شهر رشت بیشترین بافت فرسوده شهری را در اختیار دارد

ضرب الاجل کمیسیون فرهنگی به شهردار رشت برای مرمت ساختمان‌های تاریخی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت در نودمین جلسه این کمیسیون با اشاره به پروژه های بازآفرینی شهر رشت اظهار کرد: باز آفرینی شهری چند سالی است که در راستای هویت شهری قوت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت در نودمین جلسه این کمیسیون با اشاره به پروژه های بازآفرینی شهر رشت اظهار کرد: باز آفرینی شهری چند سالی است که در راستای هویت شهری قوت گرفته است.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه بازآفرینی شهری در راستای هویت محله ای نقش موثری دارد افزود: اصلی ترین ساختمان های تاریخی رشت در بافت مرکزی و میدان شهدای ذهاب واقع است و معتقدم که شهرداری رشت و دیگر دستگاه های مسئوول باید با جدیت بیشتری به این مبحث بپردازند.

وی به جذب اعتبارات استانی و ملی به منظور مرمت و بازسازی سه ساختمان ساعت، میرزا خلیل رفیع و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: می توانیم از فضای این ساختمان های تاریخی در رشت به منظور ایجاد گالری و موزه های مختلف استفاده کنیم و بیشتر این ساختمان های تاریخی در حوزه فعالیت شهرداری منطقه دو رشت قرار دارد .

  رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت با تاکید بر اینکه تسریع در صدور پروانه ساخت و ساز در بافت های فرسوده باید مورد توجه شهرداری رشت باشد بیان کرد: کمیسیون فرهنگی شورای رشت متعهدانه پیگیر مرمت و بازسازی ساختمان های تاریخی تحت مالکیت شهرداری رشت است و این موضوع را تا تحقق این مهم در جلسات کمیسیون فرهنگی شورا به طور دائم پیگیری می کنیم.

شیرزاد با اشاره به اینکه تبدیل بافت تاریخی رشت به انواع موزه ها چندان خوشایند نیست افزود: امیدوارم با همدلی و تعامل ما بین تمامی دستگاه های متولی ، برای نوروز ۹۹ یک اقدام خوب و ماندگار در این حوزه برای شهر رشت انجام دهیم.

وی به تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی رشت اشاره کرد و گفت: به شهرداری رشت بابت بازسازی و مرمت ساختمان های تاریخی تحت مالکیتش ضرب الاجل داده و کم کاری در این حوزه قابل پذیرش نیست.

شهر رشت بیشترین بافت فرسوده شهری را در اختیار دارد

  رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری در پنج بخش تعریف شده است اظهار کرد: در بخش محدوده تاریخی بر اساس سیاست ها ورود نکرده ایم و منتظر اقدامات میراث فرهنگی گیلان در این باره هستیم.

مرتضی یوسفیان با بیان اینکه در استان گیلان شهر رشت بیشترین بافت فرسوده شهری را در اختیار دارد افزود: در بخش سکونت گاه های غیر رسمی دارای ۱۶ محله سکونتگاه غیر رسمی هستیم که از این تعداد محلات هدفی از جمله عینک، پاسکیاب و سلیمانداراب در اولویت قرار دارند.

وی به احداث خانه سلامت در محله نخودچر اشاره کرد و گفت: بیشترین پروژه ها در این حوزه تا کنون در محله سلیمانداراب اجرایی شده است و خانه سلامت نیز بیش از هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یوسفیان با اشاره به ارسال نامه ای خطاب به ناصر حاج محمدی شهردار رشت بیان کرد: این نامه به تمامی شهرداران استان گیلان ارسال شد و طی آن بابت شرایط پرداخت وام با کارمزد ۹ درصد به منظور انجام ساخت و سازها در بافت فرسوده شهری توضیحات لازم داده شده است.

موافق تبدیل بناهای خاص به هتل و رستوران نیستم

 معاون توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بافت فرسوده از جمله دغدغه های همیشگی میراث است اظهار کرد: طبق قانون ششم توسعه ،میراث فرهنگی نمی تواند در املاکی که مالک خصوصی دارد نسبت به مرمت و بازسازی ورود کند.

حسین میرزایی به ساختمان هتل ایران اشاره کرد و گفت: ساختمان پست، هتل ایران و ساختمان ساعت شهرداری رشت جزو ابنیه های تاریخی هستند که در سفر ریاست جمهوری نیز به آن ها اشاره شد.

وی با تاکید به توجه بیشتر دستگاه ها نسبت به املاک تاریخی تحت مالکیتشان بیان کرد: هر دستگاهی که بخواهد پیرامون املاک تاریخی تحت مالکیتش کم کاری کند باید پاسخگو باشد.

میرزایی با انتقاد از وضعیت نامطلوب ساختمان ساعت شهرداری، ساختمان سازمان فرهنگی و ساختمان میرزا خلیل رفیع افزود: این ابنیه های تاریخی وضعیت بسیار نامطلوبی دارند و بر اساس قانون توسعه ششم ، میراث فرهنگی در این باره وظیفه نظارت دارد و در صورتی که کوچکترین اتفاقی برای بناهای ثبتی و تاریخی بیافتد یقینا بر علیه دستگاه مسئوول اقدام حقوقی و قضایی انجام می دهیم.

 معاون بازآفرینی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس دستور العمل اقدام مشترک شهرداری های کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف به احیای سالیانه ۲۷۰ محله در کل کشور شده اند اظهار کرد: در سال گذشته از هفت محله ای که جزو سهمیه استان بود چهار محله را به شهر رشت اختصاص دادیم که از آن جمله می توانیم به محلات سلیمانداراب ، عینک، خواهر امام و پیرسرا اشاره کرد.
هزینه ترمیم آنی اعلام شده به منظور رفع خطر از ساختمان میرزا خلیل رفیع حدود یک صد میلیون تومان است

نرجس محمودی با بیان اینکه پروژه های زیادی از این بابت تعریف شده است افزود: شهرداری رشت سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان از این بابت تعهد قرار داد داشت و تا کنون از سوی اداره کل راه و شهرسازی گیلان پروژه های مصوب به شهرداری رشت اعلام نشده است.

وی به ماده پنج آئین نامه بازآفرینی مصوب هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده در پروژه هایی که جنبه عمومی دارند چنانچه شهرداری ها ۳۰ درصد از اعتبار مورد نیاز را تامین کند دولت مکلف است که ما بقیه هزینه ها را تقبل کند.

محمودی با اشاره به ساختمان میرزا خلیل رشت تصریح کرد: سال گذشته مشاور شهرداری رشت در این پروژه اعلام کرد که عمارت میرزا خلیل رفیع نیازمند رفع خطر آنی است و از سال گذشته تا به امروز بارها با مدیریت مالی شهرداری رشت به منظور تامین اعتبار مورد نیاز مکاتبه کرده ایم اما تا کنون این رقم اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه هزینه ترمیم آنی اعلام شده به منظور رفع خطر از ساختمان میرزا خلیل رفیع حدود یک صد میلیون تومان است افزود: بارندگی های اخیر موجب رطوبت زدگی شدید دیوارهای ساختمان میرزا خلیل رفیع شده و این وضعیت نگران کننده است.

محمودی با تاکید بر اینکه نباید خودمان را گول بزنیم گفت: واقعیت این است که به واسطه مشکلات مالی شهرداری رشت نمی تواند به طور همزمان این سه ساختمان را مرمت و بازسازی کند .

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بافت تاریخی هویت هر شهری را نشان می دهد اظهار کرد: ایجاد پیاده راه یکی از آیتم ها در این راستا است و با ایجاد پیاده راه فرهنگی رشت ابنیه های تاریخی رشت بیشتر مورد توجه واقع شد.

علیرضا حسنی به وضعیت نامناسب ساختمان تاریخی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: ساختمان فعلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت شرایط نامطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگسرایی در میدان گیل وجود دارد افزود: این فرهنگسرا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و انتظار می رود در اختصاص اعتبارات مورد توجه باشد.

سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سکونت گاه های غیر رسمی و بافت فرسوده و ناکار آمد با یکدیگر متفاوت هستند اظهار کرد: مدیریت شهری برای ساختمان ساعت شهرداری رشت نتوانست اقدامی انجام دهد.

رضا ویسی با بیان اینکه برای پروژه های این چنینی به دولت امید بسته بودیم افزود: دولت با این همه عظمت پشت پروژه های بازآفرینی قرار گرفت اما در نهایت این پروژه تا کنون به اختصاص یک هزار تُن قیر رایگان به شهرداری ها منتفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه شیوه های حمایتی از پروژه های بازآفرینی باید به درستی تعریف شود بیان کرد: تخلیه ساختمان سازمان فرهنگی موجب می شود که این ساختمان تاریخی به سرعت به وضعیت ساختمان ساعت تبدیل شود.

ویسی با اشاره به تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی رشت گفت: با اجرای این طرح بالغ بر پانصد هکتار در رشت تعیین تکلیف می شود و در حال حاضر در تلاش برای شناسایی تک بناهای تاریخی در شهر هستیم.

نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه موافق تبدیل بناهای خاص از جمله هتل ایران، میرزا خلیل رفیع، ساختمان ساعت و غیره به هتل و رستوران نیستم اظهار کرد: تغییر کاربری های این ابنیه های تاریخی باید متفاوت باشد و بناهایی همچون خانه شیرازی و غیره برای کاربری هایی از جمله هتل و رستوران مناسبتر هستند.

لیلا خستوان با تاکید بر اینکه به ابنیه هایی همچون ساختمان میرزا خلیل رفیع باید در سطح ملی نگاه شود افزود: این ساختمان ها از توان بالایی برخوردار نیستند و توانایی سرویس دهی به انبوه مسافران و بازدیدهای مکرر را ندارند.

وی با بیان اینکه در پروژه بازآفرینی خواهر امام رشت ناهماهنگی های فراوانی مشاهده می شود گفت: نقشه های ارائه شده در این پروژه به لحاظ فنی و مهندسی هیچ ارزشی ندارند و معتقدم به لحاظ طراحی روی آن فکر نشده است.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در قالب بافت فرسوده یکسری قیر به شهرداری رشت داده می شود اظهار کرد: دریافت این مقدار قیر مرحمی بر زخم این شهر است.

اعتبارات بافت فرسوده رشت به تهران برگشت داده شد

 میثم حرفت خواه به مشکلات پیرامون کیفیت آسفالت رشت اشاره کرد و گفت: وضعیت آسفالت رشت نیازمند بازنگری است و سازمان بازآفرینی و تشکیلاتش فرسوده هستند و طی پانزده سال جدید حتی یک دستگاه جدید برای این سازمان خریداری نشده است.

وی با بیان اینکه اخیرا اعتبار خوبی تحت قالب بافت فرسوده وارد شهرداری رشت شد افزود: متاسفانه چون سازمانی با این عنوان وجود ندارد این اعتبار به تهران برگشت داده شد.

حرفت خواه با اشاره به اینکه حدود هشت ماه از تعطیلی کارخانه آسفالت شهرداری رشت می گذرد بیان کرد: در تلاشیم تا مشکلات این حوزه را با کار شبانه روزی و همدلی برطرف کنیم.

  عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عدم ثبات مدیریتی در گذشته مردم رشت را ناامید کرده است اظهار کرد: بسیاری از بناهای تاریخی ارزشمند این شهر از بین رفته است.

سید مسعود موسوی با بیان اینکه عملا از املاک ارزشمند تاریخی حمایت نشده است افزود: متاسفانه شرایط بناهای تاریخی به واسطه ساز و کارهایی که انجام شده مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه ساز و کار کارگروه مشترک اجرایی ما بین شهرداری رشت و میراث فرهنگی گیلان می تواند مثمر ثمر باشد بیان کرد: یقینا با تعامل و همدلی دستگاه های مربوطه اقدامات خوبی در این حوزه انجام می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از صد درصد بافت فرسوده رشت ۷۰ در صد در بافت تاریخی وجود دارد اظهار کرد: این موضوع در مباحثی از جمله مدیریت سرمایه گذاری و غیره بسیار حائز اهمیت است.

بهزاد نیک فهم با بیان اینکه میراث فرهنگی مسئوولیت کنترل و نظارت بر چنین بافت هایی را بر عهده دارد افزود: متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی طی سال های از بین رفته است و تک بناهایی که در حال حاضر وجود دارند یادگاری هایی هستند که از یک دوره تاریخی بر جا مانده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند رشت با سابقه تاریخی سی چهل ساله باقی می ماند بیان کرد: بناهای تاریخی رشت در حالت اورژانس قرار دارند و معتقدم در ابتدا باید نسبت به تداوم سکونت در چنین بناهایی اقدام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه به خانه نصرت رحمانی شاعر بزرگ گیلانی اشاره کرد و گفت: این ساختمان وضعیت مناسبی ندارد و باید در مرمت بناهای تاریخی مبحث اضطرار را مورد توجه قرار دهیم.

نیک فهم با بیان اینکه شرط احیای یک بنای تاریخی توجه به مباحث اقتصادی آن است افزود: در کل کشور احیای هر بنای تاریخی که به ابعاد اقتصادی آن توجه نشده است با شکست مواجه شد.

Share