معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

در گیلان نزدیک به ۳ هزار نفر مبتلا به بیماری «منییر» هستند | لزوم ایجاد NGOها به منظور حمایت از بیماران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بر لزوم ایجاد NGO ها به منظور حمایت از بیماران منییر تاکید کرد و گفت: به منظور حمایت از بیماران که درگیر این بیماری مزمن هستند نیاز است NGO ها و پایگاه های حمایتی از سوی دولت و مردم ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر شادمان نعمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امروز در سمینار ملی یک روزه تازه های «بیماری منییر و ثبت ملی» آن که در سالن همایش دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد، این بیماری را یک بیماری داخلی عنوان کرد و افزود: چهره اصلی این بیماری به صورت سرگیجه های خیلی شدید چرخشی همراه با کاهش شنوایی و وزوز گوش نمایان می شود.

نعمتی با بیان اینکه این بیماری، مزمن و متغیر است افزود: بیماری منییر، بیماری شایعی نیست اما به صورت مزمن و پیشرونده، بیمار را سال‌ های سال دچار مشکل می کند و البته روش های درمانی متعدد با نتیجه‌ های متغیری دارد.

وی یکی از اهداف این همایش را ثبت این بیماری در کشور طی طرحی جدید و مدرن علاوه بر بررسی آن دانست و گفت: در این همایش از استان های مختلف و دانشگاه های علوم پزشکی دعوت کردیم تا جهت تشکیل یک شبکه منسجم در راستای ثبت اطلاعات بیماران درگیر منییر از حیث کیفیت بیماری و زندگی تشکیل شود تا بیماران شناسنامه دار شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان این اقدام را بسیار اساسی و زیرساختی عنوان و خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و درمان بیماران، چیزی که باعث می شود بیماران به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده پیگیری شوند و حالت پراکنده نداشته باشند، جمع بندی اطلاعات و آمار در سطح جامعه است.

نعمتی تصریح کرد: به منظور حمایت از بیماران که درگیر این بیماری مزمن هستند نیاز است NGO ها و پایگاه های حمایتی از سوی دولت و مردم ایجاد شود تا علاوه بر افزایش آگاهی نسبت به این بیماری، خدمات مورد نیاز نیز به بیماران ارائه گردد.

وی تاکید کرد: در ایران بالغ بر ۱۵ هزار نفر و در استان گیلان نیز نزدیک به ۳ هزار نفر مبتلا به بیماری “منییر” هستند.

Share