانست و اظهار کرد: خیر ویلاسازی به مردم استان نمی رسد اما روستاییانی که می خواهند در داخل طرح های هادی واحدهای بوم گردی جهت تامین معیشت ایجاد کنند، نباید محدودیت داشته باشند. باید برای ویلاسازی با محدودیت و پرهزینه تصمیم بگیریم.

سالاری خواستار احصای ضریب نفوذ اینترنت در شهرها و روستاها گیلان شد و بیان کرد: کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و اینترنت نیازمند پهنای باند و آنتن دهی تلفن همراه است لذا سرانه پهنای باند و وضعیت اپراتورها باید مشخص شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه گازرسانی شهری و روستایی، یادآور شد: دستگاه های مرتبط زمان تحقق گازرسانی ۱۰۰ درصدی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را اعلام کنند.

وی با اشاره به مساحت میانگین اراضی کشاورزی گیلان، عنوان کرد: زمانی درآمد حاصل از کشاورزی یک خانوار را تامین می کرد، اما امروز باید بپذیریم که در غالب موارد با همین مقیاس و بهره وری، یک مزرعه نمی تواند معیشت یک خانواده را تامین کند. در واقع یک شغل کامل در گذشته، تامین کننده معیشت در حال حاضر نیست لذا کشاورزی نیازمند رونق از طریق ارتقای بهره وری در مزرعه یا فرآوری است، زیرا به لحاظ مساحت کشت نمی توانیم کشاورزی گیلان را افزایش دهیم و باید به دنبال افزایش درآمد در واحد سطح باشیم تا کشاورزی رو به زوال نرود.

سالاری خواستار ورود جدی به بحث آبزی پروری شد و تصریح کرد: زنجیره کامل شیلات از تولید بچه ماهی، خوراک ماهی، پرورش در قفس های با سیستم مداربسته و آب بندان ها، فرآوری و صادرات باید صورت گیرد. همچنین ظرفیت در حوزه پرورش ماهی در قفس نامحدود است و صیادی باید ساماندهی شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه فرمانداران آمار دقیق مربوط به اشتغال و ظرفیت های اشتغالزایی را ارائه دهند، گفت: بوم گردی ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا به شهر است. همچنین می توانیم با تعریف بازارچه های سنتی تولیدات روستایی به تامین معیشت مردم کمک کنیم.

وی خواستار ارائه آمار دقیق از وضعیت مهار روان آبها توسط سدهای بزرگ و لاستیکی و وضعیت آبخیزداری و آبخوانداری شد و عنوان کرد: باید به سمت ایجاد شبکه های آبیاری نوین حرکت کنیم.

سالاری با تصریح بر اینکه طرح هادی نباید بر شهری کردن روستا اصرار داشته باشد، اضافه کرد: نباید به بهانه حفاظت از محیط زیست پروژه های عمرانی را متوقف کنیم. وظیفه ما حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست است، اما باید بدون تخریب از این منابع خدادادی استفاده کنیم.

استاندار گیلان «نه گفتن» مدیران به سرمایه گذاران را جایز ندانست و افزود: گردشگری اولویت اول استان گیلان است و ویلاسازی مشکل ما را حل نمی کند. نباید به دنبال افزایش جمعیت گردشگران گیلان باشیم بلکه باید درآمد بیشتر کسب کنیم. بازارچه های تولیدات روستایی و صنایع دستی، نمایشگاه های فصلی، جشنواره غذاهای محلی و بازدید از بناهای تاریخی می تواند در کسب درآمد از گردشگر موثر باشد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت دریا و منطقه آزاد انزلی به خوبی استفاده نکرده ایم، متذکر شد: شهر رشت صاحب برندهای متعدد در حوزه تولید بود، اما طی دهه های اخیر این برندها یا قوتشان کم شده و یا اصلا وجود ندارند و ۴ هزار فرصت شغلی به ۲۰۰ فرصت شغلی کاهش پیدا کرده است لذا باید مجددا این جایگاه را به دست آوریم و روزی که توانستیم یک شغل ایجاد کنیم باید خوشحال باشیم.

سالاری خواستار برندسازی در حوزه کشاورزی و صنایع سلولزی شد و خاطرنشان کرد: اتصال شهرک های صنعتی به شبکه ریلی به رونق آنان کمک می  کند لذا باید با جدیت پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر لزوم احیای تالاب انزلی، تالاب عینک و رودخانه های زرجوب و گوهررود، اضافه کرد: گردشگری دریایی در قالب ساماندهی سواحل، قایق سواری و رستوران های شناور مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول فضای فعلی گیلان برای سرمایه گذاری را امن ندانست و عنوان کرد: مدیرانی که باعث فرار سرمایه گذاران می شوند، باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند، زیرا به مردم ظلم کرده اند. براساس قانون باید فضا را برای کسب و کار امن کنیم لذا مدیران به شهرستان ها بروند و با جامعه مخاطب دیدار کنند. همچنین از بانک ها می خواهیم برای سرمایه گذاری و فعال سازی واحدهای فعال و نیمه فعال به صورت جدی ورود کنند.

Share